Grusundring...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Grusundring...

    Ni som har mycket finkornigt grus/sand i ert kar, har ni problem med att gruset sugs upp när ni suger botten?

  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Visst händer det att sanden följer med, men det är ändå väldigt liten mängd. Smutsen ligger mer ovanpå sanden och är oftast på speciella platser. Om man har grus så ligger smutsen mer spridd och djupare vilket gör att man måste ned djupare med häverten.

    Jag brukar suga upp slam och smuts på de ställen jag ser att de ligger, annars så suger jag ytligt och med en liten virvelrörelse för att få upp smutsen från sanden en bit.

    Den sand som man råkar få med kan man lätt återföra till akvariet.

    Stefan, Skövde

    Kommentar

    • Lena
      Användare
      • april 2002
      • 114

      #3
      Ok, klart smutsen ligger djupare med grus, tänkte inte så långt.

      Jobbigt, börjar bli mer och mer intresserad av att byta ut mitt trista engelska grus mot ngn typ av sand, men kan inte förstå hur det är praktiskt genomförbart i ett 450 liters kar...*suckar åt mina idéer*



      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det är enormt lätt i denna hobby att komma in i den "onda cirkeln" med att aldrig vara riktigt nöjd...det finns alltid otroligt motiverade skäl till att hitta på något nytt.

        Men jag tycker defintivt att du skall satsa på sand...det har jag gjort nu och jag ångrar det inte en sekund!
        Jag använder Rådasand vilken säljs som fågelsand i Zoobutiker. Jag fick ge 75kr/30kg säck. Billigt och snygg sand (enligt mig).

        Stefan, Skövde

        Kommentar

        • Lena
          Användare
          • april 2002
          • 114

          #5
          Ond cirkel, ja det kan man säga. Känns som om jag blivit besatt, känner inte riktigt igen mig själv. Jag har förut avskytt akvarier! Skulle jag - mot förmodan - någonsin skaffa mig ett skulle det vara ett extremt litet som knappt skulle märkas. Det var alltså innan jag träffade Malawisarna...

          Jaha. Nu sitter jag här med ett akvarium lika stort som mitt badkar...och _kul_ är det! :-)

          Känner hur Rådasanden snart invaderar mitt hem.

          Kommentar

          • dizzy
            Användare
            • april 2002
            • 18

            #6
            känner igen det där med att vara besatt ... jag blir aldrig heller nöjd .. o jag har faktiskt funderat på det där med sand ...

            funderar oxå på att införskaffa mej ett nytt hörnmöbel kar .. hittat 350 liter för 4700 komplett NYTT .. för dyrt eller??

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Alla priser är relativt...beroende på hur mycket du vill investera och på hur mycket det är värt för dig.

              Jag skulle inte köpa...men å andra sidan så är jag inte så fötjust av hörnakvarium.

              Stefan, Skövde

              Kommentar

              • Phlyg
                Användare
                • september 2002
                • 41

                #8
                Tjena Dizzy.

                Personligen, eftersom att jag gillar att fixa och dona lite, skulle jag beställa ett efter mina mått gjort akvarium om man ändå skall lägga ut en massa pengar på det.

                4700 är väll dock inte allt för farligt beroende på vad de ingår för tillbehör (ramp) och vilken kvalité det är på möbeln. Har dock sett möbler/bänkar i 3000 kr klassen där de redan i affären släpper ytbehandling.

                Ett tips om du vill mixtra lite själv är att måttbeställa virket till den tilltänkta akvariebänken/skåpet från ett större byggvaruhus/virkesaffär, sen är de bara att leka IKEA.


                Mvh ERik
                http://www.umea.akvarieforening.se

                Kommentar

                • dizzy
                  Användare
                  • april 2002
                  • 18

                  #9
                  naje ... har lagt den biten .. blir inget nytt kar alls

                  Kommentar

                  Arbetssätt...