Betongbakgrund 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Kanonfin bakgrund Per...den har ni lyckats med och när du säger "less is more" så är det på pricken rätt. Snyggt jobbat och grattis till en fin bakgrund och ett fint kar!

    Jag har sett en hel del bakgrunder och även gjort en del själv..men ditt och Maltandis nybygge ligger högt upp på min lista som de snyggaste hemgjorda bakgrunderna.

    Kommentar

    • Per A
      Användare
      • december 2007
      • 101

      #17
      Tack för allt beröm, man blir ju nästan generad Verkligen kul att så många gillar bakgrunden, hoppas att vi lyckats inspirera till fler hemmabyggen. Det är ju extra roligt att sitta och titta in i en burk som man "gjort" själv, och själva arbetet är tusen ggr roligare än vilket tv-program som helst
      /Per o Jenny
      Per Ask, Umeå
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
      salvelinusalpinus@hotmail.com

      Kommentar

      • Dennisl

        #18
        Nu har jag fått blodad tand när jag såg detta!!

        håller förnärvarande på och reoverar vardagsrummet och har tagit tag i akvariet igen :$ tyvärr så har jag inte varit så aktiv sista två åren men nu så vart jag väldigt sugen igen som sagt..


        jag undrar lite bara hur man ska göra efter det att man kört finbetongen ? ska man ha något lack lager utanpå betongen? eller ska det bara sänkas ner efter det har brunnit ett bra tag ?

        Mvh Dennis

        Kommentar

        • Per A
          Användare
          • december 2007
          • 101

          #19
          Hej Dennis
          Jag gjorde en fast bakgrund med ett integrerat filterhörn, det är ju en smaksak förståss men betydligt enklare att göra en fast - inga skarvar och du slipper fundera så mkt på flyt/lyft-kraften på styroliten. Min modul i mitten flöt trots att relationen betong/styrolit är hög i den. Min bakgrund flyter säkert trots ~60kg betong, hur stor lyftkraft? ingen aning.
          Det är en lat-variant utan lack! Nackdelen ska väl vara att pH har en tendens att bli högt med "nakna" betongbakgrunder, pH har dock legat stabilt sedan uppstart på 7.5-8.0, 3-4 veckor. Fast jag (läs mina fiskar) vill ju ha ett hårt vatten med högt pH så det är ingen nackdel, filtrerar över krossade snäckor och tillsätter bikarbonat och lite salt vid vattenbytena. Tror att man med torv och lite rötter o så skulle kunna komma ner i pH en hel del, kan ju testa sydamerikaner när jag ledsnat på Tang., fast det lär ju ta ett tag
          Låt det brinna ordentligt (2-3 dygn), jag har byggt tidigare med husfix och våtrumsspackel som kan vara alternativ till finbetong, generellt lättare att jobba i, fäster och håller ihop bättre än betong, men betong har mer struktur, sandkorn, grus vilket gör att det ser mer verkligt ut när man gått på det med en rotborste och fått fram lite korn. Ska du göra i spackel låt det torka lite och gå på och forma det igen med händerna innan det brunnit helt då får du bort alla spår av diverse verktyg som du använt... Långt svar... till sist: jag chansade lite med betongen vattnade väldigt lite under brinntiden vilket gav en ganska porös yta, lätt att borsta fram sanden, var lite orolig att den skulle vittra, men den verkar sitta kvar ännu iaf
          Lycka till, och testa innan skarpt läge
          Mvh Per
          Per Ask, Umeå
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
          salvelinusalpinus@hotmail.com

          Kommentar

          • Per A
            Användare
            • december 2007
            • 101

            #20
            Bilder!

            Lägger in ett par bilder här också... Redigering: En byggbild också...
            Senast redigerad av Per A; 14 januari 2008, 23:26.
            Per Ask, Umeå
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
            salvelinusalpinus@hotmail.com

            Kommentar

            • patrickeriksson
              Användare
              • oktober 2007
              • 355

              #21
              Jäkligt snyggt. 9 poäng utav 10 möjliga. Den sista poängen hade du fått om du byggt i mitt vardagsrum
              Patrick Eriksson

              Kommentar

              • Per A
                Användare
                • december 2007
                • 101

                #22
                Ursprungligen postat av patrickeriksson
                Jäkligt snyggt. 9 poäng utav 10 möjliga. Den sista poängen hade du fått om du byggt i mitt vardagsrum
                bjussar du på resan så kommer jag och bygger förutsatt att ortangivelsen i din profil stämmer...
                Per Ask, Umeå
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                salvelinusalpinus@hotmail.com

