"egentillverkade" inhemska rötter och trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    "egentillverkade" inhemska rötter och trä

    Det skrivs ofta om att det är olämpligt att använda "svensk" trä i akvarium. Möjligen
    kan tunna bokgrenar finnas med i någon rekommendation. Jag filosoferar lite över
    att verkligen testa detta. Det jag tänker göra är att samla in rejält med färskt trä,
    björk,asp och sälg. Både tunna grenar,ev rötter och stammar. Stammarna tänker jag
    göra ihåliga med motorsågen. Eftersom sågbladet är 30 cm så kan man såga ca 55 cm
    långa "kubbar" ihåliga utan problem. ( träden får jag automatiskt på vårens passröjningar
    av älgpass).
    När jag har rejält med trä så avser jag helt enkelt att lägga allt under vatten i en sjö
    mha stenar/kedjor eller på annat sätt. Efter sådär 3 år tänkte jag ta upp allt och
    se om det är användbart i akvarium. vad tror ni om denna ide ? ,möjlig eller helt
    galen?
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Det skrivs ofta om att det är olämpligt att använda "svensk" trä i akvarium. Möjligen
    kan tunna bokgrenar finnas med i någon rekommendation. Jag filosoferar lite över
    att verkligen testa detta. Det jag tänker göra är att samla in rejält med färskt trä,
    björk,asp och sälg. Både tunna grenar,ev rötter och stammar. Stammarna tänker jag
    göra ihåliga med motorsågen. Eftersom sågbladet är 30 cm så kan man såga ca 55 cm
    långa "kubbar" ihåliga utan problem. ( träden får jag automatiskt på vårens passröjningar
    av älgpass).
    När jag har rejält med trä så avser jag helt enkelt att lägga allt under vatten i en sjö
    mha stenar/kedjor eller på annat sätt. Efter sådär 3 år tänkte jag ta upp allt och
    se om det är användbart i akvarium. vad tror ni om denna ide ? ,möjlig eller helt
    galen?
    så länge det finns syre kommer dom att ruttna
    plasta in träet du vill ha i akvariet i stället så blir det ju konserverat

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Det är många som använder svenska rötter i sina akvarium.

      Det kan gå hur bra som helst.

      Vi i MAF har flera gånger varit ute och plockat rötter i en torvmosse. Dessa rötter har legat i torvmossen i många många år. Se om det finns någon torvbrytning i närheten av där du bor. Rötterna i torven är skräpmaterial för dem så du lär säkert få lov att plocka dem. Dessa rötter är dock ganska torra och har stor flytkraft.

      Ett annat alternativ är att ta upp trägrenar och rötter som ligger sjunkna i en sjö. Det vet jag också akvarister som gjort med gott resultat. I sjöar som kantas av skog lär du lätt finna trä nog att fylla många akvarium. Att själv dränka och sedan plocka upp efter några år verkar omständigt.

      Färska rötter har jag ingen erfarenhet av men vet de som använt antingen färska tunna grenar av bok och fruktträd, som först kokats. Det lär också gå att använda färska rötter av vissa trädsorter (al?) men det kräver ju att trädet fälls.

      Det är inte lika säkert att ta rötter i naturen som att köpa i affären. Vissa grenar/rötter kan ge upphov till kraftiga infusoriebildningar. Vissa trädslag bryts ner ganska snabbt i vatten. De färgar ofta vattnet väldigt kraftigt och kan avge ämnen som sänker pH mm.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • maj 2006
        • 1816

        #4
        Hej
        Det går alldeles utmärkt att använda "Svenskt" trä i akvarium, dock ej barrträ.

        Själv använder jag grenar från ek, äppelträd ock körsbärsträd. Det enda jag gjort med dem är att låta grenarna torka, 1-3 månader beroende på tjocklek, sedan har jag lagt dem direkt i akvariet. Dom flyter dock i början men efter 1-2 veckor så har de sjunkit.

