Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JimiGlid
    Användare
    • februari 2022
    • 1

    Nybörjare

    Hejsan.. ny här.

    Jag har gått i tankarna att köpa ett akvarium. Men det finns så galet mycket olika akvarium, fisk, växter, dekoration osv. att välja på.
    Tänkte om ni har några tips.

    Pengar är inget problem... Däremot är plats ett litet problem, men inget som inte går att lösa.
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Ojdå, det var en bred fråga. Och det finns tusentals svar....

    1. Jag skulle rekommendera att du läser en grundläggande akvariebok. Till exempel Akvarieguide av Kjell Fohrman (https://www.bokborsen.se/?_d=asc&_s=...=9789189258020) eller Från arapaima till ögonfläcksrasbora av Gabriella Ekström (https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Fr%...i%20akvaristik).

    2. Börja sedan med att fundera på vilken storlek som blir bra för dig. Det är säkert klokt att utgå från det utrymme du har till förfogande, för ditt första akvarium är det kanske ingen idé att göra någon större ombyggnad av huset. Tänk särskilt på platsen där akvariet ska stå, så att det blir lätt att komma åt och sköta. Lite vatten kommer att skvätta omkring när du sköter akvariet, så det bör inte stå nära ömtåliga möbler eller annat. Gå gärna inte under 100 liter, små akvarier är relativt sett svårare att sköta och hålla i balans.

    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 334

      #3
      Ursprungligen postat av JimiGlid
      Hejsan.. ny här.

      Jag har gått i tankarna att köpa ett akvarium. Men det finns så galet mycket olika akvarium, fisk, växter, dekoration osv. att välja på.
      Tänkte om ni har några tips.

      Pengar är inget problem... Däremot är plats ett litet problem, men inget som inte går att lösa.
      Fundera lite varför du vill köpa ett akvarium...

      Vad är tanken, något rofyllt som underhållning istället för tv? Titta på intressanta beteenden i en koloni av fiskar? Eller ? Med lite mer info så går det att tipsa i olika möjliga riktningar.

      Hur stor/liten plats har du tillgänglig eller kan tänka dig frigöra för ett akvarie?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vi har lite information här, mer artiklar är på väg
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Från arapaima till ögonfläcksrasbora av Gabriella Ekström är den "bästa" boken för nybörjare och erfarna akvarister tycker jag!
          Har den själv i min akvariebokhylla och tar fram den när jag måste fräscha upp mina akvaristiska tankar!
          Senast redigerad av Wilhelm; 19 maj 2022, 14:48.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          Arbetssätt...