Mäsk till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erik Österlund
    svarade
    Blev lite intresserad av att höra mer om växtakvarium med jordbotten som nämndes tidigare i tråden. Jag startar en ny tråd så ni får fortsätta med Co2-snacket i fred

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    oki, det kan iof stämma, då jag gått ifrån mäsk till co2 utrustning, väntar på magnetventil så ska det inte svänga mycket alls.

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Ursprungligen postat av johan_lindgren
    har börjat få lite skäggalger/tofsalger på rot och sten , vad beror det på?
    Tofsalger tycker jag ofta brukar bero på svängiga CO2-nivåer.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    har börjat få lite skäggalger/tofsalger på rot och sten , vad beror det på?

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Ursprungligen postat av johan_lindgren
    i papperna stod det att man skulle testa med 15 bubblor i sek, men hur fan ska jag hinna räkna det?
    Du får väl räkna fort! [8]

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    hmm nu är allt på plats, men fick inte igång reaktorn, de händer inget= så den får gå till diffusorn som den gjorde innan.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade


    samt AM CO2 flaska 500g

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Om du köpt ett kit så sitter det en tryckreducerare på det, dvs du kan se både trycket i flaskan samt trycket ut i systemet. Trycket ut i systemet styr du med nålventilen på flaskan, efter det kommer magnetventilen. Borde inte vara någon risk för att slangen släpper alltså - men jag vet inte vilket system du köpt, så jag garderar mig där.

    15 bubblor i sekunden låter hysteriskt. Säker på att du inte läst fel? *paff*

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    oki, måste bara fråga en sakt till ang magnetventil, när den slår på dvs stänger av så det inte kommer fram nån co2, finns det risk för att slanger släpper om det blir tryck hela tiden i från flaskan, då det stoppas av ventilen.?

    i papperna stod det att man skulle testa med 15 bubblor i sek, men hur fan ska jag hinna räkna det?

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Svårt att veta. Beror bland annat på volym, växtmassa, cirkulation, vattenvärden, reaktor och fiskbelastning. Prova med en bubbla per sekund till att börja med, och mät dig fram enligt CO2-tabellerna tills du ligger på rätt pH i relation till KH.

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    sådär idag var tomten här med co2 utrustining. ska aldeles strax koppla i hop det, nån som vet på ett ungefär hur många bubblor i sek man ska ställa in den på?

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    blir tokig försökte boka nu på aquamas. men fattar inte ett jota, hur ska man lyckas naviger där när att allt bara är på tyska.

    *edit

    om man bara bokar grejorna som de har där, allt utom tuben. vart köper man co2 tuben? är det standard gängor på dem eller , så fall jag köper sakern o köper tuben här så att de passar.




    där finns lite. de har ett paket där som verkar helt ok. va tror ni?
    Senast redigerad av Johan; 17 december 2005, 14:10.

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Ursprungligen postat av johan_lindgren
    använde babelfish


    Die Anlage ist komplett, Sie benötigen keine weiteren Zusatzteile så står det på sajten
    :
    när jag översätter det blir det The plant is not complete, you ben?gen further accessories!!
    Öhh... Den tyska meningen betyder snarare "Beställningen är komplett, du behöver inga ytterligare tillbehör." Eller har saker fallit bort ur den tyska meningen?

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    jo, de hade varit fint. men känner att 2000 förmoligen är smärt gränsen. jag kan ju alltid senare kompleter med en sådan. undrar om det fins engelsk bruks till den för tyska hjälper inte mig mycket. det är ju en slang som ingår med det verkar som man ska koppla en hel del.

    Lämna en kommentar:


  • Micke Lövberg
    svarade
    Skulle vara en pH-controler,som håller det pH-värde Du ställer in.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...