Fundering ang. aluställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Fundering ang. aluställning

    Hur är det med aluställningar, håller dom för ett mindre kar som man ställer på mitten eller mot ena kanten? Har en 3vånings ställning som är för ca 95 cm kar & har just nu bara 75 cm. Funderar på att lägga en skiva på varje våning för att det skall belasta hörnen mer för efter vad jag förstått så är det dom som bär upp vikten.
    Vad säger ni?
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Tottas; jag har lagt in en skiva under ett av mina kar, och jag tror att det skulle hjälpa din lösning enormt mycket...annars belastar du ju bara mittsektionen dvs de två längsgående stagen!

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tanke som slår mig Deathdealer är att i dessa ställningar på tex. zoobutikerna så har dom burkarna stående endast på dom rör som är längsgående(bredden). Alltså vilar inte akvariet på "gavelrören" alls. Min tanke från början med detta stället (som kommer från zoobutik) var att få plats med 2 st 105/112 l kar & ett större som är för just ställningen, på höjden för att spara lite plats. Bor man som vi i lägenhet & är akvarist...ja då vet ni ju hur det är med platsen... ont om plats finns det gott om. :-) Så lösningen måste vara att få upp dom på höjden. Men som sagt räcker det till med en skiva som sågas till så att den ligger på gavelrören & "bredden/längsgående"rören, när man ställer ett mindre kar på ställningen? Vad tror/vet ni? Måste finnas mer än jag som funderat över detta och att sova gott om natten är viktigt. :-D

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        Tottas; jag tror att det kommer funka perfekt! Jag vet inte hur stor belastning en ställning klarar av MEN det kan ALDRIG ligga på några gränsvärden, då skulle det ske massor med olyckor!

        Funkar det i butiker - så funkar det säkert för dig med. Varför inte kolla med en handlare som har karen ställda så om det är andra dimensioner på materialet eller så??? Jag har faktiskt samma funderingar, då jag ska försöka skaffa ett identiskt kar till (80L) som yngelkar, och då vill jag "stapla" detta oxå!!!

        Vänligen Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        Arbetssätt...