Mäsk till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • din-ängel

    Mäsk till akvariet.

    Hej. Någon som har erfarenhet utav MÄSK gödning till akvariet?

    Jag har precis börjat med det. Hur mkt ska det bebbla i akvariet?

    Jag har en 2 liters flaska med mäsk, 1 meter slang och en vanlig svart utströmmare.
    Jag tycker inte det kommer så mkt bubblor, men det kommer små små väldigt fins bubblor.

    Kanske så det ska vara. Har satt utströmmaren så att bubblorna kommer med utströmmande vatten från utterfiltrer.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Tyvärr så måste jag göra dig besviken. Ojämn co2 är sämre än ingen co2 alls, det gynnar bara algerna. Därav är mäsk egentligen ingen fördel för ditt akvarium.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • eberhardt
      Användare
      • november 2005
      • 32

      #3
      mäsk till akvariet

      Det är koldiocksid jödning du gör .var upp märksam på ph fall det kann falla anars mår väcksternabra av det

      Kommentar

      • din-ängel

        #4
        Ursprungligen postat av tropfrog
        Tyvärr så måste jag göra dig besviken. Ojämn co2 är sämre än ingen co2 alls, det gynnar bara algerna. Därav är mäsk egentligen ingen fördel för ditt akvarium.
        MVH
        Magnus


        Många använder denna sorts CO2 gödning i sina akvarium, och har inga problem med det.
        Äver om dom använder 1 eller 2 pet flaskor med mäsk.
        Dom rekomendera att man använder en utströmmare i alun.
        Vet inte om det blir jämnare eller finare bubblor av det.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Jag har kört mäskvarianten under många år. Sköter man den så funkar det ok, men det är rätt mycket jobb att sköta den bra. Två seriekopplade mäskflaskor, byt skiftesvis varannan vecka. Recept på mäsken som ger så jämn jäsning som möjligt. Håll koll på temperaturen i lägenheten, under vintern är det vanligt att mäsken jäser sämre (sett en del som kör mäsken på lysrampen pga detta). Eventuella korrigeringar hur djupt syrestenen sitter (pratar nästan dagligen här), alternativt en bra reaktor. Finporiga syrestenar, t ex sådana av al-trä, ger mindre bubblor. Med mäsk så kloggar de dock gärna igen rätt snabbt, och jag har inte kommit på något sätt att göra rent dem. Kör du med mäsk, så var noga med att inte ha för starkt ljus (ca 0,3 W/liter eller något lägre är ett riktmärke).

          Vill du verkligen köra växtkar så rekommenderar jag CO2 på tub. Otroligt mycket enklare att sköta, men visst - lite dyrare också.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • maj 2002
            • 390

            #6
            Det går bra med mäskmetoden. Seriekoppla 3 petflaskor. Varje slang skall ha en backventil och sedan skall du använda en slang som är bra till syra (co2) etc. Du använder en 4:e flaska som tvätt flaska, fyll petflaska med vatten. Borra hål i botten låt co2 gå in och ut genom toppen. Gör även att du kan räkna bubblor. Reaktorn kan man bygga själv. Jag har en köpt reaktor. Det enda i min co2 anläggning som är köpt. Sedan tycker jag även att du skall kombinera CO2 med mycket ljus och Poor Man's Dosing Drops, enligt Estimated Index. Då växer det bra å är inte kostsamt.
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              Ursprungligen postat av tropfrog
              Tyvärr så måste jag göra dig besviken. Ojämn co2 är sämre än ingen co2 alls, det gynnar bara algerna. Därav är mäsk egentligen ingen fördel för ditt akvarium.
              MVH
              Magnus
              ##
              Magnus, jag blir bara lite nyfiken på varför? -fish-

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Mr. Fish
                växterna trivs i stabilare miljö än alger, förenklat sagt. Växterna tar lite tid på sig att ställa om sig till CO2-miljö och ännu längre tid att ställa om sig till en miljö med begränsad CO2. Algerna gör däremot omställningen blixtsnabbt, och själva omställningen kan också göra att någon art alger blommar upp. Dessutom förändras pH-värdet av CO2-tillsats, vilket påverkar nitrifieringen (speciellt om man drar i CO2 så att pH kryper ner mot 6,5 eller under). Med sämre nitrifiering får man ofta mer ammonium i karet, vilket triggar algerna. Summa summarum: algtillväxt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  PatrikMalmö, jag tycker däremot att det var bra att du sa ditt. Alla bidrag är välkomna. Jag hade t ex tänkt att man var hellugn med ammoniakutfällningar i ett SA-kar, och det är man väl, men med sämre nitrifiering ska man alltså få mer ammonium? Det tycker jag är intressant. Men förstår fortfarande inte riktigt varför. Måste läsa på lite mer.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Jepp, jag har gröna fingrar, har läst vattenkemi för mitt höga nöjes skull samt har tre växtkar igång nu, ett flertal akvarier med mindre grupper växter samt har sedan -97 haft minst 10 olika växtkar.

