undrar tacksam för svar!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robban g
    Användare
    • augusti 2002
    • 126

    undrar tacksam för svar!!!!!

    Hej
    jag undrar om man kan ta rötter och pinnar från naturen om man gör rent dem och kokar dem. Det stog det i en bok som jag har och när man hade gjort det kunde man limma fast den på en plast skiva med sillikon.


    Tacksam för svar!!!!

  • Anne E
    Användare
    • april 2002
    • 117

    #2
    Hej Robban !
    Man bör undvika att plocka rötter för dekoration ut i naturen.
    Trämaterial ska vara "dött". Färskt trä kan innehålla giftiga ämnen som löser sig i vattnet. Köp rötter i akvarieaffären, men tänk på att de till viss del missfärgar vattnet och påverkar pH-värdet.
    Vad har du för fiskar ?
    Det vore jättebra om du nämner det ämne du vill ha svar på i rubriken.
    Så vet man direkt vad det är frågan om...
    Mvh Anne

    Kommentar

    • Robban g
      Användare
      • augusti 2002
      • 126

      #3
      Jag har rödcebra ciklider och trewavase och dubosi.
      Men om jag tar en rot som har legatt tre år också kokar jag den så jag får bort allt smutts och rengör den så mycket det bara går.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Anna E,
        Rötterna i akvariebutiken, kommer inte dom från naturen dom också?
        Har i min tank en gren av ngt slags lövträd som uppskattas mycket av min Panaque nigrolineatus.
        Det enda som hänt med den grenen är att den skiftat från trävit till svart för att sedan bli flammig när malen gnager av den.
        Sedan är det kanske en annan sak med trä från barrträ med tanke på att de innehåller en del annat jox som inte är så nyttigt för de små liven, terpentin eller så.
        Dock finns det så mycket annat fint i närområdet som man kan använda som ser väl så naturtypsriktigt ut, utan att man skall behöva frakta inredningen kors och tvärs över jorden.

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej Robban . Du kan använda grenar från bokträd utan vidare men det skall vara självdöda grenar.Barka och blötläg först innan du stopar i akv. Du bör inte silikona för det släper efter ett tag i vatten. Jag har använt bok utan att koka sönder trät, ta bara självdöda kvistar. MVH Mats.

          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Niclas Lundin
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Hej allihop.

            Jag har gått och funderat på en sak en tid...
            Vad skulle hända om man tog EK istället för BOK?
            Ek BORDE ju sänka Ph en bit eller ???
            Är det någon som har provat?


            // Niclas Lundin
            // Niclas Lundin

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              HEJ. EK GÅR SÄKERT BRA, själv anväder jag löv från ek ,bok ,alkottar och torv i en tunna för sänkning av PH . En sak att tänka på är att ek innehåller garvsyra vilket inte bok gör som man använder inom livsmedel. Hälsn. Mats

              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej . Glömde säga att jag har diskus ,apisto ,tetror och malar.Ancistrus gillar bokgren och löv. Mats

                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Anne E
                  Användare
                  • april 2002
                  • 117

                  #9
                  Hej !
                  Glömde säga att om man ska plocka trämaterial i naturen så ska de självklart vara "dött" sedan låååååååååång tid tillbaka !
                  Det är också bra för vissa sugmalar.
                  Jag vet att det finns akvarister som har lyckats mycket bra med trämaterial från vår natur.
                  Se också till at träet är länge och väl indränkt innan det hamnar i karet.Torrt trä har enorm lyftkraft och kan krascha det finaste kar på noll tid..
                  Mvh Anne


                  Kommentar

                  Arbetssätt...