Mäsk till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PatrikMalmo
    svarade
    johan,
    om du vill satsa på CO2 med tub framöver så kan du redan nu köpa en magnetventil. Går att koppla på mäsken så att den stängs av automatiskt under natten.

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    provade nu att koppla i hop pump med co2, jädrar va de lät, så där kunde jag inte ha det. nu gör jag nog så istället att jag skruvar av korken lite grann på natten se skruvar fast den hårt igen när jag går upp. ska prova detta o se hur det fungerar, funkar det inte kan jag testa mindre ljus o pmdd o se hur det blir. trist bara om de växter man då kört co2 med dör för att man slutar med co2 , kanske kan trappa ner det över en längre tid.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Jag visste väl att defdac kunde sprida mer ljus över frågan - thanx!! Min erfarenhet säger att växter inte trivs med ryckvis CO2, men jag tappar i förklaringarna. Ett mycket enkelt test är att sätta över växter från ett CO2-kar till ett icke-CO2 kar. Får nästan vara glad om de överlever.

    Johan,
    kör du utan CO2 men med bra belysning är risken för alger mycket stor. Ljusstyrka och CO2 har en tät koppling, så har man inte CO2 är det enklast att gå ner i ljusstyrka också. Med lägre ljusstyrka går många kar finfint utan CO2 men med PMDD. Kör själv mitt Tanganyikakar enligt den principen, trots att jag inte har någon större växtmassa i det. Växterna trivs (Vallisneria, Hydrilla, Hornsärv, alla bicarb-växter). Har man inte för kraftigt ljus, kör PMDD men ingen CO2 är dessutom marginalerna större. Går att slarva med något vattenbyte och missa gödningen någon vecka utan att det ställer till problem.

    Defdac har en bra liknelse där, som jag sett innan - det är skillnad på att köra folkabubbla i 50 km i timmen överallt och att köra Ferrari i 160 överallt. Med folkabubblan (kar med lägre ljusstyrka, utan CO2 men med gödning) är felmarginalerna större. Tvärtom med hightech-karen. Kan gå fort åt helvete om man missar något om allt är överdimensionerat.

    Hilsen,

    P

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    om man hoppar över mäsk o bara tex kör pmdd o bra lysen. får man någorlunda bra effekt då eller är co2 helt supernödvändigt.

    Lämna en kommentar:


  • Daniel Odell
    svarade
    johan du översatte fel, du översatte att växterna konsumerar co2 på natten, det står att de konsumerar SYRE på natten. för mycket Co2 kan leda till fiskdöd pga syrebrist och påverka nitrifieringen. stäng absolut av på natten.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    However the pH shifts caused by disconnecting the system will be much larger and more sudden than gradual change when the system is left connected.
    Precis som Patrik redan sagt så om du drar ner pH:t på dagen till 6.5 när växterna suger upp CO2 som svampar och du plötsligt slår av ljuset och dom slutar ta upp CO2 så kommer pH:t sjunka med sannolikt katastrofala följder.

    Om den som skrev det där är rädda för pH-svängningar i sig (inte CO2-förgiftning) så kan vi växtnördar lätt spräcka bubblan att extrema pH-svängningar är skadliga för fiskar med tanke på vad som händer när vi gör vattenbyten och pH:t inom några minuter går från 6.3 till närmare 8. Ingen fiskdöd, snarare tvärtom - pilska firrar.

    Eftersom växterna inte använder CO2 på natten så är det väldigt onödigt att riskera för mycket CO2 på natten om man inte stänger av mäsktillförseln, och eftersom det är så extremt enkelt med en timer så tycker jag valet är lätt. Kör du inte en reaktor+pump så du kan timra av pumpen eller så kan du ju sätta ner en extra syresten bredvid CO2-diffusorn så du timrar igång luftflöde bredvid CO2-flödet. Alldeles för billigt och enkelt för att skippa.

