VARNING: aluminiumställing kan falla isär

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    VARNING: aluminiumställing kan falla isär



    Höll på att råka ut för ett riktig otäck olycka! Skulle sätta upp mitt 600 liters akvarie på en aluminiumställning. Hade köpt en begagnad ställningen.

    Akvariet var till hälften fyllt med vatten när jag upptäckte att det inte stod riktigt rakt på ställningen. Tömde ut vattnet och skulle rätta till akvariet när jag plötsligt fick en lös del av ställningen i handen. Gissa om jag blev förvånad!!! Det visade sig att vissa aluminiumprofiler inte satt fast i plastknutarna (eller spindlarna som de ibland kallas).

    Kan tänka mig vad som skulle hänt när akvariet var fullt med vatten och en eller flera aluminiumdelar lossat. 600 liter vatten på golvet antagligen.

    * Har någon haft liknande erfarenhet med aluminiumställningar?
    * Hur kan man göra för att se till att knutarna och aluminiumprofilerna verkligen sitter ihop?

    //Martin


    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det gäller att banka dit knutarna ordentligt så det inte är några glapp, för det blir det lätt när man transporterar dem. Sitter allt som de skall är de mycket hållbara om de används till rätt kar.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Det har hänt även mig när jag flyttat mitt stora 720 kar. Numer kontollerar jag alltid så att rören sitter i som dom ska när jag har flyttat kar. Det är ju lösa delar alltihop så det är nog inte så konstigt att dom ibland kan lossna.

      Tur att du klarade dig från "katastofen" det hade inneburit om det gått riktigt illa. Man vill ju inte ens tänka den tanken...
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • ciklidMartin
        Användare
        • februari 2004
        • 213

        #4

        Jag bankade i knutarna riktigt ordentligt så att de kom så långt in i balkarna som de kunde. Trots det så sitter de inte i ordentligt. Funderar på att skruva i en skruv genom balkens insida och genom ena sidan på knuten. om man först borrar ett hål och sedan skapar gängor med ett "gäng-borr" kan man ju använda metallskruv.

        Tror ni skulle hålla för påfrestningarna?


        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          För min del så har jag inte en aning.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • jannemannen
            Användare
            • juli 2004
            • 306

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av MadMartin


            Jag bankade i knutarna riktigt ordentligt så att de kom så långt in i balkarna som de kunde. Trots det så sitter de inte i ordentligt. Funderar på att skruva i en skruv genom balkens insida och genom ena sidan på knuten. om man först borrar ett hål och sedan skapar gängor med ett "gäng-borr" kan man ju använda metallskruv.

            Tror ni skulle hålla för påfrestningarna?


            Borra inte i rören ! Det kan försämra hållfastigheten i rören markant ! Om jag hade haft en aluminiumbänk så skulle jag limma fast knutarna istället.

            Mvh/Janne
            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              citat : "galne martin"
              citat:Jag bankade i knutarna riktigt ordentligt så att de kom så långt in i balkarna som de kunde. Trots det så sitter de inte i ordentligt. Funderar på att skruva i en skruv genom balkens insida och genom ena sidan på knuten. om man först borrar ett hål och sedan skapar gängor med ett "gäng-borr" kan man ju använda metallskruv.
              Det finns en uppsjö av olika märken på aluminium system på marknaden.
              Jag har själv sex olika fabrikat på mina ställningar,med varierande #kvalite`.
              Om man använder sej av en gammal ställning skall man givetvis försäkra sig om att lederna sitter ihop ordentligt innan den lastas.
              Om nu lederna glappar alt. inte sitter hårt (man kan dra ut profilen), så måste man ju göra något åt saken; annars har man en tickande katastrof framför sej i vardagsrummet !
              Det enda säkra sätt jag känner till, när det gäller att "återskapa"
              stabiliteten på ställningen är att demontera den helt och hållet.
              Sedan måste man om kapa alu.profilerna. Detta kommer givetvis
              medföra att man i slut ändan blir "kort" om profildelar, eftersom man
              måste kapa minst 3cm från varje ände(beror på knut-längden).

              (Alltså : Anledningen till att ,vissa,gamla ställningar börjar att glappa beror på att änden på profilen expanderas vid ihop knackningen. När sedan plasten närmast godset mjuknat uppstår "glappet" )
              Man kan alltså återvinna vissa delar av den gamla ställningen. Och
              kanske 100% av knutarna. När det gäller kapningen är det viktigt att
              det blir en 90¤, kapsnitt. Detta snitt får man bara om man använder en typ av "gersåg" d.v.s. en stativ-såg!
              Äh, fan jag orkar inte mer... Kontenta : Plasera aldrig ett akvarium på en ranglig ställning ! Om man vill "åter använda" en gammal ställning gäller det att omkapa profilerna ! Tack för mej (hoppas att ni inte hann somna) Den "utförliga" fisken !



              Kommentar

              • johanlidman
                Användare
                • februari 2004
                • 118

                #8
                Det finns ju en uppsjö av bra lim, behöver du inte montera isär ställningen så varför inte kolla upp lite bra lim?. Jag är inte så bekant med just aluprofil och knutar, jag använder svetsade stålrör till mina akvarier, tungt ställningar men hållbara.

                MVH
                Johan
                Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  Gör du som den här killen förslår ,så får du skylla dej själv !

                  citatet finns ju en uppsjö av bra lim, behöver du inte montera isär ställningen så varför inte kolla upp lite bra lim?.
                  Mr.Fisken[8D]

                  Kommentar

                  • ciklidMartin
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 213

                    #10

                    Mr.Fisken
                    Varför går det inte att lima?
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      Ok ! Jag tar tillbaka det här :
                      citat:Gör du som den här killen förslår ,så får du skylla dej själv !


                      citat:
                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Det finns ju en uppsjö av bra lim, behöver du inte montera isär ställningen så varför inte kolla upp lite bra lim?.

                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Det är möjligt att det går att limma med typ PL-400. Jag har inte prövat själv, men jag är skeptisk till att det blir bra i längden.
                      Är det inte bättre med en varaktig / 100% säker lösning ?

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        MadMartin; VARFÖR chansa??? Det finns INGET värre än när ett kar går läck, det är inte bara att fiskar och det stryker med, MEN följderna av vatten ut på golv KAN blir katastrofala!

                        1. Köp ny ställning
                        2. Köp nya knutar!

                        Om det är så att det beror på "expansion" av dina rör, så för G skull, fixa nytt!

                        Bara min åsikt, men i ett sånt läge skulle jag ALDRIG våga chansa!

                        Vänligen Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...