200cm armatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JerryM
    Användare
    • juli 2008
    • 27

    200cm armatur

    Någon som har tips om vart man kan hitta 200cm armaturer?

    T5 eller T8, jag har sökt men hittar inget ändå ser man sådana ibland i akvarium säljannonser.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av JerryM
    Någon som har tips om vart man kan hitta 200cm armaturer?

    T5 eller T8, jag har sökt men hittar inget ändå ser man sådana ibland i akvarium säljannonser.
    Nu finns ju chansen att du absolut måste ha en 200cm lång armatur och inte har någon mitttvärremsa i akvariet men annars är mitt tips 2st 100cm armaturer (eller en 100 och en 80 eller två 80).

    Väljer du att internethandla blir det ofta billigare frakt och mindre risk för att det går sönder, men även om en armatur går sönder kan du byta den enda...

    Mitt tips är 2st leddy ledramper på 100cm, lyser bra och vettig prissättning.

    Kommentar

    • JerryM
      Användare
      • juli 2008
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av riktlinjer

      Nu finns ju chansen att du absolut måste ha en 200cm lång armatur och inte har någon mitttvärremsa i akvariet men annars är mitt tips 2st 100cm armaturer (eller en 100 och en 80 eller två 80).

      Väljer du att internethandla blir det ofta billigare frakt och mindre risk för att det går sönder, men även om en armatur går sönder kan du byta den enda...

      Mitt tips är 2st leddy ledramper på 100cm, lyser bra och vettig prissättning.

      2st 100cm armaturer behöver ju inte vara fel.

      Kollade på "LED slimm marine 80-100cm" verkade ge 2900 lumen. Förstår inte riktigt längden men antar att den är justerbar.

      Det här med armaturer och belysning är verkligen en djungel, alla mina tidigare akvarium har har lock med inbyggd armatur så man har bara behövt köpa lysrör och sätta i LED var inte ens aktuellt på den tiden vad jag minns.

      Nu känns det väldigt mycket mer komplicerat när man själv ska lyckas få ihop nåt vettigt.

      Tack för tipset

      Kommentar

      • Tobiassorensen
        Användare
        • juli 2017
        • 62

        #4
        Vars håller du hus? Vill du absolut ha t8 så har jag en ramp liggande från ett 600L akvarie som är 200x50cm har jag för mig.

        Kommentar

        • JerryM
          Användare
          • juli 2008
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av Tobiassorensen
          Vars håller du hus? Vill du absolut ha t8 så har jag en ramp liggande från ett 600L akvarie som är 200x50cm har jag för mig.
          Jag är på jakt efter 720 eller 600 helglaskar som är 2m långt, dock inte hittat än.

          Jag väntar med att köpa övrig utrustning tills jag lyckats
          köpa karet, kollar dock på all övrig kringutrustning så som belysning, bakgrunder/moduler, pumpar filtrering osv så jag är någorlunda förberedd när jag väl köper akvariet.

          Därav som jag ställde frågan.

          Jag bor i Borlänge, tack för erbjudandet dock

          Kommentar

          • Tobiassorensen
            Användare
            • juli 2017
            • 62

            #6
            Aha jag förstår. Skulle du hitta ett eller vilja ha ramkar så kanske jag har ett 600 över me. Har två 600 ram igång just nu men funderar på ett 960 istället för ena 600

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 334

              #7
              Ursprungligen postat av JerryM


              2st 100cm armaturer behöver ju inte vara fel.

              Kollade på "LED slimm marine 80-100cm" verkade ge 2900 lumen. Förstår inte riktigt längden men antar att den är justerbar.

              Det här med armaturer och belysning är verkligen en djungel, alla mina tidigare akvarium har har lock med inbyggd armatur så man har bara behövt köpa lysrör och sätta i LED var inte ens aktuellt på den tiden vad jag minns.

              Nu känns det väldigt mycket mer komplicerat när man själv ska lyckas få ihop nåt vettigt.

              Tack för tipset

              Då är nog den led slimm marine du kollade på 80cm, och så har den 'utriggare' du kan dra ut om akvariet är lite bredare.

              De leddy slimline jag köpt är 100cm, men passar akvarier 100-120cm då man kan dra ut fästena en bit. Idag när olika led-ramper blivit så pass billiga skulle jag inte fippla med lysrör längre.

              Kommentar

              • JerryM
                Användare
                • juli 2008
                • 27

                #8
                Ursprungligen postat av riktlinjer


                Då är nog den led slimm marine du kollade på 80cm, och så har den 'utriggare' du kan dra ut om akvariet är lite bredare.

