Infusorier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Infusorier

    Tror jag fått in infusorier i ett litet akvarium, vitt grums som, om kikar skitnära, verkar vara smågrejer som kanske t.o.m rör sig. Firrarna mår fint ändå! Hur får man bort dom?
    Carl

    www.stockholmsciklidklubb.com
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Rengör pumpar och låt akvariet stå släckt i ca 2 dygn. Troligtvis så försvinner problemet. Vore vettigt att även göra vattenbyte...plus att göra det oftare än vad du kanske gjort hittills.

    Tricella

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #3
      Hrmm.......... Inte alger alltså. Infusorier, ej ljuskänsliga på samma sätt.
      Tackar ändå.
      Carl
      P.s noterade din passning om vattenbyten men väljer att bortse ifrån den.

      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Även om du tydligen tyckte mitt förslag var konstigt eller dåligt så vidhåller jag detta tills jag är överbevisad...*s*
        Infusorier uppkommer i samband med att något ruttnar...kanske har du överutfodrat dina fiskar??

        Jag vet skillnaden på infusorier och alger...

        Tricella

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 374

          #5
          Jag tror jag fick in dom via en bit slang som legat på balkongen som jag kopplade på pumpen, jag borde fårståss ha tvättat den. Akvariet i sig har gått länge och är stabilt(30-50% vatten byten var 5-6 dag i alla mina burkar sedan urminnes tider). Har hört om fler som fått in infusorier just denna heta sommar då ju allt ruttnar, så därvidlag har du ju förståss helt rätt, men det grundar sig inte på släpphänthet med vattenbyten.
          Det där jag skrev om alger gäller ju förståss svävalger som jag däremot en period hade myckna problem med, i samband med det frågade jag en massa folk som blandade ihop dessa två ting varför jag helt enkelt trodde du hade gjort det också. Svävalgerna fick jag väck med en UV-lampa som jag också förståss skulle kunna dräpa infusorierna med men det skulle innebära att flytta pumpar mellan akvarier och skvätta vatten o.s.v.
          Sannolikt försvinner dom när min rumstemp kommer under 30 !!!(stackars firrar) och slangen försvinner.
          En sak till bara.... Är verkligen infusorier ljuskämsliga som du skriver, du låter ju säker på din sak, jag trodde t.o.m att dom förökade sig och liksom uppkommer även i mörker?? Vad sjutton är det för djur?
          Emotser mera info, ska snoka lite på egen hand.
          Tackar


          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Min idé om ljuset är väl inte så fast förankrad i någon forskning direkt...men infusorier bildas ju via bakterier...och såvitt jag vet så frodas bakterier mer vid värme...dvs infusorierna får mer foder för att föröka sig.
            Det var på detta sätt jag tänkte...kanske helt fel...

            Svävalger har jag också haft och det är ett jitter...jag gjorde totalrengöring och jämna vattenbyten...

            P.s. Jag syftade inte på någon släpphänthet med vattenbyte hos dig...men vissa akvarie-biotoper kräver mer byten än andra.



            Tricella

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              God poäng, jag kan ju släcka om inte annat för att sänka tempen i burken, verkar lätta redan, skönt, men som sagt har ju inte firrarna brytt sig (en oöverskådlig grupp N.Multofasciatus med tusen yngel).

              Ang svävalger, så hade jag ett 720 Tanganyikakar helt utan växter, fiskar som krävde mycket mat och morgonsol, alltså alla dåliga faktorer..... Fick alger så att jag inte såg bakrutan. Mitt i detta flyttade jag, burke tom, sanden stod i beckmörker i hinkar men två veckor senare var det tillbaka! En UV-lampa gjorde susen på tre dagar!.Jag testade med mörkläggning i 12 dygen (en hel semester, med filtar o.s.v klart vatten då jag kom hem men en vecka senare samma skit!
              MVH
              Carl

              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              Arbetssätt...