Vad är fel med min ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Statisk
    Användare
    • maj 2019
    • 4

    Vad är fel med min ciklid?

    Hej! Jag är helt ny här på forumet, även i akvarievärlden.
    Jag blev helt såld efter att jag bestämt mig för att köpa ett litet akvarium med en klogroda bl.a. Det tog inte lång tid innan jag upptäckte de roliga fiskarna som simmar runt och spottar sand på djuraffären
    Jag köpte ett Juwel Rio på 350l och in dit har det flyttat en mängd olika Malawi ciklider. Tre aulonocara och runt 13 Malawi mix där 4 är av okänd sort än så länge (ej färgat ut).
    En av dem som inte färgat ut har börjat med ett märkligt beteende. Den skakar och rycker väldigt mycket. Det är ingen av de andra som gör liknande. Fisken är framme och simmar runt, äter och är intresserad i övrigt, men har ett väldigt märkligt ryckigt beteende. Den har inte haft det alltid, utan det har kommit nu de senaste dagarna.

    Info om akvariet: Det har stått på i ca 4 veckor, jag har släppt i fisk lite i taget, mina tre aulonocaror först, väntade en vecka sen lite till. Nu sist (en vecka sen) släpptes en större mängd mix i, och det är en av dem som evetuellt är sjuk.
    Kan jag ha fått nitrit? Om det är så, klarar sig fiskarna till på måndag då jag kan göra vattenprover?
    Alla fiskarna kliar sig ganska mycket, men ingen har någon vit prick eller annat som jag har upptäckt.
    Förlåt för ett jättelångt inlägg, jag är bara så orolig! Älskar de där firrarna så otroligt mycket! Trodde aldrig man kunde känna så här för fiskar!
    Hoppas någon av er har några råd.
    Hälsningar Patricia
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Hej,
    Om det är en hanfisk som gör så och du har en hona i närheten så är det nog för att imponera på henne, som en form av lekförberedelse. Ser nog mest ut som att de darrar med bakdelen av kroppen och analfenan med sina äggfläckar. Ibland skickar hanen iväg en vattenstöt med en snärt av stjärtfenan så hon blir lite extra imponerad.
    Står fisken och vaggar eller uppenbart kliar sig är det nog något helt annat.
    Hälsar Dick

    Kommentar

    • diccla
      NCS Medlem
      • december 2016
      • 131

      #3
      Här en länk och det finns flera du kan studera
       

      Kommentar

      • Statisk
        Användare
        • maj 2019
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av diccla
        Hej,
        Om det är en hanfisk som gör så och du har en hona i närheten så är det nog för att imponera på henne, som en form av lekförberedelse. Ser nog mest ut som att de darrar med bakdelen av kroppen och analfenan med sina äggfläckar. Ibland skickar hanen iväg en vattenstöt med en snärt av stjärtfenan så hon blir lite extra imponerad.
        Står fisken och vaggar eller uppenbart kliar sig är det nog något helt annat.
        Hälsar Dick
        Tack för svar! Nej, det är inte alls på det viset, utan mer som att den liksom skakar på huvudet. Typ som när vi säger nej liksom. Den äter och simmar som vanligt, men så fort den stannar upp rycker den så där. Ser ut som spasmer nästan

        Kommentar

        • diccla
          NCS Medlem
          • december 2016
          • 131

          #5
          Kom beteendet i samband med ett vattenbyte? Har det nyligen bytts vattenledninar och då till kopparledningar eller har du använt någon kopparbaserad fiskmedicin? Malawiciklider tål inte alls koppar i vattnet och normalt är det låga halter men just vid byten av ledningarna innan de ärgat färdigt eller i helt nybyggda hus tar det ett tag innan de slutar släppa ifrån sig koppar. Vid vattenbyten kan man spola några minuter innan man använder det till akvariet.

          Kommentar

          • diccla
            NCS Medlem
            • december 2016
            • 131

            #6
            Det finns gälparasiter och andra sjukdomar som kan få dem att göra så här men då borde det vara flera drabbade.