    ----

    Jag vet inte om någon (Patrik, Tropfrog?) var inne och tassade på en mer exakt förklaring varför växter blir förvirrade och mår dåligt när dom får CO2 stötvis? Det beror på att det är krångligt och energikrävande för växten att använda bikarbonat. Växten behöver skapa speciella enzymer och det kan ta en/ett par veckor, varvid den ofta "stuntar" pga 0 koltillgång och blir algbevuxen. När dessa 2 veckor har gått så kommer den glada akvaristen och gör ett vattenbyte med ny mäsk som gör att växterna genast slänger bort dessa enzymer och lapar CO2 för glatta livet.

    Är den glada akvaristen då även väldigt lat (som jag själv) och inte fixar ny mäsk såfort den börjar avta i bubbeltakt så får man en miljö som är ganska kass om man inte vill gro algbevuxna växter som växer väldigt stötigt.

    Men visst är det en bra inkörsport för nybörjarväxtakvaristen som verkligen vill se vilket underverk CO2 gör, men jag lessnade snabbt precis som Tropfrog. Det är liksom inge kul när man ena stunden har jätteglada fina växter och andra en hög med algkaos för att man är en slacker. Den som vill köra mäsk tycker jag ska sniffa på trappreaktorn från Hagen eftersom den förhindrar för bra upplösning och garanterat ger viss upplösning. Mer utrymme för fel.

    Jag tycker det är bättre att lära ut två sätt som garanterat ger längre nöje och framgång och där man kan välja tidsåtgång och engagemang. Antingen jordbottensakvarium utan vattenbyten och febril matning (Walstad), eller CO2-tub och stora vattenbyten med PMDD (Barr).

    Mäsk har ett eget liv precis som akvariet vilket bara är ytterligare en faktor som kan strula och skapa instablitet. Men okej, det är en bra inkörsport för dom som vill se vad CO2 kan göra. Jag är grymt impad av Odells mäsk-akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    mm har börjat förra anteckingar , ska mäta idag, då det är dag 1 då både pmdd samt stort vatten byte o ny co2 gjordes igår, så får vi se hur det "svänger"

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Mm, kolla med defdac - han är trixig på sådant. Det är i vart fall en mängd växtnördar som stänger av sin CO2 på natten, inklusive jag. Enklast att göra för att få reda på vad som händer är att mäta pH flera gånger under dygnet i just ditt kar. Med CO2 påverkas pH på en mängd olika sätt vilket är exempelvis är kopplat till växtmassans storlek, om växterna är i bra kondition, vattencirkulationen och fiskbelastningen. Vad som är rätt att göra blir lite upp till varje enskild akvarist att klura ut genom just mätningar på sitt kar.

    För min del har riktvärdet i karet varit ett pH strax under 7, och med mina pH-test blir värden från 7 ner till 6,5 ok, eftersom jag inte kan mäta noggrannare med de test jag har idag. Har hyfsad cirkulation i mitt kar, men inte särdeles mycket ytcirkulation, halvstor växtmassa (enligt växtnördar), friska växter samt liten fiskbelastning. pH på morgonen ligger typiskt kring 7,5, vilket är lite högt. Drar igång CO2 ett par timmar innan ljuset, och pH sjunker till 7 eller 6,5 beroende på hur nysatt mäsken är. pH brukar tuffa upp till 7,5 mot kvällen innan lyset släcks (drar av CO2 någon timme innan lyset släcks). Har nu inte mätt pH på natten, men antar (kanske felaktigt) att det ligger på 7,5 fram till morgonkvisten igen.

    pH i mitt kranvatten är 8,2.

    Visst, pH varierar med upp till en enhet över dygnet - vilket är mycket då pH-skalan är logaritmisk. Funkar gör det i allafall och firrarna (killis och barber just nu) trivs, leker och får fram yngel. Utan att ha kollat grundligare misstänker jag att även de som kör med tub får liknande pH-svängningar (Bluesboy på Zoopet har mätt CO2-konsumtionen i sitt kar, http://www.bluesboy.se/, men jag minns inte om pH fanns med i diagrammen och kommer inte in på sidan just nu). Om man inte kör med pH-controller då...

