Nystart/nybörjare 110l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cloudstrife
    Användare
    • augusti 2021
    • 1

    Nystart/nybörjare 110l

    Tjena!

    Har köpt ett akvarium på 110l som jag vill ha någon form av ciklider i, så mycket färger det går.
    Ska man tänka på något speciellt vid start av akvariet? Min tanke är att lägga i bottenmaterial och vatten, låta det stå något dygn och sen testa vattnet men längre har jag inte kommit.

    En annan fråga, har ni lite förslag på vilka typer av ciklider jag kan ha i den storleken på akvarium? Så man kan läsa på om den arten och inreda rätt
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av cloudstrife
    Tjena!

    Har köpt ett akvarium på 110l som jag vill ha någon form av ciklider i, så mycket färger det går.
    Ska man tänka på något speciellt vid start av akvariet? Min tanke är att lägga i bottenmaterial och vatten, låta det stå något dygn och sen testa vattnet men längre har jag inte kommit.

    En annan fråga, har ni lite förslag på vilka typer av ciklider jag kan ha i den storleken på akvarium? Så man kan läsa på om den arten och inreda rätt
    I med grus/sand efter ditt val av fiskar och önskat utseende.

    Bra att låta filter tuffa på en dag eller två, blir ofta lite dimmigt vatten de första dagarna.

    Om du ska ha i rötter/stenar/växter häll i det, sug på inredningen någon dag eller två. Justera, fundera lite justera. När du känner dig nöjd kan du ha i vattenberedningsmedel för att kickstarta den bakteriekultur du vill ha i akvariet, och sedan i med fiskar.

    NJUT

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      Ursprungligen postat av cloudstrife
      Tjena!

      Har köpt ett akvarium på 110l som jag vill ha någon form av ciklider i, så mycket färger det går.
      Ska man tänka på något speciellt vid start av akvariet? Min tanke är att lägga i bottenmaterial och vatten, låta det stå något dygn och sen testa vattnet men längre har jag inte kommit.

      En annan fråga, har ni lite förslag på vilka typer av ciklider jag kan ha i den storleken på akvarium? Så man kan läsa på om den arten och inreda rätt
      Hej

      Det är inte så många ciklidarter som klarar sig i ett så litet akvarium. Ska de vara färggranna tänker jag närmast på Apistogramma borellii eller Mikrogeophagus ramirezi. Lite mindre färggrann, men lättare att börja med, kunde Anomalochromis thomasi vara. Ett annat alternativ är Lamprologus multifasciatus, en kolonisnäcklekare från Tanganyikasjön. Den är inte särskilt färggrann, men har ett desto mer intressant beteende. Du kunde ha en liten grupp, börja t.ex. med fyra, det blir garanterat yngel som sedan växer upp i gruppen.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Amatitlania myrnae, Cleithracara maronii, Laetacara dorsigera eller Pelvicachromis pulcher är andra alternativ som kunde passa.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        Arbetssätt...