Mått BTN moduler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JerryM
    Användare
    • juli 2008
    • 27

    Mått BTN moduler

    Blir inte klok på måtten på BTN modulerna.
    Försöker att planera moduler i ett 720 kar men det är inte lätt, finns ju mått på BTN:s hemsida men vad menas med Höjd, Längd,Bredd ? Höjden beror väl på vad som anses vara upp på modulen? Bredd är det djupet?

    Hade varit enklare om bilderna på BTN:s hemsida hade haft skala och bokstav för vad som anses vara just höjd osv.
    Har försökt googla och kolla på bilder på folks kar men känns som att det är oerhört tidskrävande och svårtolkat.

    Någon som har något tips?
    Senast redigerad av JerryM; 20 augusti 2019, 19:45.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Var inne och kollade på BTN hemsida och det känns som sagt väldigt förvirrande. Jag har haft dom flesta (alla tror jag) av deras moduler och när jag kollade måtten nu så känns det som att dom har satt måtten efter hur dom har tänkt att modulen ska monteras. Men det går ju faktiskt att montera modulerna på många olika sätt.. Hade varit bättre om dom haft ett strukturerat sätt att mäta, t ex att modulen läggs med den största plana ytan mot golvet sen mäts höjden från golv till den högsta punkten, bredd, och längd kan man ju räkna ut genom att titta på bilderna.

    Kommentar

    • JerryM
      Användare
      • juli 2008
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Var inne och kollade på BTN hemsida och det känns som sagt väldigt förvirrande. Jag har haft dom flesta (alla tror jag) av deras moduler och när jag kollade måtten nu så känns det som att dom har satt måtten efter hur dom har tänkt att modulen ska monteras. Men det går ju faktiskt att montera modulerna på många olika sätt.. Hade varit bättre om dom haft ett strukturerat sätt att mäta, t ex att modulen läggs med den största plana ytan mot golvet sen mäts höjden från golv till den högsta punkten, bredd, och längd kan man ju räkna ut genom att titta på bilderna.
      Ok då är det inte jag som är helt trög ha ha.

      Jag var lite inne på just den tanken att deras mått verkar utgå från hur de har tänkt att modulerna ska sitta, vilket blev väldigt förvirrande eftersom det framgår inte exakt hur det är tänkt att de ska sitta.

      Jag har försökt bild-googla på olika moduler men tycker det är lite svårt att hitta. Dock har jag nog grepp om C och T modulerna i alla fall.

      Min tanke var att jag skulle rita på ett rutat block och på så vis få en hum om hur de olika modulerna passar, dock missar man ju 3D djupet man man får ändå en liten hum om hur mycket de täcker av bakrutan osv.

      Hade ju varit grymt om man hade kunnat pusslat ihop mallar och testa sig fram på deras hemsida. Dock kanske det skulle vara krångligt och dyrt för de kontra hur mycket de faktiskt säljer?

      Vill minnas att det förr fanns en tråd eller en hel avdelning där alla medlemmar kunde presentera sina kar där även det ofta fanns beskrivning om inredningen osv?
      På många trådar som är gamla så fungerar varken länkar eller bilder tyvärr.
      Senast redigerad av JerryM; 21 augusti 2019, 16:20.

      Kommentar

      • JerryM
        Användare
        • juli 2008
        • 27

        #4
        De färger på BTN moduler så tillverkas idag är "Basalt/Gneiss" och "Vit Faxe" , i alla fall om jag tolkar deras hemsida rätt?

        Har det funnits andra färger förut? Eftersom jag på vissa hemsidor ser att de säljer färgvariant "Röd"
        Då bör färgen "Röd" i så fall vara sånt som vissa har kvar på lager tänker jag.

        Skulle var kul att få se bilder på lite olika färgvarianter på moduler som är monterade i akvarium, väldigt många bilder här i forumet är i så gamla trådar att bilderna tyvärr inte längre finns kvar.

        Någon som har lite tips vart man kan hitta bilder ?

        Kommentar

        • PeterM
          Användare
          • januari 2018
          • 41

          #5
          Tjena, jag hade flax att kunna dra til importören her i Norge og leka lite på deras lager med alla moduler, blev faktiskt inte så mycket lättare att se för sig exakt hur det kom till att se ut. 3D djupet var just det svåra när man inte har ett kar att sätta in dom i.
          Om du har några av modulerna du ser i mitt kar på 325 L (125x50x50) så kanske det kan hjälpa med djupkänslan...

          Kommentar

          • JerryM
            Användare
            • juli 2008
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av PeterM
            Tjena, jag hade flax att kunna dra til importören her i Norge og leka lite på deras lager med alla moduler, blev faktiskt inte så mycket lättare att se för sig exakt hur det kom till att se ut. 3D djupet var just det svåra när man inte har ett kar att sätta in dom i.
            Om du har några av modulerna du ser i mitt kar på 325 L (125x50x50) så kanske det kan hjälpa med djupkänslan...
            Ja det är väldigt svårt att få rätt uppfattning hur det kommer att se ut.

            Tack för bilden det hjälper helt klart till , snyggt kar. Är det modul T till höger och modul C till vänster?

            Kommentar

            Arbetssätt...