Två frågor om gelatin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 373

    Två frågor om gelatin

    Hur kommer det sig att man ibland misslyckas med käket man gör, alltså fiskmaten kanske jag skall förtydliga? Ibland blir den bara inte "härdad" utan som halvsmet efter ett dygn i kylen.
    Kan det vara för mycket vatten i? Jag har alltid lika mycket gelatinpulver.
    Tror inte jag har haft för varmt, kanske för kallt då, bara lite värma från mixer, sisådär 40 grader.
    Nästa fråga.
    Nu har jag ju en massa mix som misslyckats, vad gör jag med den? Törs jag testa en gång till trots att det redan är en massa gelatin i(hade i ganska mycket vid det missslyckade försöket).
    Ska jag prova nån slags vegetarisk gelatin i stället för att inte belaste med för mycket animaliskt protein, Var får mn i så fall tag i den?
    Jahaja, tackar på förhand.
    Carl

    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Kenneth
    Användare
    • april 2002
    • 277

    #2
    Det finns en mängd orsaker till varför smeten kan bli för lös.
    1) Du har haft i för mycket vatten i smeten, alt. räkor/ärtor/etc har haft för mycket vatten i sig.
    2) Gelatinpulvret har inte löst upp sig ordentligt. Jag brukar mätta pulvret med ordentligt med kallt vatten, låta det dra i 5-10 min och sedan hälla geggan i en skål som jag sedan placerar i ett vattenbad med kokande vatten. Jag brukar även hälla i ca 1 dl hett vatten i gelatinblandningen. När blandingen är helt upplöst så ska den (i mitt fall) ha konsistensen av fin olja och se lite gul/honungsaktig ut. Blandingen häller jag sedan i mixern och mixar ordentligt. Sedan breder jag ut smeten på ett par ugnsplåtar och ställer dem i kylen.

    Jag tycker inte du bör hälla i mer gelatin i din misslyckade smet. Jag tvivlar på att den blir bättre. Den vegetariska varianten på gelatin: Agar agar, finns att köpa i sk. kines/turk/thai-butiker alt. i hälsokostbutiker.

    MVH
    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

    Kommentar

    • Michael Sellering

      #3
      Om man värmer upp smeten FÖRSIKTIGT till ca fingervarmt då löser gelatinet upp sig ordentligt vilket gör att det fungerar myckat bättre sedan när det har svalnat.

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Mitt tips är att hoppa över gelatinet.
        Frys mixen i plastpåsar som man platta
        ut till tunna kakor,ca 0,5cm tjocka.
        Sen är det bara att bryta mixen i småbitar,
        lagom för fiskarnas gap.
        Minimalt med "mixdamm" som skräpar ner.
        Det lilla som blir är lagom till ev. yngel.

        Hank

        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • oskar
          Användare
          • augusti 2002
          • 20

          #5
          gelantin pulver har inte samma effekt som gelantin blad,värm smeten till 37 c ,ta gelantin blad som du har blöt lagt i KALLT VATTEN krama ur dom blanda i.Vill du ha något annat som binder vätskan kan du pröva med pektin som utvinns ur frukter

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Gelatin som blad eller pulver, båda skall blötläggas och smältas i vattenbad (vatten/gelatinblandning i en skål som står i en ngt större gryta med kokande vatten tills det smält).
            Sedan skall sörjan som den skall röras ned i också vara ngt uppvärmd så att det inte kyls ned för fort.
            I "min" butik är gelatin som blad nästan dubbelt så dyr som gelatin i pulverform.

            Kommentar

            Arbetssätt...