BTN moduler filtrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JerryM
    Användare
    • juli 2008
    • 27

    BTN moduler filtrering

    Kanske svår fråga att svara på men ställer frågan ändå.

    Tror ni att det räcker att använda sig av enbart BTN moduler C och T som är fylld med blå filtermatta 10ppi för att klara av den biologiska reningen i ett 720liters kar med malawiciklider i, är filtervolymen tillräcklig?

    Tanken är mbunas men gärna även Nimbochromis Livingstonii. Foder blir NLS och eventuellt räkmix.

    Vet att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är men vore skönt att veta om det ens är i närheten av realistiskt eller om jag behöver mer.

  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det blir ju bara mekanisk filtrering, om du har möjlighet så kör ett droppfilter. Rätt billigt och lätt att göra, det kräver dock att du har plats ovanför burken.

    Kommentar

    • JerryM
      Användare
      • juli 2008
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Det blir ju bara mekanisk filtrering, om du har möjlighet så kör ett droppfilter. Rätt billigt och lätt att göra, det kräver dock att du har plats ovanför burken.
      Ok, jag som alltid har trott att filter bestående av blå filtermatta 10ppi räknades både som mekaniskt och biologiskt filter
      ​​​​​​?
      ​​​​​​
      Det blir väl ändå bakterietillväxt på filtermattan som får karet i balans, men det kanske inte räknas som biologiskt filter?

      Plats ovanför karet kommer nog finnas, dock kändes "min" lösning väldigt enkelt och jag hoppades det skulle räcka

      Ska söka lite på droppfilter för att få mig en uppfattning om det är nåt för mig.


      Tack för svar

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 509

        #4
        Skulle absolut säga det funkar som både bio och mekanisk filtrering. Är det nog? Beror på belastning och skötsel. Antar du vill ha det så frit från synliga filter som möjligt, då kanske det är värt att titta på nån extern filterlösning. Möjligtvis droppfilter om man inte stör sig på ljudet. Sump med allt i eller ytterfilter.

        Kommentar

        • JerryM
          Användare
          • juli 2008
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias-D
          Skulle absolut säga det funkar som både bio och mekanisk filtrering. Är det nog? Beror på belastning och skötsel. Antar du vill ha det så frit från synliga filter som möjligt, då kanske det är värt att titta på nån extern filterlösning. Möjligtvis droppfilter om man inte stör sig på ljudet. Sump med allt i eller ytterfilter.
          Ja frågan om det är "nog" är ju omöjlig att svara på utan alla förutsättningarna.
          Förutsättningarna för mig är väl 720 liters akvarium med mbunas och n. Livingsonii, vattenbyte en gång i veckan, nls foder och eventuellt räkmix.

          ​​​​​​Läste på lite om droppfilter och sump men jag gillar tanken på att ha all teknik i akvariet.
          ​​​​​​Ytterfilter kostar en hel del (beroende på vilket i och för sig) dessutom.

          Jag får fundera lite mer men jag tror jag kör på enbart modul C och T med filter matta som enda filtrering och hoppas det räcker , eventuellt även göra ett filter av en H modul också.

          Kommentar

          Arbetssätt...