UV ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanssonsan
    Användare
    • oktober 2004
    • 160

    UV ljus

    Sett en del apparater som innehåller UV ljus. Allt för att hålla alger/bakterier/annat mikroskopiskt i shack och ge klart vatten i akvariet. Tänkte mig i så fall att montera efter ytterfilter. Någon som har erfarenhet av UV ljus i sötvatten? För och nakdelar. Kanske en bra länk?
    Tacksam för kommentarer till en som börjat om på nytt - efter 30 år!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag har för några veckor sedan monterat in en UV-C enhet på mitt ytterfilter.

    Jag kan inte säga att jag nu kan mäta direkta resultat, men det är klart rent vatten iallafall.

    Det enda jag har att länka till angående detta är dessa artiklar:





    Resultatet av användandet får man nog se vara mer på lång sikt. Jag har nyligen köpt 30st ungdjur av Tropheus och de kan ju ibland vara lite känsliga så vi får se om det förhindrar eventuella sjukdomar.

    Kommentar

    • johanssonsan
      Användare
      • oktober 2004
      • 160

      #3
      Tackar för blixtsnabb respons! Beställer en dylik att montera efter filtret - eller?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det går säkert. Jag köpte min från www.akvakompis.se :

        Länken här

        Den du länkade till såg ju riktigt prisvärd ut. Vad är frakten på om man beställer därifrån?

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Dom ända nackdelarna som jag kan se med uv är fler kopplingar(ökad läckage risk) och utgifter men det gör verkligen underverk, kristallklart vatten och man slipper massa onödiga fritt svävande bakterier o annat svävande tjafs som man inte vill ha =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • johanssonsan
            Användare
            • oktober 2004
            • 160

            #6
            Vet inte vad frakten blir men jag har köpt annat från Tyskland och det brukar hamna kring en hundring för frakt. Kolla gärna vad de tar för ytterfilter! Finns dessutom fler UV tillbehör mm godis.

            Kinesiska EHEIM kopian ser intressant ut.

            Kaufen und verkaufen Sie Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Mode, Sammlerstücke, Sportartikel, Digitalkameras, Babyartikel, Gutscheine und vieles mehr bei eBay, dem weltweiten Online-Marktplatz.




            Tar och frågar på frakten och återkommer.

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Att tänka på när man köpter UVC,
              Många tror att det är bra att köpa en UVC för damm och ha i ett akvarium men så är det inte för ett uvc till dammar är gjort för att ta bort grönalger och större partiklar,Ett uvc för akvarium funkar mycket bättre i akvarium,

              Man ska sikta på att uvc drar igenom vattnet 1g i timmen så alltså är det inte alltid bra att köra den på ytterfilter (om man inte har stort akvarium eller svagt ytterfilter)

              Den du länkar till är på 9watt och ska klara 1200Liter vatten (till damm) om man jämför det med t.ex Deltec's uvc för akvarium så är en liknade model som klarar 1000 Liter men har en lampa på 20Watt så där ser man en skillnad..

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Henke dom flesta tillverkarna har olika rekomendationer angående genomströmmning beroende på diametern på på röret som omger uv-lampan tillsammans med watt på den.
                Om dom kallar den damm eller akvarium filter verkar mest vara olika sätt att ta betalt, vem vet dom kanske räknar med att akvarie foket har mer pengar eftersom dom ofta e dyrare med samma spec... sedan så borde ju ett dammfilter ha större kapacitet eftersom det krävs mer strålning ju mindre klart vatten man har.Jag körde 1.5g timmen sist o det blev hur bra som helst efter 1 dag, inte en svävalg fanns kvar det formligen gnistrade om vattnet efteråt.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • johanssonsan
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 160

                  #9
                  Denna (länken)är på 5W och rekommenderas till ett flöde på 1000 liter i timmen. Då bör en 9wattare göra jobbet när mitt filter ger max 1200L/T. Filtret ger förmodligen inte mer än 800 vid belastning!
                  9wattaren bör teoretiskt vara "overkill". Bjuder jag på, det blir överskottsvärme.

                  Du skriver att ett UVC för akvarium funkar mycket bättre i akvarium.
                  Jag förstår inte skillnaden mellan damm och akvarium i detta fallet - UVC som UVC. Tror att det handlar om att ha tillräckligt hög effekt och tillräckligt lång tid för att dräpa microorganismerna - och/eller förhindra fortplantningen.

                  Någon som har märkt några nakdelar med UVC ????


                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Det finns någ inga nackdelar förutom pengar o lite extra kopplingar utanför burken.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      citat:Jag förstår inte skillnaden mellan damm och akvarium i detta fallet - UVC som UVC.
                      Eller vatten som vatten. Mycket handlar om exponeringstiden under UV-ljuset.

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Skillnaden mellan uv-c för dammar och de gjorda för akvarium ska efter vad jag har hört(i tidigare trådar här på forumet och på andra ställen på nätet) vara att de förstnämda klarar av att ta död på alger men är betydligt sämre på att ta död på parasiter och andra småkryp.
                        Det som ska göra de för akvariebruk bättre när det gäller detta är att avståndet mellan lampan o ytterhöljet är mindre. Uv strålning blir på så sätt effektivare. Detta ihop med starkare lampor ska visst vara skillnaden.

                        Själv har jag ett UV filter avsett för dammar (uv-c 10000) sedan flera år tillbaka men med det som jag "vet" idag så hade jag nog istället köpt ett som var avsett för akvariebruk. (Mitt huvudsyftesyfte med uv-c filtret är nog mest att ta död på så mycket parasiter o bakterier det går)

                        Några nackdelar med uv-filtreringen har jag inte märkt.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13
                          citatet som ska göra de för akvariebruk bättre när det gäller detta är att avståndet mellan lampan o ytterhöljet är mindre. Uv strålning blir på så sätt effektivare. Detta ihop med starkare lampor ska visst vara skillnaden.
                          Exakt så är det,
                          Jag vet att det är vatten i både ett akvarium och en damm till er som missuppfatta det

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Det var ingen missuppfattning av det du skrev Henke...jag kommenterade enbart johanssonsan´s "Uvc som Uvc".

                            Självklart så borde Deltec´s UV-C vara bättre pga att den är ämnad för akvarium och har 20W istället för 5W som på min. Frågan är vad det gör för skillnad...i längden.

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              tricella:
                              citat:Frågan är vad det gör för skillnad...i längden.
                              Skillnaden blir friskare fiskar med deltecs grejer såklart.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...