Betongbakgrund 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #31
    Det är inte så mycket foam på insidan, funkar modulen om du tar bort foamen helt? Ser ut som att du har tjock nog betong.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • december 2007
      • 517

      #32
      kanon!

      Kanonfin bakgrund!!!
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • Per A
        Användare
        • december 2007
        • 101

        #33
        Ursprungligen postat av Olorin
        Det är inte så mycket foam på insidan, funkar modulen om du tar bort foamen helt? Ser ut som att du har tjock nog betong.
        Jo det gör den nog men det spricker ganska lätt, min filtermodul sprack lite men sitter fortfarande ihop pga jackofoamen. Om man sparar foamen så är den inte lika skör plus att det blir nära noll belastning på bottenglaset (inte för att en ihålig betong grotta väger så mkt). Skulle det spricka så är det ju bara att silikona ihop bitarna, kan säkert se kul ut med lite "riktiga" sprickor... hmm kanske får börja slå sönder modulerna med flit
        /Per
        Per Ask, Umeå
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
        salvelinusalpinus@hotmail.com

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #34
          Ja, krossa är ju en säker metod att få naturliga sprickor. Annars tänkte jag att du kunde armera gjutningarna med nåt plastnät eller så om de spricker. Känns onödigt med jackofoamen som tillför lyftkraft. Intressant resultat du har, tyvärr inget för mig som har survattningar.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • december 2007
            • 517

            #35
            armering...??

            Måste ju gå att armera med hönsnät eller annat armeringsnät??? Det kommer ju ligga inbäddat i betongen ändå och inte komma i kontakt med vattnet???
            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #36
              Ursprungligen postat av slarvid
              Måste ju gå att armera med hönsnät eller annat armeringsnät??? Det kommer ju ligga inbäddat i betongen ändå och inte komma i kontakt med vattnet???
              Betongen suger väl åt sig vatten? Är det inte säkrare att köra med nylonnät? Det lär väl fungera som armering?

              ?

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Otroligt snyggt Per

                Fantastiskt bakgrund. Du bara måste skriva en artikel till Ciklidbladet hur du gjorde. Ni har ju tagit bilder under byggtiden så att låt dom tala o komplettera med lite meningar.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • september 2003
                  • 660

                  #38
                  hur har betongen påverkat ditt vatten, främst pH och hårdhet?
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #39
                    jättesnyggt, gillar framförallt bilden tagen från sidan där den enorma klippan ger ett mkt naturligt intryck
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Per A
                      Användare
                      • december 2007
                      • 101

                      #40
                      Hej alla, och riktigt kul att ni gillar bakgrunden

                      Olorin:
                      Man kan säkert ta bort jackofoamen, fast modulen blir skörare då. Jag tror att det blir grymt jobbigt att armera med ett plastnät, inget alternativ som jag ser det. Gjutningen måste gå ganska fort för att få en jämn yta utan spår efter diverse verktyg, tror att ett spretigt plastnät skulle testa mitt tålamod för mkt . Lyftkraften är bra tycker jag, skonar bottenglaset från onödigt tryck.

                      Wofflan och Olorin:
                      Hur betongen har på verkat vet jag tyvärr inte, det enda jag kan säga är att jag har kh~10, pH~8, men då tillsätter jag 40g bikarbonat och 1dl salt varje vecka då jag byter ~30% av vattnet + filtrering över krossade snäckskal i ytterfilter. Jag startar från mjukt Umeå-vatten på kh~3.
                      Så, Olorin, jag tror att man kan få rätt mjukt och surt om man vill... man jag har ju ingen kontroll (kontroll=kar med bakgrund utan tillsattser) till mitt kar, karet är fö nystartat och bakgrunden sägs ha en positiv effekt på pH/kh initialt, det har jag inte märkt mkt av. Skulle vara intressant om någon har testat och vet mer om detta. Personligen tror jag att det går att köra SA med betongbakgrund eller? rätta mig om jag har fel!

                      Erik och slarvid:
                      Precis, det rinner rakt igenom så här tunna lager av betong... alltså inget hönsnät iaf, nylon kan ju funka men jag tror att det blir svårt att få till det desutom så är det ju ofta mjukt (?eller) och tillför säkert inte så mkt stabilitet... men kanske ngn typ av hårdare plast? jag vet inte...

