Bindemedel i Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • mars 2024

    Bindemedel i Räkmix

    Ursäkta att jag startar ännu en Räkmix tråd men jag kan (orkar) inte läsa igenom alla tidigare för att få svar på det här.

    Jag har gjort Räkmix med gelatin tidigare men är inte helt nöjd. Vad använder ni för andra bindmedel? För och nackdelar?
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Räkor binder ju också smeten. Pröva att lägga i lite mer av det?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag använder inget alls och ser faktiskt inga direkta nackdelar med det. Fiskarna har ju ganska lång tid på sig att leta mat på botten mellan utfodringarna och jag har aldrig sett att det blir några synliga rester. Jag tycker inte heller att det sätter sig i filtert precis. Trots att det ser ut som en snöstorm under en halvtimma efter matning så är vattnet kristallklart igen en timma senare.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jag kör just nu med 0.5% agar, och ser väl inga nackdelar med det. Vet inte om jag ser några direkta fördelar jämfört med gelatin heller.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag använder gelatin, men jag överdoserar. Jag har inte upplevt problem någon gång och jag eftersträvar en räkmix som håller samman fodret.

          Jag har provat Agar Agar, Banan, Havregrynsgröt, Ägg och Vitfisk som bindemedel. Det fungerar inget bra förutom om det används i kombination med gelatin...då kan man dosera mindre med gelatin om man har en annan produkt som binder.

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Jag kör gelantin sedan när jag är färdig låter jag smeten liggar i åsar i kyslskåpet 1 dyng
            Sedan fryser jag in det och det blir myckmycket mer samansatt man kan plocka upp maten 2timmar senare i akvariet om man vill.
            Samtidigt som maten inte är för hård för fiskarna.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              citat:Trots att det ser ut som en snöstorm under en halvtimma efter matning så är vattnet kristallklart igen en timma senare.
              Är det inte för att maten sugs in i filtret och är inte synligt? Kan det inte bli höga nitritvärden?
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                En hel del hamnar nog i filtret men det ser inte ut att orsaka några förhöjda nitritvärden. Jag matar med nämnda räkmix i 19 kar av olika storlek utan problem.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #9
                  Jag gillar inte snöstormar.....

                  Kommentar

                  • Tascha
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 214

                    #10
                    Tricella!
                    Du säger att du överdoserar gelatinet.
                    Med hur mycket? Är det inte skadligt för fiskarna med för mycket gelatin?
                    Jag brukar få samma "problem" som Fredrik med min räkmix. DVS en rejäl snöstorm minuten efter att jag matat. Jag har nog bara lyckats göra en räkmix som håller riktigt ihopa en enda gång och jag tror jag gjort räkmix ca 15 gånger. Jag undrar så hur affärerna får sin räkmix att hålla ihop så pass bra som den gör.
                    Jag ska prova Tricellas tips nästa gång och öka på andelen gelatin.
                    Kan man dubbla utan att fiskarna tar skada?
                    /Roger

                    Kommentar

                    • jan olof
                      Användare
                      • december 2002
                      • 254

                      #11
                      Hej !
                      Under mina 15 år som ansvarig för "mix" tillverkningen, till våra
                      gunstlingar,så tänker jag framför allt först och främst på fiskarna.
                      Dvs vad tycker de om och vad behöver de.
                      Sedan kommer ju det till att man vill ha granna och utfärgade fiskar.
                      Jag ser med bestörtning att de fått havregryns gröt m.m.STACKARS dessa fiskar!. Christina
                      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Utrycket "vad fiskar tycker om" förstår jag inte alls. Mina troffar tycker jätte mycket om röda mygglarver och det är får de givetvis inte.

                        Jan-Olof: Jag förstår inte vad du menar med havregrynsgröt, var det att Tricella testat med det som du menar? På vilket sätt skulle det vara "synd" om fiskarna för att de ätit havregrynsgröt? Förstår inte heller vilken Christina du hänvisar till.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Tascha:

                          Jag doserar ca 50g/kg mix. Det har fungerat bra för mig och jag har gjort detta på ca 3-4 räkmix omgångar...en omgång räcker ca 6 mån.

                          jan-Olof/Christina?: Havregrynsgröt används av professionella uppfödare som en ingrediens i räkmix. Alla gånger som jag använt det så har det fungerat kanonbra.

                          Jag har dock övergått till att använda Havrekli istället och det har fungerat än bättre (räkmixen blir finare i sin struktur och sedan är Havrekli en nyttigare produkt för fiskarna - iallafall om man ser till sammansättningen).

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Nej, jag förstår inte heller vad som är fel med havregryn, minst varför det skulle vara synd om fisken ??? Jag brukar alltid koka upp en kladdig smet av fiberhavregryn och smäcka i mixen, fungerar kanon. Brukar dock kombinera fiberhavregryn och gelatin i olika proportioner i jakten på en optimal bindningsmix. Det brukar bli ok nästan hur jag än gör. Nu senast, ikväll faktiskt har jag kört med drygt 1½ msk (nästan 2) gelatinpulver och 1dl fiberhavregryn(torrvolym) på drygt 1kg mix. Det ligger ikylen och stabbar sig just nu. Återstår att se hur det slog ut denna gång. Att det snöar en del upplever inte jag som ett större problem, snarare tycker jag det är rätt bra om det fördelar sig en del i karet. Delar min uppfattning med Fredrik.

                            Blev lite nyfiken på havreklin där Tricella. Det är ju en del i fiberhavregryna, men kanske är det "lika bättre" med enbart havrekli.

                            Sen när det gäller gelatinet så brukar inte jag värma upp hela smeten som är vanligt. Jag bereder gelatinet enligt instruktionerna och pytsar sedan ner små skvättar i smeten, kör igång beredaren på max en stund (balongkrokar), sen nästa skvätt och på med max igen tills allt är i och kör mixen vidare stenhårt på max en stund till. Det verkar fungerar bra och jag slipper värma upp hela mixen i onödan.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag använder Havrekli, Vetekli och Majsgryn i räkmixen...alla med gynnsamma kostfibernivåer. Vetekli innehåller även cellulosa, vilket med fördel kan ges till herbivora ciklider och L-malar (som jag ser det).

                              Anledningen till att jag letat efter produkter som kan användas som "gröna" inslag i räkmixen beror på att jag velat höja kostfiberhalten och proteinhalten till en bra nivå samtidigt som jag har en övervägande del vegetabiliskt.

                              Båda dessa produkter ger en väldigt finfördelad mix om man jämför med t ex havregrynsgröten (visst kan man mixa ned den till fint, men det tar tid och det är inte helt säkert att man får det lika finfördelat som man får med dessa produkter).
                              Min räkmix får endast lite större delar (från 3-5mm) av gröna ärtskalen, annars är den väldigt väl sammansatt och finfördelad.
                              Helst skulle jag vilja hitta på ett sätt att även undvika ärtskalsdelarna för att få mixen perfekt (enligt mig).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...