Nytt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bakelmion
    Banned
    • oktober 2021
    • 5

    Nytt akvarium.

    Hej alla!

    Jag står i startgroparna att sätta igång ett 300x60x70 akvarium som jag trillade över i helgen
    Min tanke är att ha antingen Frontosor eller Tropheus som grund.
    Jag har till mitt förfogande 2 st Eheim 2080, 1 st Fluval fx6 samt några pumphuvuden.
    Det skulle varit väldigt intressant och lärorikt att höra hur ni skulle ha resonerat angående placering av in och utblås, bestyckning utav filtermedia osv.
    Jag skulle egentligen vilja sätta ihop en sump men det får vänta tills jag känner mig lite mer trygg med hur allt fungerar

    Jag är förövrigt ny till forumet och NCS, och även ganska ny till akvarievärlde n. Även om det har blivit mer eller mindre maniska och besatta 1.5 år
    Oerhört häftigt att läsa och kunna ta del utav eran expertis här!
    Senast redigerad av Mathias-D; 10 februari 2024, 09:53.
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Bra att du skrev antingen Frontosa eller Tropheus då de äter olika.

    Rent vatten är det viktigaste och en yta som rör sig. Fisken i sig behöver inte så stark ström.

    Tropheus kan till och med färga bättre om det inte är drag i vattnet, men väldigt rent.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 334

      #3
      Ursprungligen postat av bakelmion
      Hej alla!

      Jag står i startgroparna att sätta igång ett 300x60x70 akvarium som jag trillade över i helgen
      Min tanke är att ha antingen Frontosor eller Tropheus som grund.
      Jag har till mitt förfogande 2 st Eheim 2080, 1 st Fluval fx6 samt några pumphuvuden.
      Det skulle varit väldigt intressant och lärorikt att höra hur ni skulle ha resonerat angående placering av in och utblås, bestyckning utav filtermedia osv.
      Jag skulle egentligen vilja sätta ihop en sump men det får vänta tills jag känner mig lite mer trygg med hur allt fungerar

      Jag är förövrigt ny till forumet och NCS, och även ganska ny till akvarievärlde n. Även om det har blivit mer eller mindre maniska och besatta 1.5 år
      Oerhört häftigt att läsa och kunna ta del utav eran expertis här!
      Har nyss startat ett liknande akvarium. En del lösningar klurade jag ut i mitt förra akvarium på 200*60*70cm. Där hade jag utlopp från pumpar i vardera kortsida av bakre hörnen, men med den uppsättning tropheus och petrochromis jag har räckte det inte riktigt. Var 'livlösa' fiskar tills jag satte i två streamerpumpar och fick rotation på vattnet i hela akvariet. Då blev det fart på fiskarna.

      Under sommaren drog jag igång en lite större balja, 250*75*70cm. Jag har två eheim 2078 tror jag det är, med utblås enligt bild. Runda ringarna med kryss är inlopp till ytterfiltren, i botten av akvariet. Sedan har jag fyra streamerpumpar i två grupper på bakväggen, och ungefärlig riktning efter skiss. Alla är riktade lite upp mot ytan. Får till en eller flera virvlar som ibland synligt kan suga ner små luftbubblor nära mot botten av akvariet. Och en liten streamerpump utefter högerväggen.

      Bra blås på vattnet, inget skräp stannar kvar men sanden ligger i stort sett kvar. På någon vecka kan lite sand vandra men ser aldrig att sanden yr omkring.

      I filtren har jag akvarielagrets keramiska porösa rör, och en tunn filtermatta sist i filtret. Verkar klara mig någonstans 4-6 månader mellan rengöring av filter trots 30 firrar i storleksordningen +20cm och en hel de mindre firrar.


      Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_20211111_223701284.jpg Visningar: 251 Storlek: 116,1 KB ID: 763087
      Senast redigerad av Mathias-D; 10 februari 2024, 09:54. Anledning: spamlänk i citat

      Kommentar

      Arbetssätt...