                      LN:
                      Det skulle jag kunna göra, tänkte inte på det, ska kolla om dem vill ha det som en text.

                      Spectmats:
                      tack, gillar oxå klippan! fast den ser inte så enorm ut i verkligheten har massor med ideér på fler klippor och andra inrednings grejjer och andra sätt att inreda på... måste skaffa fler kar!

                      Har bla tänkt på/vill testa att göra as-stora moduler nästa gång, från botten upp till ytan. Som stora klippor/plattor som man kan stapla/luta mot varandra eller mot rutorna, lite hur man vill, i kombination med rätt enkla slimline-bitar (här skulle nog armering med ngn styv plast funka, pinnar el. nät) för att täcka det man kommer att se av bakrutan mellan as-modulerna... det blir nog rov-malawi i den burken... det gör jag om/när jag lyckats övertala min fru...
                      Än så länge funkar allt bra i karet, fiskarna verkar må kanon. Algerna har börjat etablera sig, har en blandning av grönt och (mest) ljusbruna alger, hoppas det blir mer... ser bara bättre ut för varje dag, ta i trä lr nåt knack knack tvi tvi peppar peppar...
                      Blev ett långt svar det här *puh*
                      /Per

                      Redigering: Frun säger NEJ! (tillfälligt iaf)
                      Senast redigerad av Per A; 06 februari 2008, 18:30.
                      Per Ask, Umeå
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                      salvelinusalpinus@hotmail.com

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #41
                        En fru säger NEJ, det ingår i förberedelserna före "leken" att öva sig på att uppfostra maken. Det bara är så. Det finns två metoder, antingen vara slug som fan eller helt korkad. Jag körde på den senaste linjen "Vadå inget mer akvarium, jag är helt säker på att du sa att du sa inget mer likastort akvarium. Nu har jag köpt ett större, det är ju inte samma storlek."
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Per A
                          Användare
                          • december 2007
                          • 101

                          #42
                          Ursprungligen postat av Olorin
                          En fru säger NEJ, det ingår i förberedelserna före "leken" att öva sig på att uppfostra maken. Det bara är så. Det finns två metoder, antingen vara slug som fan eller helt korkad. Jag körde på den senaste linjen "Vadå inget mer akvarium, jag är helt säker på att du sa att du sa inget mer likastort akvarium. Nu har jag köpt ett större, det är ju inte samma storlek."
                          Lysande ide´, fast jag tycker nog att det var rätt slugt ändå
                          /Per
                          Per Ask, Umeå
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                          salvelinusalpinus@hotmail.com

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #43
                            Ursprungligen postat av Olorin
                            En fru säger NEJ, det ingår i förberedelserna före "leken" att öva sig på att uppfostra maken. Det bara är så. Det finns två metoder, antingen vara slug som fan eller helt korkad. Jag körde på den senaste linjen "Vadå inget mer akvarium, jag är helt säker på att du sa att du sa inget mer likastort akvarium. Nu har jag köpt ett större, det är ju inte samma storlek."
                            Ha ha ha , det påminner mig om när jag ville byta upp mig till ett 720 från ett 500liters, måttet på mitt 500 var 200x50x50.Då tog jag fram tumstocken och mätte, det såg väldigt lite ut på tumstocken.
                            Det skulle vara lika långt men bara 10 cm bredare och 10 cm högre.
                            Och då när man står med tumstocken , ja det ser inte så stort ut, som det blir i verkligheten.
                            Ja alla sett är bra, bara dom helgar ändamålen. (vad kan vara viktigare än att ha ett 720 istället för en 500)Janne

                            Kommentar

                            • KuRtaN
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 778

                              #44
                              Helt klart den snyggaste hemmagjorda jag sett! Otroligt snygg! Har gjort 3 bakgrunder själv och nån modul med dom är inte ens i närheten : ) BRA JOBBAT!
                              Over and out // Mathias

                              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                              Kommentar

                              • Per A
                                Användare
                                • december 2007
                                • 101

                                #45
                                här kommer ett par bilder, så här ser det ut när algerna tagit sig ordentligt. Det blir bara bättre och bättre, ser mer verklighetstroget ut nu... Jag är riktigt nöjd, men har haft lite trubbel med cyanobakterier på botten har dragit ner på belysningen, får se hur det funkar...
                                Per Ask, Umeå
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                                salvelinusalpinus@hotmail.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...