Fråga...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    Fråga...

    Själv får jag kalla mig en själv lärd akvariekemist och det har ju sina begränsningar kan ni hjälpa mig med följande. Om jag blandar i bikarbonat i ett akvarievatten så kommer jag att höja pH och karbonathårdheten.

    Vad jag sedan undra är om jag fattat följande påstående rätt:

    Om jag väljer att tillsätta CO2 kommer jag att få ned pH och bibehålla halten av karbonathårdhet.

    Om jag väljer att tillsätta någon typ av syra (fosforsyra, saltsyra) så kommer jag att bibehålla halten av karbonathårdhet med resultatet att pH sjunker.

    Om jag väljer att filtrerar över torv så filtrerar jag bort karbonat hårdheten ur vattnet och pH sjunker.

    Jag vet att CO2 spelar roll för jämvikten o.s.v. Finns det någon kemist eller väldigt duktig person som vill hjälpa till? Jag har ett par följdfrågor till denna också.



    Johan Nilsson
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag levde i tron att oavsett vilken syra du tillför så sänker du mängden bi-/karbonat i vattnet och att detta skulle gälla då både för "kemisk" syra och syra från humusämnen.

    Buffringsförmågan hos karbonaten står ju irelation till hur mycket karbonater som finns i vattnet och således borde dessa successivt försvinna.

    Kanske någon kan ge mer och eventuellt också korrekt information i frågan.

    David
    David

    Kommentar

    Arbetssätt...