                De leddy slimline jag köpt är 100cm, men passar akvarier 100-120cm då man kan dra ut fästena en bit. Idag när olika led-ramper blivit så pass billiga skulle jag inte fippla med lysrör längre.
                Kollade lite mer på den du menade "leddy slimline 100-120cm" och väldigt intressanta måste jag säga och när priserna är på den nivån så håller jag med att det nog känns lite tveksamt att hålla på med lysrörsarmaturer.

                Dock blir jag fundersam om 2st sådana skulle räcka till ett 720 kar blir ju "bara"totalt 6400 lumen?

                I mitt gamla 640L 160cm kar hade jag 4x150 cm t8 och hade då 2st aquastar på 54w vilka gav 7100 lumen och så hade jag dessutom ett grolux rör vilket jag tyckte blev lagom ljus.

                Men man får helt enkelt köpa tillräckligt många " leddy slimline" i så fall då

                Verkligen ett intressant alternativ

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Tänk på att led är mer riktad belysning, lysrör sprider ju ljuset 360 grader, även med reflektorer så försvinner en hel del åt fel håll.

                  Kommentar

                  • JerryM
                    Användare
                    • juli 2008
                    • 27

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Tänk på att led är mer riktad belysning, lysrör sprider ju ljuset 360 grader, även med reflektorer så försvinner en hel del åt fel håll.
                    Det är sant, blir nog lite fel om man bara tittar på ljusstyrka i antal lumen när även ljusriktinngen så klart spelar roll.

                    Svårt att veta exakt hur belysningen blir bara med hjälp av siffror, jag får använda siffrorna för att i alla fall teoretiskt sett hamna så "rätt" som möjligt.

                    Eftersom jag ska ha Malawi som jag haft förut så ska jag ha 10.000K det känner jag mig ganska säker på i alla fall ​​​​​​.

                    Tack


                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Jag har en 2m armatur T8 i den är det plats för 4st 30W rör (90cm)
                      Finns utanför Linköping.Skickas helst inte.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • riktlinjer
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 334

                        #12
                        Ursprungligen postat av JerryM

                        Kollade lite mer på den du menade "leddy slimline 100-120cm" och väldigt intressanta måste jag säga och när priserna är på den nivån så håller jag med att det nog känns lite tveksamt att hålla på med lysrörsarmaturer.

                        Dock blir jag fundersam om 2st sådana skulle räcka till ett 720 kar blir ju "bara"totalt 6400 lumen?

                        I mitt gamla 640L 160cm kar hade jag 4x150 cm t8 och hade då 2st aquastar på 54w vilka gav 7100 lumen och så hade jag dessutom ett grolux rör vilket jag tyckte blev lagom ljus.

                        Men man får helt enkelt köpa tillräckligt många " leddy slimline" i så fall då

                        Verkligen ett intressant alternativ
                        Beror på vad du menar med räcka.... Två sådana räcker alldeles utmärkt till mitt 2m långa och 70cm djupa akvarium, det räckte även med två tidigare kinaarmaturer som gav mindre belysning än dessa leddy slimline.
                        För avancerad odling av grönsaker kanske det är för lite, men sysslar inte med sådant så bryr mig inte heller...

                        Går ju alltid att komplettera med olika punktbelysningar senare om det upplevs som för lite ljus, tex gamla mh armaturer som du drar igång bara när du är vid akvariet.

                        Kommentar

                        • JerryM
                          Användare
                          • juli 2008
                          • 27

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Jag har en 2m armatur T8 i den är det plats för 4st 30W rör (90cm)
                          Finns utanför Linköping.Skickas helst inte.
                          Nu är jag fortfarande endast i ett tidigt planeringsstadie men om jag skulle bestämma mig för t8 armatur så är ju din intressant helt klart, lite långt bort men omöjligt är det ju inte ​​​​​​.

                          Dock börjar jag lite sakta närma mig att välja LED ändå....

                          Kommentar

                          • JerryM
                            Användare
                            • juli 2008
                            • 27

                            #14
                            Ursprungligen postat av riktlinjer

                            Beror på vad du menar med räcka.... Två sådana räcker alldeles utmärkt till mitt 2m långa och 70cm djupa akvarium, det räckte även med två tidigare kinaarmaturer som gav mindre belysning än dessa leddy slimline.
                            För avancerad odling av grönsaker kanske det är för lite, men sysslar inte med sådant så bryr mig inte heller...

                            Går ju alltid att komplettera med olika punktbelysningar senare om det upplevs som för lite ljus, tex gamla mh armaturer som du drar igång bara när du är vid akvariet.
                            Ja "räcka" i det här sammanhanget är ju väldigt mycket vad jag själv tycker eftersom jag inte ska ha växter.

                            Jag börjar faktiskt luta mer och mer åt LED hållet efter att ha läst fakta i många timmar och fått tips bla här.

                            Ditt tips om "leddy slimline 100cm" ligger väldigt bra till
                            Senast redigerad av JerryM; 16 augusti 2019, 00:05.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...