Modifiera Juwel filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TobiasH
    Användare
    • januari 2023
    • 10

    Modifiera Juwel filter?

    Hej, ska precis starta upp ett Juwel Lido 350 akvarium med Tanganyika ciklider och funderar på att modifiera filtret. Juwel har ju som standard ett antal olika små filter och det är även uppdelat i en övre och nedre del så allt vatten cirkulerar inte genom hela filtret. Funderar på att byta ut filtermaterialet mot PPI 10 och låta vattenetflöda hela vägen genom filtret. Vad tror ni om detta? Någon som har erfarenhet av att modifiera Juwel filter? Tacksam för tips.
  • EnDaniel
    Användare
    • mars 2023
    • 5

    #2
    Hej, Tobias. Jag är långt ifrån någon expert men är inte det inbyggda Juwel filtret i minsta laget för Afrikanska ciklider. De från Malawisjön vill gärna ha upp emot 10gånger akvariets storlek i flöde. Vet inte hur det är medTanganyika arterna.

    Jag har nyligen köpt ett Juwel Rio 350l. Köpte till ett Fluval FX6 då jag har tankar om ciklider som vill ha bra fart i vattnet. Den fixar 3500l/h något som blir exakt 10ggr akvariets storlek. I det filtret kan du modifiera massor gällande typ av filter så det blir precis som man önskar. Jag har precis kommit igång själv men det verkar vara många möjligheter.

    Kanske inte svaret du ville ha men är det omöjligt att använda utvändigt filter för dig?

    Kommentar

    • TobiasH
      Användare
      • januari 2023
      • 10

      #3
      Hej, tack för tipset. Även Tanganyika vill ha bra fart på flödet så har bytt ut pumpen mot storleken större på 1500L/h, men kraftigare flöde än så skulle nog inte skada. Ska fundera på externt filter. Externt filter verkar ju onekligen vara bättre. Låter ju kul med möjligheterna och valfriheten med Fluval filtret.

      mvh
      Tobias

      Kommentar

      • EnDaniel
        Användare
        • mars 2023
        • 5

        #4
        Alla verkar säga samma sak angående filtrering. Det är nästan alltid bra att överfiltrera och ha överkapacitet. Framförallt med ciklider har jag förstått då de smutsar ner vattnet mer än många andra fiskarter. Vet inte vad du har för eventuellt underskåp men en FX6 går precis in under det jag har som sagt. Tanken är att det stora filtret ska ge mig längre intervaller mellan rengöring också såklart.

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 335

          #5
          Ursprungligen postat av TobiasH
          Hej, tack för tipset. Även Tanganyika vill ha bra fart på flödet så har bytt ut pumpen mot storleken större på 1500L/h, men kraftigare flöde än så skulle nog inte skada. Ska fundera på externt filter. Externt filter verkar ju onekligen vara bättre. Låter ju kul med möjligheterna och valfriheten med Fluval filtret.

          mvh
          Tobias
          Det finns ju enkla bra sätt att lösa flödet på, med en eller flera streamerpumpar får man bra flöde. Sedan kan man använda det filter som följer med om det är tillräckligt stort för den fiskbelastning du kommer ha, annars komplettera med ett filter till

          Kommentar

          Arbetssätt...