Ytterfilter rengöring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • orpi
    NCS Medlem
    • februari 2020
    • 40

    Ytterfilter rengöring

    Ni som har ytterfilter, hur ofta gör ni rent filtret?
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    När det börjar bli högljutt... ett nyligen rengjort ytterfilter är i regel tystare. Eller när flödet är klent... eller nä partiklar passerar och sprutas ut i akvariet igen... Nyare Eheim har en flödesmätare man kan ha hjälp av också. Så länge allt är bra med flöde o.s.v. finns det nog ingen anledning att göra rent filtret, är det väl dimensionerat kan fin balans uppstå och bakterierna i filtret käkar på år efter år...

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 334

      #3
      Ursprungligen postat av JRB
      När det börjar bli högljutt... ett nyligen rengjort ytterfilter är i regel tystare. Eller när flödet är klent... eller nä partiklar passerar och sprutas ut i akvariet igen... Nyare Eheim har en flödesmätare man kan ha hjälp av också. Så länge allt är bra med flöde o.s.v. finns det nog ingen anledning att göra rent filtret, är det väl dimensionerat kan fin balans uppstå och bakterierna i filtret käkar på år efter år...
      Ungefär så, när jag vid vattenbyte ser att flödet är markant sämre eller om det är mycket partiklar i vattnet.

      Så någon gång varannan månad kanske.

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Det beror på storlek/kapacitet/filterkvalitet i förhållande till behov. antal fisk, matning, vattentyp, storlek på kar m.m.
        Jag tänker att man helst inte vill rota runt för ofta i ytterfiltret med risk att störa balansen/sabba för de goda bakterierna så tror det är bättre med ett större som kanske klarar +6 månader och bara byta vatten däremellan
        Mina Eheim XL 1200 går mellan 6 månader och ett år i ett 720 liters med Malawi och ett 540 med SA/CA

        Kommentar

        • orpi
          NCS Medlem
          • februari 2020
          • 40

          #5
          Ok, alltså låt gå tills det tappar tempo. Tack!

          Kommentar

          Arbetssätt...