Hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DALIS67
    Användare
    • april 2020
    • 5

    Hjälp.

    Halloj . Nu kommer dessa frågor jag skrev om i presentationen .
    Burken har nu varit i drift i ca 4v. varav de två senaste med invånare . 5st rrödzebra och 5st moori var och en ca 3-5cm alltså rätt små samt 3st malar och allt har varit frid o fröjd . I onsdags hämtade 5st johanni något större som skolades in enligt konstens alla regler . under torsdagen för jag till landet och återkom idag då upptäcktes att alla moori 2 rödzebra samt 1 johanni hona stendött samt att två honor är risiga . har nu gjort ett panikbyte av vatten och kollat alla värden som nu ligger på acceptabel nivå. De utfodrades innan jag for på torsdagen och bör ha klarat sig i 2,5dgr anser jag eller ? När jag nu gjorde vattenbytet upptäckte jag att någon av rödzebrorna har ruvat utan att ajg haft någon som helst aning och åtminstånne 2 yngel än så länge klarat sig . Tips och råd mottages tacksamt
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Du gav dem väl inte mycket mat bara för att du for bort? Verkar som du råkat ut för en nitrit topp i ett relativt nystartat akvarie. Det är vanligen mycket bättre att låta dem vara helt utan mat om du bara reser bort på några dar till en vecka. En annan företeelse som medför massdöd är om man nyligen bytt (till) kopparrör i ledningsnätet i det vatten man använder. Det tål inte våra fiskar och det är inte förrän rören ärgat och inte längre släpper ifrån sig kopparjoner i större mängd som man bör bruka det igen. Men detta borde du ha märkt redan med en gång vid uppstarten av akvariet om ingen gjort rörjobb i ett senare skede.

    Kommentar

    • DALIS67
      Användare
      • april 2020
      • 5

      #3
      Nej de fick ytterst sparsamt med foder och valde av just den anledningen att inte ha foder automaten i men tack för svar ,kanske är det ändå det det beror på jag kan inte komma på något annat som det skulle kunna vara om det inte är så att den stora Johanni hanen har löpt bärsärkargång i burken men det känns rätt osanolikt .

      Kommentar

      • diccla
        NCS Medlem
        • december 2016
        • 131

        #4
        Ja du skrev ju att du har en burk på 300 L i din intro och så här få fiskar borde ha möjlighet att undkomma en bärsärk, och då skulle den urskiljningslöst gett sig på de andra, det är lite svårt att få ihop. Däremot är ju Tropheus kända för att kunna slås ut väldigt snabbt i samband med konstigheter med vattenkvalitén och samtliga stupade. Du får mäta frekvent nu och se om det är något vattenvärde som rör på sig ovanligt mycket/ofta och avvakta med återköp tills du ser att vattnet är stabilt.

        Kommentar

        • DALIS67
          Användare
          • april 2020
          • 5

          #5
          problemet löst . Det visade sig att ett av filtren hade lagt av varav nirtithalten skenade . Nu är allt lugnt igen

          Kommentar

          • JRB
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 274

            #6
            Skönt när man kommer på det, ett h-----e när fisken dör för en och man känner sig maktlös.

            Kommentar

            Arbetssätt...