Spirulina...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Spirulina...

    Skulle köpa spirulina idag, men fick hicka när jag hörde priset, 200:-!! Nu undrar jag, finns ngt alternativ till spirulina? Jag ska naturligtvis ha det till räkmix.

  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Varför spirulina ???

    Jag har många gånger undrat varför personer som håller ex: Malawiciklider tillsätter detta i räkmix för att få finare
    färger på sina fiskar ??

    Jag menar, de är ju redan fina från början eller blir det om de trivs
    i akvariet ! Och vidöverdosering av Spirulina så får man motsatt effekt istället i form av pigmentförändringar på fisken.

    Jag vet inte om jag tror så mycket på det där med
    färgförbättrande foder. Men något som klart ger resultat är morot som innehåller karoten vilket skall ge inte finare färger men mer framträdande färger. Tag och riv o hacka 1-2 Morötter till 1kg Räkmix

    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      Hej!

      jag tycker inte att du ska strunta i att använda spirulina, man använder det inte bara för att få fram fiskens färger utan det innehåller en massa nyttiga ämnen för fiskarna oxå.

      Och man behöver ju inte överdosera då man kan råka ut för pigmentfläckar.Läs receptet noga.

      Sen kan man ju säga att du kan använda astaxin oxå men tyvärr är det ju inte direkt billigare....

      MVH
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Leif
        Användare
        • april 2002
        • 10

        #4
        Hej Lena, det finns en firma i USA som är mycket billigare på t.ex spirulina och artemiaägg. Köper man inte så mycket så kommer man undan tull och moms.
        Mvh
        Leif

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Spirulina för 200:- låter som en ganska stor mängd, man använder omkring 10-20 ml per kilo mix. Ett alternativ är att köpa spirulina flingor, pellets eller tabletter och ge som kompletterande foder.

          David
          David

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Fundera på Astaxanthin istället, kan köpas i portionspåsar från Astaco. Kanske dyrare per kilo, men hur mycket använder man per år? Med portionspåsar får man frächare innehåll varje gång man man blandar till en sats.

            Kommentar

            • Gud2000
              Användare
              • april 2002
              • 20

              #7
              Leif !
              Är du snäll och lägger ut adressen till firman !
              Perra.

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Varför inte gynna svensk forskning, produktutveckling och tillverkning, köp svenskt, naturligt (inte syntetiskt alltså) Astaxanthin. Prova på Astaco AB, 08-570 139 50.
                Vill ni läsa mer om dokumentation, gå in på www.astacarotene.se eller sök på Google efter Astaxanthin eller astacarotene

                Kommentar

                Arbetssätt...