            Kommentar

            • diccla
              NCS Medlem
              • december 2016
              • 131

              #7
              Om ditt vatten har för lågt pH eller hårdhet för Malawiciklider kan de också bli irriterade och vagga/klia sig/rycka med huvudet.

              Kommentar

              • Statisk
                Användare
                • maj 2019
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av diccla
                Om ditt vatten har för lågt pH eller hårdhet för Malawiciklider kan de också bli irriterade och vagga/klia sig/rycka med huvudet.
                Aha! Akvariet har ju bara stått i ca 4 veckor, så jag har inte gjort ett vattenbyte än. Därför oroade jag mig mer för nitrit. Åker med en burk av vattnet till vår djuraffär imorgon så får han kolla lite värden. Är helt säker på att något är fel. Jag kollade filtret igår förresten, då hade gammal mat sugits in i översta (det vita ludddiga) filtret och ruttnat. Jag tog bort det helt, sköljde ur de andra två vita. Kan sånt göra fiskarna sjuka, eller öka risken för nitrit?
                Tusen tack för att du tog dig tiden att svara mig!

                Kommentar

                • diccla
                  NCS Medlem
                  • december 2016
                  • 131

                  #9
                  Ja maten ska inte ligga och ruttna, nitrit, syrebrist mm bildas och normalt brukar fiskarna äta upp allt men du får ha koll på att du inte ger dem för mycket så det åker in i filtret istället.
                  Definitivt inte i ett nyuppstartat akvarie som inte har någon bra balans ännu för nitrobakterier (de som omvandlar nitrit till nitrat). Tala med och beskriv för den i djuraffären, hur dina ciklider uppträder så kanske de kan hjälpa ytterligare.

                  Kommentar

                  • Statisk
                    Användare
                    • maj 2019
                    • 4

                    #10
                    Ursprungligen postat av diccla
                    Ja maten ska inte ligga och ruttna, nitrit, syrebrist mm bildas och normalt brukar fiskarna äta upp allt men du får ha koll på att du inte ger dem för mycket så det åker in i filtret istället.
                    Definitivt inte i ett nyuppstartat akvarie som inte har någon bra balans ännu för nitrobakterier (de som omvandlar nitrit till nitrat). Tala med och beskriv för den i djuraffären, hur dina ciklider uppträder så kanske de kan hjälpa ytterligare.
                    Det visade sig att det var nitrit som var boven i dramat. Bytt vatten varje dag i en vecka och nitriten ligger på 0,25. Fick tipset att ha i en matsked bikarbonat i karet, tycker du att jag ska prova det? Fiskarna mår väldigt mycket bättre och den sjuka fisken jag beskrev innan är helt återställd. Får väl byta vatten åt dem i resten av mitt liv för att få nitriten på noll. Väldigt mycket grönt och brunt alger har kommit också förresten! Men några fiskar äter det från rutan. Är det ett tecken på dålig vattenkvalité och kan jag ta bort det själv med en svamp? Tack för att du tagit dig tid att svara!

                    Kommentar

                    • diccla
                      NCS Medlem
                      • december 2016
                      • 131

                      #11
                      Det låter ju förträffligt att en enkel lösning fanns på problemet.
                      När du fått en bakteriekultur i akvariet som självt bryter ned nitrit till nitrat så brukar det inte vara något problem längre. Bikarbonaten ser till att stabilsera karbonathårdhet i vattnet och om det behövs beror ju på ditt vatten som kommer ur kranen, överdoserar man inte så är det inget problem och du byter regelbundet vattent. En del växter kan dock ta skada om man långvarigt höjer karbonathalten i vatten om de inte växer i naturen i ett sådant vatten. Algerna som inte är gröna tas med fördel bort, ha dock aldrig någonsin något rengjöringsmedel på svampen! Fiskarna brukar äta från dem men det finns en del alger som ingen äter av och de blir ofta svarta/mörka och tofslika. Lycka till

                      Kommentar

                      Arbetssätt...