Hemmagjorda oxydatorer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Hemmagjorda oxydatorer

    Jag söker länkar till folk som byggt egna oxydatorer och dokumenterat sitt projekt. Om någon har så vore det snällt om ni delar med er
    Senast redigerad av terpentin; 10 januari 2006, 22:14.
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har byggt och kört en sådan själv, men inte lagt ut infon på nätet. Sök på oxydator så hittar du några sidor, om jag inte minns fel. Annars finns en bra beskrivning i Ciklidboken.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Oxydator i CB

      Las foljande artiklar i ciklidbladet
      Beskrivning av oxydator http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=8907&LOPNR=3
      Hur bygga en sjalv http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9110&LOPNR=8
      Kritik mot sjalvbygge http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9205&LOPNR=3
      Kritik mot kritiken http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9207&LOPNR=5
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Speciellt den här artikeln om "kritik mot kritiken" var ju otroligt intressant vad gäller information om kemin bakom syresättning och nitrifikationsprocessen!
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • JensJ
          NCS Medlem
          • juni 2002
          • 67

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Lyfter denna tråd igen
          Till att börja med så uppdaterar jag Olas länkar






          Därefter undrar jag om det är någon som har kört med oxydator under en längre tid sedan detta senast diskuterades på forumet och som kan berätta hur det fungerar.

          Vad som har hänt inom apoteksvärlden är att 30% väteperoxid tydligen enbart säljs till företag. Vad jag istället har förstått så används 17-18%-ig väteperoxid i måleribranschen men jag har inte hittat något ställe där man kan få tag på det. Någon målare på forumet som kan bekräfta och tipsa om inköpsställen (Flugger Färg gav inget resultat). Det är ju inga småflaskor som går åt om man ska fixa en oxydator till ett 720 eller större...

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Jag använde oxydator i 1 år i mitt växtkar med vansinnigt bra resultat. Efter flytt startade jag ett mindre hightec akvarium och kunde konstatera att min oxydatorkonstruktion dödade valisneria, då åkte den ut.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • JensJ
              NCS Medlem
              • juni 2002
              • 67

              #7
              Intressant. Vilka växter var det som trivdes? Uppenbarligen inte vallisneria iallafall... Använde du CO2-gödning eller annan gödning samtidigt?

              Kommentar

              • johanh
                Användare
                • februari 2007
                • 49

                #8
                Jag har köpt några oxydatorer från Söchting och kört dom nu i 4 veckor, alltså en väldigt kort tid. Jag kan se definitiva resultat med uppfattad snabbare nedbrytning (mindre fiskskit på botten). Fiskarna andas mer långsamt än tidigare. Har förhoppning att pumparna ska fungera bättre, men det kanske kommer ske mer på lång sikt när aeroba bakterier hinner byggas upp ordentligt.
                Väteperoxiden köpte jag från Tyskland för 6 € litern för 19,9% ig.
                www.hansson.md/
                Umeå Akvarieförening

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Fråga till er som använder "köpe-oxydatorer" - får ni bubblor på växter och alger inom någon timme efter att ni satt oxydatorn i vattnet?

                  Kommentar

                  • johanh
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 49

                    #10
                    Jag får bubblor på växterna i mina 60L (oxydator D) akvarier, men inte i 320L (oxydator A). Vet inte om det är någon fördel med syrgasbubblor på växterna. Verkar fungera för övrigt.
                    De problem jag har med oxydatorerna är att peroxiden tar slut så fort. De små räcker mindre än 1 vecka och den stora kanske 1-1½ v. Vattentemp 27 grader. Anges 2-8 resp 2-4 v vid 25 grader enligt Söchting. Kanske är det dom 2 gradernas skillnad som gör det. Använder i båda 6% lösning, det blir längre verkningstid då.
                    Någon som förstår sig på sätt att få dom att räcka längre mellan påfyllningarna om möjligt?
                    www.hansson.md/
                    Umeå Akvarieförening

                    Kommentar

                    • JensJ
                      NCS Medlem
                      • juni 2002
                      • 67

                      #11
                      Hur många katalysatorer ligger i dina oxydatorer? Det ska påverka hastigheten och ska vara ett sätt att styra mängden väteperoxid som trycks ut. Pröva med att plocka bort om flera eller dela en stor katalysator och avlägsna en del.
                      Jag kör just nu test med mycket små plaströr och ett 0,06g blyhagel i (anpassat för killiburkar/yngelburkar). Kan inte säga något om åtgången än där dock. Jag återkommer när/om det finns resultat att redovisa.

                      Kommentar

                      • johanh
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 49

                        #12
                        Har en katalysator per oxydator i dom små. I den stora har jag för tillfället stoppat i 2 för att få mer O2 och tänkte man skulle få snabbare resultat då. Ska plocka bort den ena senare, räknar då med att "livslängden" ökar. Hade inte ens tänkt på att man kunde dela på katalysatorn i dom små... Tack för tipset!
                        www.hansson.md/
                        Umeå Akvarieförening

                        Kommentar

                        • JensJ
                          NCS Medlem
                          • juni 2002
                          • 67

                          #13
                          Det viktiga för katalysatorns effekt är den yta som berör väteperoxiden. I mina små oxydatorer använder jag som jag tidigare skrev blyhagel på o,o6g. Dessa är till för mete och därför delade. Då jag ville begränsa effekten så klämde jag ihop dem. Vill jag sedan öka effekten så öppnar jag dem och ytan ökar med 2 ggr arean på tvärsnittet. Solklart??

                          I ditt fall så kanske du får några små bitar av kataluysatorn. Slänger du då i hälften av massan i form av många småbitar så kan du ändå ha ökat arean varför katalysen rimligen ökar istället för minska som du ville. Så håll koll på areorna så borde det fungera.
                          Senast redigerad av JensJ; 12 september 2007, 22:25.

                          Kommentar

                          • johanh
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 49

                            #14
                            Jag hajjar
                            www.hansson.md/
                            Umeå Akvarieförening

                            Kommentar

                            • mediabrus
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 143

                              #15
                              Det verkar vara en kanongrej det där med oxydatorer. I alla fall om man kan något om kemi (som förstås jag INTE kan). Vad skulle ni rekommendera för något i ett 1020-liters med en temperatur på 24-25 grader? Filtrerar genom kuber av filtermatta bakom bakgrunden, ca 6000 liter i timmen via cirkulationspumpar samt ett ytterfilter där jag senare kommer koppla UV-C. Man är väl lite pryltokig, men allt som gör akvariet bättre är bra för mig.

                              Jag har inte riktigt funderat på det tidigare. Har väl ögnat igenom sidorna i Ciklidboken men inte brytt mig speciellt mycket, men så var jag hemma hos johanh och han visade sitt nyförvärv och verkade vara i eld och lågor.
                              http://www.umea.akvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...