    Vad hade hänt om jag kört CO2 under natten? Eftersom jag trycker på rätt rejält är risken stor att pH hade sjunkit ner mot 6, vilket blir en större variation (om pH fortfarande går upp till 7,5 på kvällen). Dessutom ligger gränsen för firrarnas del i mitt kar i trakterna runt pH 6 och nitrifieringen får sig en smäll vid så låga pH - inget jag vill ge mig på alltså.

    I andra kar jag haft har jag kört med mindre CO2 (också mäsk), och då kört över natten. Mätte inte pH i de karen, men det funkade det också. Du får helt enkelt uppskatta pH-svängningarna i ditt kar och bilda dig en uppfattning om hur ditt kar funkar. Mät regelbundet (någon gång i månaden i allafall), eftersom förhållandena kan ändras. Ett tips är att skriva ner mätvärdena i en liten bok eller nått, så du kan följa karets utveckling.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 december 2005, 15:22.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    det är tagit ifrån http://www.aquabotanic.com/, kan fråga honom för att se.

    Lämna en kommentar:


  • Micke Lövberg
    svarade
    Där gick gränsen för min kunskap........ord står mot ord känns det som!
    Känns inte rätt av mig att ifrågasätta,då jag lärt mig det jag vet av "växtexperterna" på zoopet.

    Mitt förslag att Du postar Din fråga till defdac,som visserligen är mer aktiv på zoopet än här.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    Do not unplug the CO2 system at night.
    koppla inte ur co2 på natten

    At night, with the cessation of photosynthesis, plants become net producers of CO2 and consumers of O2 just like fish.
    på natten med sesinen av fotosyntes blir växterna producenter av co2 o "konsument" av co2 precis som fiskarna

    This might lead you to believe that you should disconnect the CO2 at night to prevent CO2 building up.
    detta kan få dig att tro att du ska stänga ac co2 över natten för att förhindra att det byggs upp "förmycket" co2.

    However the pH shifts caused by disconnecting the system will be much larger and more sudden than gradual change when the system is left connected.
    när ph nivårn ändras då man stänger av systemet så blir det större plötslig skillnad än om det är igång

    The rate of CO2 production is also dependent on temperature, so the generator will automatically produce less CO2 at night as it cools. (You may want to try sitting the generator near the warmth of your lights, but beware of potential electrical hazards should a spill occur.)
    halten av co2 är isamband med temperaturen, så en "flaskan" kommer producera mindre co2 på natten då det blir svalare. har du den brevid tex lysrampen så börjar den producera mer när den blir varm.

    fritt översatt =)

    Lämna en kommentar:


  • Micke Lövberg
    svarade
    Min engelska är långt ifrån bra......, så jag är inte riktigt med Dig.

    Genom att växterna inte tar upp c02 på natten så finns risken att Du kommer få en för hög andel c02 i vattnet vilket medför andnöd (död) för firrarna.

    Detta har naturligtvis att göra med hur mycket c02 Du lyckas lösa upp.Använd den tidigare tabellen.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    men det som de skriver där ang ph-fall osv? är det inte så stor påverkan.

    Lämna en kommentar:


  • Micke Lövberg
    svarade
    Det är onödigt att köra CO2 under natten eftersom växterna inte använder CO2 då. Dom använder den bara under fotosyntesen för att producera syre.

    Lämna en kommentar:


  • Johan
    svarade
    Do not unplug the CO2 system at night. At night, with the cessation of photosynthesis, plants become net producers of CO2 and consumers of O2 just like fish. This might lead you to believe that you should disconnect the CO2 at night to prevent CO2 building up. However the pH shifts caused by disconnecting the system will be much larger and more sudden than gradual change when the system is left connected. The rate of CO2 production is also dependent on temperature, so the generator will automatically produce less CO2 at night as it cools. (You may want to try sitting the generator near the warmth of your lights, but beware of potential electrical hazards should a spill occur.)

    tagit ifrån http://www.aquabotanic.com/DIYCO2.htm

    på el av natt tid?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...