                Kommentar

                • Per A
                  Användare
                  • december 2007
                  • 101

                  #23
                  Modul

                  Kompletterade idag med en filtermodul... byggd på samma sätt som övriga bakgrunden. Har tänkt komplettera med ytterligare fristånde moduler, ett par större "stenar". Kanske göra om filtermodulen också, får se om jag ids... lägger ut bilder på filtermodulen iaf...
                  /Per
                  Senast redigerad av Per A; 20 januari 2008, 21:14.
                  Per Ask, Umeå
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                  salvelinusalpinus@hotmail.com

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    Användare
                    • november 2007
                    • 555

                    #24
                    Nice! Du ser ut att ha fått till det riktigt snyggt även när det gäller färg. Det ser naturtroget ut. Hur har du gjort? Blandat i färgpigment i cementet, kastat på sand under brinntiden, eller bara skubbat med en kvast?
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #25
                      Ursprungligen postat av Per A
                      Kompletterade idag med en filtermodul... byggd på samma sätt som öriga bakgrunden. Har tänkt komplettera med ytterligare fristånde moduler, ett par större "stenar". Kanske göra om filtermodulen också, får se om jag ids... lägger ut bilder på filtermodulen iaf...
                      /Per
                      Grymt imponerad!! Att det är så stora bitar gör ju hela karet!

                      Kommentar

                      • Per A
                        Användare
                        • december 2007
                        • 101

                        #26
                        Tack jag har inte använt pigment eller sand, bara vanlig finbetong som jag skrubbat ordentligt med en rotborste för att få fram sanden. Kul att ni gillar bakgrunden... kompletterar eftersom med fler bilder när dem nya modulerna blir klara, än så länge finns dem bara i mitt huvud så det kan ju ta ett tag...
                        /Per
                        Per Ask, Umeå
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                        salvelinusalpinus@hotmail.com

                        Kommentar

                        • Sacrium
                          Användare
                          • november 2005
                          • 353

                          #27
                          Kanonsnyggt Per!

                          Har varit inne på alla möjliga varianter när det gäller diy bakgrunder, men jag tror nog att jag ska testa din

                          Kommentar

                          • pontus
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 514

                            #28
                            Ja vad ska man säga , snyggare en någon burk med BTN som jag har sett iaf fantastiskt!!!
                            /mvh pontus
                            Passenger on Planet Earth:
                            Pet.macro nsumbu
                            Pet.moshi ikola
                            Pet.Trewavasae
                            Pet.Bulu-Point "Red"
                            Pet.orthognathus tricolor mvuna
                            Pet.Longola
                            Tr.Ilangi
                            Tr.Muzi
                            Tr.Katonga
                            Neo.Leleupi

                            Kommentar

                            • Per A
                              Användare
                              • december 2007
                              • 101

                              #29
                              Nackdelen eller fördelen, beroende på hur man ser det, med den här sortens bakgrund är att när den sitter där så sitter den. Man får bakgrunden i ett stycke vilket är i princip omöjligt om man gör en löstagbar betong/husfix-bakgrund. Alternativt skulle man kunna göra lösa större bakgrundsmoduler, men dem måste ju ändå silikonas. Kankse problem med stillastående vatten bakom och så ciklider som har en tendens att ta sig in ta mig f'n överallt. Nä, jag gillar lösningen eftersom den är enkel, billig och snabb. Jag hittade ett beggat kar rätt billigt så det spelade inte så stor roll hur det gick för mig... man kan ju iofs alltid tömma karet knacka/slipa bort eller lägga på mer betong i efterhand om man känner för det.
                              /Per
                              Per Ask, Umeå
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                              salvelinusalpinus@hotmail.com

                              Kommentar

                              • Per A
                                Användare
                                • december 2007
                                • 101

                                #30
                                Ny modul

                                Lägger in bilder på en ny modul. Modulen är 50cm lång och ska fungera som en grotta och avdelare i karet. Byggd på samma sätt som resten, fast jag hoppade silikonet och tejpade ihop de två delarna av jackofoam under gjutningen (tejp på insidan, bortaget efteråt). Nu står den och gottar till sig i badkaret i väntan på att komma ner i karet, kompletterar med en bild till då.
                                /Per
                                Per Ask, Umeå
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                                salvelinusalpinus@hotmail.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...