Elkostnad för akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth
    Användare
    • april 2002
    • 277

    Elkostnad för akvariet

    En polare påpekade att jag nog skulle begära avläsning av min elmätare, alt. justering av min elräkning eftersom jag har så många akvarier igång.

    Jag har fem akvarier igång som totalt drar ~1100 watt (1,1 kwh?) när allt är i drift, inkl ramper (endast på två burkar), doppvärmare och pumpar. Totalt blir detta runt 9600 kwh (1,1*24*365) vilket blir en herrans massa stålar. Som tur är inte alla apparater i ständig drift.

    Ramperna är igång kanske 14 h/dag
    Pumparna är igång 24/dag
    Vad som är svårt att räkna på är hur mycket doppvärmarna är igång. Totalt drar de ca 800 watt under ständig drift, men hur länge är egentligen en droppvärmare i drift under ett dygn? Någon som har några uppgifter?



    MVH
    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007
  • Mikael
    Användare
    • april 2002
    • 347

    #2
    Ett tips kan vara att vända dig till din elleverantör. De har ofta listor som visar hur mycket vanliga hushållsmaskiner, och även akvarier, drar och vad kostnaden är. Listorna kan vara riktigt bra även för annat än akvarierna.

    Såg dessutom i senaste katalogen från Teknikmagasinet att de hade en pryl som det går att mäta elförbrukningen med. Fungerar så att man sticker in den i eluttaget och sedan anslutes den enhet man vill mäta till mätprylen. Efter en period av drift är det sen bara att läsa av. Mätaren kan programeras med olika uppgifter om elkostnad och sådant så att det direkt går att läsa av hur mycket notan slutade på. Priset var mycket överkomligt, om jag minst rätt ca 300 kronor.

    Mikael Mayer

    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    Arbetssätt...