                    "Pratar du om akvatiska eller naturliga vatten?"
                    Alla vatten är väl akvatiska... ...men jag syftar på akvarier. I naturen sker oftast inte förändringar i CO2-halten lika fort - men det finns exempel på att man lyckats driva upp pH värdet till 11 i tätbevuxna dammar med Elodea.

                    Att nitrifieringen ändras med pH och temperatur har jag läst i en rapport, som jag trist nog lyckats slarva bort länken till. Detta har dock förklarat varför en del kar funkar som de gör, för min del. Testet jag läste om visade maximal nitrifikation vid pH 8,2 och temp 30 grader (de testade inte högre temp). Vid pH 6,0 var nitrifieringsgraden nere i 10 procent av maximal kapacitet.

                    Edit: Krause tar också upp levnadsvillkoren för nitrifierande bakterier i "Handbuch Aquarientechnik" samt "Handbuch Aquarienwasser". Optimalt pH-värde ligger enligt honom och hans källor mellan pH 7-9, men funkar till viss del ner till pH 6,5 och upp till pH 10. Optimal temperatur för nitrifieringen är mellan 30-35 grader, men den funkar mellan 6-40 grader. Bägge böckerna är från Bede Verlag, och jag rekommenderar dem varmt. Källhänvisning från Krause kring nitrifiering: Jurek-Frank, Elzbieta (1992): Bemessung und Überprüfung von Belebtschlammanlagen...; Diss. TH Achen.

                    Algblomning i naturen visar att vattnet är ur balans, helt klart. I akvarier ändras dock förhållandena lite - t ex går det att ha för mycket ljus, vilket inte går i moder natur. I akvarier kan alger komma av mängder med anledningar, inte nödvändigtvis för att vattnet är ur balans. Trots fin balans mellan alla upptänkliga näringsämnen utom CO2 så får du alger i vilket kar som helst om du har överfett med ljus. Nästan samma sak med variationer i CO2-halten. Gas, broms, gas, broms liksom.

                    Hilsen,

                    P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 27 november 2005, 09:20.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Synd att man inte kan en bokstav tyska då. Förutom att jag av polarna råkar komma ihåg att an auf hinter in neben yber unter for tswichen (så som jag uppfattade uttalet) både styr dativ och ackusativ. Men det beror mer på en lätt autistisk ådra än förståelse.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jag kan inte heller tyska, men börjar bli fena på akvaristiska begrepp på det språket... För övrigt har jag klarat mig i Tyskland på "Ich hätte gern ein zimmer" - jag vill gärna ha ett rum, samt "Dumme Schwede, nicht versteen, alles gut, ja, ja!!" och "Ein grose bier, bitte!! Schnell!!". Åsså en attans massa hjälp från folk som kan både svenska och tyska, och turligt nog varit med... Senast vi var nere körde jag omvänd teknik: i stället för att försöka hitta tyska ord så körde jag med svenska och pekade. Två tyska servitriser blev mycket förtjusta i ordet "sockerbulle", som de uttalade "sockabulla". Men jag fick det jag ville ha.

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 27 november 2005, 10:53.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          Jag tror natt patrik har rett ut mer i denna frågan än vad jag kan göra. Men för att förtydliga så talar vi alla om samma sak......Både "obalans i vattnet" och "övergödning" betyder samma sak...Nämligen amoniuminstabilitet. Att det inte existerar något samband mellan höga halter av nitrat,fosfat och alger har påvisats i en mängd studier den senaste tiden. Så denna gamla akvaristiska skröna torde vara vetenskapligt förkastad.

                          Visst kan man lyckas med stabil co2 med hjälp av co2, men det är väldigt svårt och det krävs mycket pill. Använd en co2 tabell. Om du inte kan hålla dig inom det gröna fältet under alla ljusa timmar så lägg ner. Själv gav jag upp direkt, har helt enkelt inte tid och tålamod med denna konst.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 1403

                            #14
                            "Tyvärr så måste jag göra dig besviken. Ojämn co2 är sämre än ingen co2 alls, det gynnar bara algerna. Därav är mäsk egentligen ingen fördel för ditt akvarium."
                            ###
                            Det var detta jag ställde mej frågande till, eftersom växterna utsätts och har anpassats till
                            en naturlig dygnsvariation av co2 (och o2), som de till stor del själva ger upphov till.
                            Sedan ger nederbörd upphv till snabba förändringar av co2 i vattnet; vilken växterna tycks klara. -Mr.Fish-

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #15
                              I mitt akvarium regnar det aldrig.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...