Hjälp! Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lousy93
    Användare
    • juni 2022
    • 17

    Hjälp! Alger

    Hej jag har ett 300 liter akvarium som varit igång ca 6 månader. Medel till hög fiskbelastning. Fick till en början nästan bara brunalger och tänkte att jag blir säker av med det och det har visserligen avstannat en hel del men absolut inte helt. Har börjat få alla möjliga alger nu, skäggalger, cyano, röd alger etc och jag får inte bukt med det. Trotts att jag har vattenpest, gullranka med rötter i akvariet, 4 crinum lökar, 3 anubias. Matar sparsamt och endast tänt 8 timmar med 2x 21watt ledd lampor. Crinum växer bra men inte vattenpesten? Byter 40% vatten varje vecka och dammsuger botten lätt. Ingen spårbar nitrit, amonia eller nitrat. Möjligtvis något under 10 på nitrat. Så jag förstår inte varför jag inte får bukt med algerna. Har en wave maker 3000 liter/h och en fx4 med mycket biologisk och mekanisk filtrering. Hur ska jag få bukt med detta? Följt alla råd på forum etc. Har ancistrus i tanken
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 509

    #2
    Finns det mycket solljus och fönster? Speciellt denna årstid som har varit (sommartid) När det kommer in ljus från 0600-23.00.
    Byt 80% vatten istället. Min åsikt är stora vattenbyten små problem. Det finns såklart olika åsikter om stora vattenbyten och olika stilar där man nästan aldrig byter vatten men min åsikt är att vill man ha bekymmersfritt så byter man mycket och ofta.

    Kommentar

    • Lousy93
      Användare
      • juni 2022
      • 17

      #3
      Akvariet står inte i direkt solljus utan i ett hörn. Visst rummet är såklart ljust under sommartid men får inget direkt solljus. Har tänt 9h. Får nog prova större vattenbyten kanske men finner det märkligt då jag enligt vattentester egentligen inte behöver byta mer. Min enda andra tanke är fosfater. Har aldrig övermatat men provade ändå att Sänk mängden mat under en månad, ingen förändring, blev nästan värre. Matar även med dr bassleer så bra mat. Adderade en massa växter men åter igen nästan värre än innan. Så allt går helt emot logiken

      Kommentar

      Arbetssätt...