Hjälp, "nålspetssjuka"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders
    Användare
    • april 2002
    • 42

    Hjälp, "nålspetssjuka"

    En sedan två veckor nyinhandlad VF hona M. zebra Mphanga har inte fått något hull trots att jag försökt ge henne egna bitar mat. Mycket spottas ut eller silas ut genom gälarna.
    Igår upptäckte jag att hon fått utslag på huden, cirka ett tio-tal på varje sida som liknar små nålspetsar som nätt och jämnt sticker ut.
    Emellanåt får hon också pustattacker, där hon står vid botten med häftiga gälrörelser. Dessa attacker varar någon minut. Hennes allmäntillstånd i övrigt verkar det inte vara något fel på.
    Ingen av mina övriga drygt 20-talet fiskar i karet är drabbad.

    Jag har sökt här på sajten men inte hittat något som stämmer på symptomen.
    Någon som känner igen detta och vet någon lämplig behandling?
    Vänligen
    Anders

    Anders
  • Anders
    Användare
    • april 2002
    • 42

    #2
    Nu svarar jag mig själv för att andra som läst fråga eventuellt vill veta.
    "Nålspetsarna" är nu borta. Jag flyttade honan till en 16-liters burk, behandlade med escha2000. Och fick henne att äta hikkari spirulina-pellets så att hon börjat rundna till.
    Däremot har hon lagt sig till med vanan att bara äta en och en. Slänger jag i fyra-fem stycken proppar hon i sig allt och spottar sedan ut för att försöka äta igen.
    När jag sent ikväll skulle flytta henne tillbaka till stora akvariet upptäckte jag tunna, tunna vita maskar, 05-1 cm långa, krypandes på glaset.
    Jag hoppas att de är ofarliga men har saltat lite extra och kört på mer escha2000 för säkerhets skull.
    Någon annan som haft dessa vita maskar?

    mvh

    Anders

    Anders

    Kommentar

    Arbetssätt...