Räkmix 1969

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Räkmix 1969

    Eftersom att det inte funnits en räkmixtråd på flera dagar så startar jag en ny. Kolla in den här räkmixen från det glada 60-talet. Det roliga är att killifolk idag kallar räkmix för ett ciklidfoder.

    Ett nytt fiskfoder Av: Bosse Lindquist

    I "American Killifish Associations Killinotes" senaste nummer stod det omtalat ett killifoder. Den amerikanske författaren hade fått originalreceptet från ägaren av en fiskodling. Egentligen är det ju ett killifoder, men alla mina ciklider, från 6 mm till 20 cm käkar det med god aptit. För min egen del anser jag det vara det bästa ersättningsfoder som finns, kanske nästan lika fint som levande. Receptet är som följande:

    1 pkt gelatin
    1/2 kg lever
    1/2 kg räkor
    1/2 kg musslor
    1,6 liter havregryn
    6 ägg
    110 gr parmeanost
    2 msk salt (ej med jod)
    1 tsk anis
    Använd högst 3 liter vatten


    Förväll levern och musslorna. Efter detta (eller före) ska man mala räkorna, musslorna och levern i en köttkvarn. Det finns två möjligheter att förvara fodret på: Dels kan man frysa in det i lämpligtvis centimetertjocka skivor och sedan bara bryta av en bit när man vill ha lite. Dels kan man konservera det. Om man väljer nedfrysning blandas alla ingredienserna utom osten i en skål varefter man låter alltihop koka i ungefär 5 minuter. Därefter låter man det svalna. När det är så kallt att man kan sticka ner ett finger i röran utan att känna något obehag blandas osten i. Sen är det bara att lägga alltihop i plastpåsar och frysa in det. Men om man föredrar att konservera det blandas alltihop (även osten) i en skål, varefter fodret lägges i burkar med tättslutande lock. Det ska vara ett mellanrum på 3 1/2 cm mellan fodret och lock. Burkarna läggs i en kastrull med vatten och får koka 1 1/2 timme.

    OBS: 1 pkt gelatin är ett amerikanskt paket. Det kan alltså vara både större och mindre än våra. Själv använde jag inget alls.




    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Parmesan till fiskarna...Nä nuu!!!
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Hoho, om vanlig räkmix luktar ordentligt illa om man tappat en bit, hur måste den då inte lukta med parmesan? =))

      Lever, kan det ersätta oxhjärtat i "dagens" diskus-mix kanske?

      Tony Englund

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Varför inte mala ner ett halvt kilo Parmaskinka och några hekto äkta tryffel till dom små raringarna också?

        Kommentar

        • Niclas Larsson
          Användare
          • januari 2004
          • 546

          #5
          Håller med Christer... ock sluta frysa in i plastpåsar det skall frysas på silverfat.
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            Den där räkmixen skulle jag enbart våga föda upp svin med.

            Kommentar

            Arbetssätt...