Sjuka Pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scream_h

    Sjuka Pirayor

    Hej

    Jag har lite problem med mina pirayor. Det började med att den ena fick en lite grumlig hinna över ena ögat. I med lite salt så började det försvinna. Men sen kom det på nästa och nästa o.s.v. Det började även bli vitt i kanterna på fenorna hos några och dem började "tappa" färg i ansiktet. Kan vara nånting med deras slemlager, för det första jag la märke till var att det hade fastnat syrebubblor under hakan på dem.

    En piraya dog idag, tyvärr.
    Har börjat medicinering mot svampinfektioner, vilket jag tror det kan vara.
    har lagt upp en bild på http://home8.swipnet.se/~w-84059/sjuk.jpg
    väldigt suddig tyvärr, men man ser ungefär ändå att den har tappat den mörka färgen på hakan. hoppas någon vet vad det kan vara.
    Alla vattenvärden är ok.

    /Henrik
  • petrol
    Användare
    • juli 2002
    • 167

    #2
    Oj! Det verkar långt gånget.. Om du inte får några väldigt bra tipps nu på morgonen bör du springa till närmsta akvarieaffär.

    Du skriver att alla värden är ok, Ögongrumling kan bero på snabb PH svängning.. Men troligare någon sorts infektion. Bekterie eller parasit. PHt (påverkar som du säkert vet) även slemlagret / skinnet på fiskarna.

    Är det en bubbla som sitter snett neranför hakan?

    Ioch med att även fenorna är vita så kan man misstänka svamp.

    Mvh Petter

    Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium

    Kommentar

    • scream_h

      #3
      Tack för det snabba svaret.

      Den på kortet dog senare på dagen. Dem andra ser faktiskt rätt pigga ut, får väl se om medicinen hjälper.
      Nä, det är ingen bubbla, det är som den typ har tappat "färg/skinn"
      och ögonen såg du ju att dem var helt vita.
      Jag skriver hur det går med de 4 som är kvar nu.


      Kommentar

      • scream_h

        #4
        Hej igen, uppdaterar bara lite.

        Letade i Akvariet Lexikon och fann exakt samma symptom som mina pirayor har.
        Såg att de hade typ små knutor/bölder inne i munnen.
        Det verkar vara fisktuberkulos, så jag ska jaga medicin så fort zoo-affären öppnar.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ett annat ord för fisktuberkulos är syrafasta stavar. Jag har lagt in ett svar från SVA under frågor och svar där det bl a står "Det går bra att själv titta efter syrafasta stavar i hudutstryk från ett område med sjukliga förändringar. Utstryket färgas sedan enligt Ziehl-Neelsen metoden och studeras i ett mikroskop. Infektion med syrafasta stavar kan ibland orsakas av smittsamma bakteriestammar som tyvärr kan var svår behandlade. Kontakta SVAs fiskavdelning angående behandlingsråd" http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=225

          När det gäller medicinering av "fenröta" som inte verkar gå tillbaka vid vattenbyte och salt så kan det vara viktigt att använda en medecin som går på svamp OCH bakterier.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • scream_h

            #6
            Tack för era snabba svar.

            Letade lite på nätet om medicin mot fisktuberkulos och hittade Aquarium Munster's
            Aqua-furan. Det ska vara 10 ggr effektivare än den vanliga antibiotikan.
            Får tag på det först på måndag, hoppas de resterande överlever tills dess så får man se vad som händer.

            Kommentar

            • scream_h

              #7
              Hej igen

              Medicinerade med Aqua-furan och redan dagen efter var dem mycket piggare. då hade dem inte ätit nånting på säkert 3 veckor. nu äter dem som aldrig för och är inte lika skygga. Hygger mot glaset bara jag för fingret utanför. Väldigt effektiv medicin.
              Så nu verkar allt gå åt rätt håll, den ena har bara ytterst lite ljust på ögat kvar.

              Kommentar

              Arbetssätt...