Det blev inte som jag trodde ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misman
    Användare
    • augusti 2022
    • 10

    Det blev inte som jag trodde ...

    Äntligen på väg tillbaka in i hobbyn :-)

    Har renoverat hemma och rivit en vägg för att äntligen få plats med ett akvarium, har väntat många år på detta och under tiden har jag hängt här och läst allt matnyttigt som ni skriver.

    Planen var att köpa ett 450 - 500 l akvarium, typ 150 x 66 x 50 för att kunna skapa en bra miljö för de ciklider som jag bestämmer mig för att ha i det.

    Men det blev inte som jag trodde, tveksamt om jag får plats med ett 150 cm akvarium när alla andra möbler är på plats, eller ja man kan nog pressa in det kanske men vet inte om min fru som är estet tycker att det blir så bra.

    Så min fråga då efter denna utläggning, (har letat på forumet och jag har läst nybörjar guiderna där man inte rekommenderar kar under 300l men ställer ändå frågan här är det möjligt att ha ett mindre ciklidakvarium och spelar det då någon roll om det är 260, 275, 300 eller 350 l, 100 cm, 120 cm eller 130 cm brett? Tanken är väl att börja med Malawi Mbunas, Aulonocara mitt mål innan storleksproblemet dök upp så var ett längsiktigt mäl att kunna ha ett Tropheus akvarium.

    Min fru kan bara acceptera att jag sätter in ett möbel akvarium i vårt vardagsrum så det är det jag har att rätta mig efter, det jag har tittat på är:

    Akvastabil Move 275

    Juwel Rio 350

    Akvastabil Fusion 325 (Saknar väl genomföringar i botten annars typ samma som Mover eller?)

    Har ni några andra förslag?

    Tacksam för alla insikter och erfarenheter ni kan bidra med

    Mvh

    Niclas Palmqvist
  • Mathias-D
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 507

    #2
    Hej å Välkommen tillbaka!
    Lite Mbunas är inga problem och det går bra att ha 20-25 ungdjur till halvvuxna troffar i alla dom karen bara man sköter filtreringen ordentligt. Men rekommendationen är större. Du väljer det största du får lov till och sen är möbeln en smaksak. Det finns roliga intressanta arter för alla storlekar av akvarium så det låter som att du får välja akvarium + filter först och fisk senare i detta fallet. Vad ska du ha för filter? Behöver du genomföring för vattenbyte, sump , ytterfilter? För om det ska vara Estetiskt så är väl inte flera innerfilter + svampfilter nått att tänka på.

    Kommentar

    • Misman
      Användare
      • augusti 2022
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias-D
      Hej å Välkommen tillbaka!
      Lite Mbunas är inga problem och det går bra att ha 20-25 ungdjur till halvvuxna troffar i alla dom karen bara man sköter filtreringen ordentligt. Men rekommendationen är större. Du väljer det största du får lov till och sen är möbeln en smaksak. Det finns roliga intressanta arter för alla storlekar av akvarium så det låter som att du får välja akvarium + filter först och fisk senare i detta fallet. Vad ska du ha för filter? Behöver du genomföring för vattenbyte, sump , ytterfilter? För om det ska vara Estetiskt så är väl inte flera innerfilter + svampfilter nått att tänka på.
      Tack för svaret, sitter just nu och funderar på typ av filtrering och just nu verkar det stå emellan ett Juwel 350 med innerfilter 1000l/h (lite osäker på om det faktiskt räcker, finns ju även en större pump på 1500l) och ett Akvastabil Move 360 med ytterfilter (Eheim eller Fluval är väl de filter som jag känner till sedan tidgare) men osäker vad jag skall välja då det kommit så mycket nytt på detta området sedan jag höll på under 90 talet med denna hobby.

      Tänker jag rätt att om jag tror att jag behöver en kapacitet på filtret motsvarande ca 5 gånger karets volym?

      Har inte get upp hoppet om att kunna få plats med ett Juwel 450 alternativt motsvarande av annat märke men det får de närmsta veckorna visa.

      Mvh

      Niclas

      Kommentar

      • Mathias-D
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 507

        #4
        Det är mycket smidigare och säkrare med innerfilter men det är mycket mer filtervolym i ytterfilter. Frågan är om man vill dra slangar och ha vatten utanför akvariet. Kan Rekommendera Fluval FX6 som ytterfilter
        om du väljer detta. Annars Juwels kraftigaste innerfilter och ett extra typ Eheim 2252. Men det är ju estetiskt fult att ha inne i akvariet men man kan bygga olika filterfack eller gömma allt med moduler. Du får bläddra runt på alla Webshops och uppdatera dig på dagens utbud av filter. Inner eller ytter.

        Kommentar

        • Misman
          Användare
          • augusti 2022
          • 10

          #5
          Tack för råden

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            För cirkulation kan du köra med en streamer.

            Kommentar

            • EnDaniel
              Användare
              • mars 2023
              • 5

              #7
              Hejsan, ny här på forumet!

              Detta blir en lite längre text så får se om någon orkar läsa den. Har i vilket fall bestämt mig för att ta upp akvarieinstresset från barndommen nu i vuxen ålder. Tippar att jag inte är ensam om den resan... Skickar lite liv i denna tråden igen då jag nu är i en liknande situation som trådskaparen. Har bestämt mig för att köpa ett nyare begangnat(5mån) Juwel Rio 350l. Det är så och säga det största jag kan få plats med här i lägenheten. Är lite rädd att det kanske kommer upplevas lite väl massivt där jag tänkt placera det. Men då tanken är att ha ciklider, kanske Malawi, så tänker jag att plats är viktigt, framförallt på längd och bredd. Jag är relativt utdaterad på information generellt då jag var barn när jag senast höll på med detta. Vad är viktigt nu första perioden? Att få köpt bra grus, sten och växter för att börja bygga upp ett ekosystem gissar jag? Har läst att det tar flera veckor innan miljön i akvariet är hälsosam.

              Akvariet jag tänkt köpa har tidigare ägaren valt att ta bort det invändiga integrerade filtret och istället använda ett större rejälare utvändigt filter(Fluval 407). Den pumpar ca 1500L istället för det bortagna integrerade som klarade 1000L. Har viss ångest över att köra med ett utvändigt filter då jag är rädd för läckage. Men kanske är långsökt? Antar hur som helst att detta större filter/pump är positivt för ekosystemet som man försöker skapa, och flera ciklider bland annat Malawi gillar vad jag förstått lite fart i vattnet?

              Tar tacksamt emot tips på vad jag bör köpa för sand/grus, stenar och växter för i huvudsak Malawi. Andra köptips på bra att ha saker tas också emot tacksamt! Andra ciklider/fiskar är absolut inte uteslutet, min kunskap är relativt grund här så jag är öppen för ideer.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Kul, starta gärna en egen tråd om ditt projekt, alltid kul att följa. H'r har du lite tips om Malawi i alla fall.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • EnDaniel
                  Användare
                  • mars 2023
                  • 5

                  #9
                  Tack, då gör jag kanske det då!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...