Bindemedel i Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #31
    Jag var hemma hos en polare i Lidköping och han använder polenta i sin räkmix. Ingen gelatin. Mixen var kanonfast och han kunde tom krama ur vattnet ur mixen och ändå behöll den sin fasta fina form.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Det kanske kan fungera. Har inte tänkt på det faktiskt...
      Jag har tidigare använt mig av Polenta, men då enbart som tillskott.

      Vi på Risenta har närt passionen och nyfikenheten för god hälsosam mat sedan 1940. Inspiration, recept och produkter för att hälsosammare och godare liv.

      Kommentar

      • Gäst

        #33
        Ursprungligen postat av Cutekid
        Jag var hemma hos en polare i Lidköping och han använder polenta i sin räkmix. Ingen gelatin. Mixen var kanonfast och han kunde tom krama ur vattnet ur mixen och ändå behöll den sin fasta fina form.

        Vet du om han kokat polentan innan blandningen?

        Lennart

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #34
          Vad är polenta för något då? Var kan man köpa detta?
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #35
            Ursprungligen postat av Lennart 2
            Vet du om han kokat polentan innan blandningen?

            Lennart
            Yes! Han kokade den ganska länge tills den var ganska fast.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #36
              Polenta är typ majsgryn och det kan man köpa i vilken mataffär som helst (utom typ på Netto där dom inte verkar ha nånting alls). Jag använde det i senaste omgången räkmix. Dock inte direkt för att hålla ihop mixen, det hade jag gelatin till. Mest för att det innehåller rätt mycket kostfiber och extremt mycket kolhydrater (vilket typ inget annat som man har i räkmixen innehåller).
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #37
                är dax för en ny omgång räkmix, kanske skulle ta och testa polentan
                funderar även på om man kunde få tag på fiskrens från fiskbilen
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • olaJ
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 584

                  #38
                  Bindemedel?

                  Nu har jag sett den här frågan från och till i några års tid och måste bara fråga en sak jag också......

                  Är det bara jag som inte använder något som helst bindemedel i min räkmix?? Min mix håller ihop alldeles utmärkt och ligger i en enda fast fin homogen klump på botten där fiskarna tar en tugga då och då, skräpar inte ner ett endaste dugg.

                  För mig känns det som en rejäl overkill att använda bindmedel, upplys mig gärna om varför man skall göra det, kanske resultatet skulle bli ännu bättre för mig än nu, detta hade ju inte gjort något, så missförstå mig rätt. Jag vill bara veta vad det gör för räkmixen, annat än håller ihop den.
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1321

                    #39
                    Ursprungligen postat av olaJ
                    Nu har jag sett den här frågan från och till i några års tid och måste bara fråga en sak jag också......

                    Är det bara jag som inte använder något som helst bindemedel i min räkmix?? Min mix håller ihop alldeles utmärkt och ligger i en enda fast fin homogen klump på botten där fiskarna tar en tugga då och då, skräpar inte ner ett endaste dugg.

                    För mig känns det som en rejäl overkill att använda bindmedel, upplys mig gärna om varför man skall göra det, kanske resultatet skulle bli ännu bättre för mig än nu, detta hade ju inte gjort något, så missförstå mig rätt. Jag vill bara veta vad det gör för räkmixen, annat än håller ihop den.
                    Jag använder inte heller bindemedel. Kan inte påstå att MIN mix är smulfri!
                    Men det gör inget, det blir yngelmat....
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #40
                      Vet inte riktigt heller om gelatinen gör varken till eller från vad gäller bindning. Den håller ihop tillräckligt bra för att dom större fiskarna ska få stora bitar och smular tillräckligt för att multisarna och nigripinnisarna ska käka smulet. Gelatinet är ju däremot värsta proteinbomben (86%) och det kan ju vara bra. Räkor har en proteinhalt på 24%, men det är ju å andra sidan räkprotein och inte däggdjursprotein som gelatinet är. Dessutom har man ju typ tjugo gånger mer räkor än gelatin i mixen.

                      Jag har i sojamjöl också för att på vegetabilisk väg höja proteinhalten och kostfiberhalten. Dessutom innehåller det mycket kolhydrat (28%) och otippat mycket fett (20% enligt förpackningen). Det är typ det enda i räkmix som innehåller några större mängder fett. Vet inte om det är bra eller dåligt.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #41
                        Ursprungligen postat av Cutekid
                        Yes! Han kokade den ganska länge tills den var ganska fast.
                        Vad bra! då polentan blir tjock gröt så borde man alltså slippa att värma mixen som vid tillsatt gelantin. Samt att man slipper animalisk tillsats.

                        Har ni sett att polenta är magert 1.2gram fett av 100gram 7,8g protein det som gör mig lite fundersam är att hela 72gram av 100 är kolhydrater. Hur tror ni det påverkar, kan fisken tillgodogöra sig detta?

                        mvh Lennart

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #42
                          Hur mycket Polentagröt ska man ha i smeten? Per kilo alltså..

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • november 2004
                            • 569

                            #43
                            Jag hade 50 gram polenta till en sats på 800 gram, men då hade jag den inte som bindemedel. Som bindemedel lär man nog behöva mer.
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • wofflan
                              NCS Medlem
                              • september 2003
                              • 660

                              #44
                              jag har inte heller något bindmedel i mixen och den håller ihop väldigt bra, tänkte mer prova polentan för dess näringsvärde
                              Mvh Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...