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          Så länge dom får syre kommer dom för eller senare börja ruttna det är naturens lag
          Skulle där av ej rekomendera att använda sådana
          Vill man ändå ha sådana i sitt kar kan man plasta in dom då håller dom i 10 000år

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Ursprungligen postat av tezz
            Så länge dom får syre kommer dom för eller senare börja ruttna det är naturens lag
            Skulle där av ej rekomendera att använda sådana
            Vill man ändå ha sådana i sitt kar kan man plasta in dom då håller dom i 10 000år
            Vilket struntprat!
            Klar man stoppa in diverse pinnar i burken, minimalt med problem... typ färgning av vattnet som mest.
            Whats the problem!
            Anders L

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Jag har kört med bokgrenar ett tag och det har funkat bra än så länge. Dom är plockade torra och sjönk efter 2-3 veckor i akvariet. Större grenar har preparerats i utedammen.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ursprungligen postat av tezz
                Vill man ändå ha sådana i sitt kar kan man plasta in dom då håller dom i 10 000år
                Då måste man få ur all luft först innan inplastningen, annars flyter dom omkring som plastbåtar.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Ursprungligen postat av anli
                  Vilket struntprat!
                  Klar man stoppa in diverse pinnar i burken, minimalt med problem... typ färgning av vattnet som mest.
                  Whats the problem!
                  kan du förklara vad som är strunt prat
                  jag förklarade ju bara att det kommer att ruttna för eller senare eller skulle inte det stämma???

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Då måste man få ur all luft först innan inplastningen, annars flyter dom omkring som plastbåtar.
                    fyll dom med bly

                    Kommentar

                    • matereo
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 169

                      #11
                      Har hållit på med detta en del förr... men det var lite bökigt då jag sänkte dom i vatten... tunnor och annat i 6-10 månader ca. När dom väl var i akvariumet så fick man vänja sig vid att det inte luktade vanligt akvarium mera, utan snarare småsur skogstjärn. Personligen vågade jag mig aldrig på att stoppa i färska grenar... men om det funkar för somliga så varför inte...

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #12
                        Ursprungligen postat av tezz
                        kan du förklara vad som är strunt prat
                        jag förklarade ju bara att det kommer att ruttna för eller senare eller skulle inte det stämma???
                        OCH! Vad är problemet?
                        Anders L

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #13
                          Ursprungligen postat av anli
                          OCH! Vad är problemet?
                          nej jag undrar bara hur du kan säga struntprat det va ju bara ren fakta sen får du ha vad du vill i ditt kar men jag tycker det är dumt att rekomendera för att det kan förorena vattnet eller hur?

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Större delar av färskt trä rekommenderar jag inte, det är alldeles för lätt hänt att de ruttnar. Instämmer annars med Daniel, jag har också varit med och plockat rötter från torvmossar. Betydligt enklare än det du tänker genomföra, men relativt omständigt ändå - de lakar ur mängder med ämnen och påverkar vattnet rätt kraftigt (dvs pH-sänkning och färgning) under rätt lång tid. Torra grenar från många lövträd funkar annars fint det med. Bra till många L-malar som ju ändå bara äter upp träet...

                            Inplastning/lackering är inte heller att rekommendera med just trä - det ändrar ju storlek rätt bra beroende på temperatur, och därmed spricker "skyddet". Jörgen Eggers har experimenterat rätt mycket med sådant tidigare (finns att läsa om i boken "Inredning av akvariet"). Om inte han har hittat någon vettig metod att innesluta trä på ett vettigt sätt så tänker inte jag lägga mer tid på det (han har bland annat hjälpt till att bygga inredningen i Danmarks akvarium).

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Hej!

                              Jag länkar igen till min illustrerade beskrivning på zoonen om hur man fixar snygga ekgrenar till akvariet:



                              Dessa grenar har jag inte haft några problem med under de 2-3 år jag använt dem. Jag har stoppat i mer och mer rötter efterhand och visst färgar de vattnet lite och sänker säkert också PH en aning men det ser jag bara som possitivt.

                              Jag har också plockat tallrötter från torvmossar. Det är snart 10 år sedan och rötterna finns fortfarande kvar i mina akvarium och blir bara snyggare och snyggare.

                              Jag la i en stor rot av fläder som jag hittat på stranden vid ett tillfälle och den började efter nått år ruttna och ge infusorier.

                              Mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...