Vilket underlag under helglasakvarium ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jontemolle
    Användare
    • december 2021
    • 4

    Vilket underlag under helglasakvarium ?

    Hej !
    Jag har ett helglasakvarium som är 100x40x40 som kommer stå på en massiv ek bänkskiva.
    Vad ska man ha melllan akvariet och bänkskivan, frigolitskiva, liggunderlag eller grå akvariematta (Aquapad ) ?

    Om man ska ha sten och inreda i akvariet, ska man ha något skydd på bottenskivan, isåfall vadå ?
    Innan har jag bara haft ganska tjock sandbädd och staplat stenarna ovanför sanden bara. Men kanske är riskabelt med grävande fiskar.
  • Mathias-D
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 507

    #2
    Jag föredrar liggunderlag och tycker det ser snyggast ut visuellt och lättast att skära snygga snitt ur. Men det går lika bra med cellplast (frigolit är bara ett varumärke av cellplast) Jag har även tidigare haft cellplast på insidan av akvariet under sanden när jag varit orolig för grävande fiskar ska välta stora stenar. Det slutade i att fiskarna grävde bort sanden och började gräva i plasten så att det var kulor som flöt runt överallt. Jag har inte använt det sen dess och har aldrig heller haft några problem. Ställ stenrösen så att dom inte kan välta mot glasen och anpassa storleken på sten efter tjockleken på glaset = jag hade nog inte tagit en 10 kg sten och stapla med 4-6 mm glas... men 10-12 mm så hade jag kunna gå på större.

    Kommentar

    • Jontemolle
      Användare
      • december 2021
      • 4

      #3
      Tack för svaret!
      Vilken tjocklek på liggunderlag då ?

      Funkar ett sådant lika bra https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...atta-120x50-cm ?
      Står att man både i och utanför akvariet

      Kommentar

      • Mathias-D
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 507

        #4
        Ja, absolut. Det spelar inge roll med tjocklek och du kan ju köpa från vilken affär som helst i stan te.x Biltema , Jula, m.m men handlar du från Cyberzoo så har du ju 10% rabatt som medlem
        Det går säkert att diskutera behovet av att överhuvudtaget ha något underlag men det lugnar sinnet att ha något som tar upp sista mikrometern ojämnhet eller litet sandkorn under. Men skulle man ha 100% rakt och rent underlag så skulle det varit helt onödigt.
        Senast redigerad av Mathias-D; 24 juli 2022, 22:43.

        Kommentar

        Arbetssätt...