Veckans vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Veckans vattenbyte

    Gjorde vattenbyte i mitt 375 liters.Stängde av eheim 2252 innerfiltret med tre "filterpatroner".Slangen går ner till ungefär 15cm över botten. Har gjort så hundratals gånger! Men denna gång glömde jag bort att jag tömde akvariet! Ett dygn senare när jag skulle mata fiskarna upptäckte jag missödet. Alla firrar levde.Det var ju skönt! Fyllde genast på vattnet och när akvariet var fullt startade jag innerfiltret. Inget ovanligt hände . Dagen efter fullt normalt i karet inga döingar eller halvdåliga fiskar! Så nu är ju frågan Varför denna hysteri om att rengöra innerfilter så fort de har varit avstängda ett litet tag? Kollade pH och nitrit o nitrat och inga konstigheter.

    Lär väl komma en hel del kommentarer nu.


    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Hej Wilhelm, innerfiltret är nog inte så farligt då det inte står stilla vatten + smuts och avsaknad av anaerob nedbrytning. Två gånger har mitt stora Eheim 2034 18L ytterfilter stannat och stått i några dagar, och det hade aldrig slutat väl om jag inte först rengjort hela filtermedia och hällt ut allt dövatten, lukten räcker för att inse att detta är inte bra akvarievatten

    Kommentar

    Arbetssätt...