val av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bengtdata
    Användare
    • december 2016
    • 78

    val av ytterfilter

    Hejsan,
    Fundera på skaffa Fluval FX4 eller FX6
    Har idag ett akvarium på 450 liters.
    Där har jag idag ett ytterfilter på 900 l/h och två st innerfilter på vardera 2000 l/h
    Om skaffar något av de FX filterna så kan väl ta bort det ena ytterfilter och innerfilter.
    Pumpar idag totalt 4900 l/h
    Har 25 st dubbar och 9 st apelsinciklider och 3 hästnosar.
    Vilket skulle man satsa på båda är lika bra tycker jag.
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Jag är inte så förtjust i Fx filtren, de är stora och bra pumpar samt är intressanta ur ingenjörssynpunkt. Men korgarna är uselt designade enligt mig. De är jättebra som mekaniska filter men originalkorgarna har väldigt dåligt med plats för biologiskt media och det går inte göra något åt det direkt. Det gör att de blir nitratfabriker lätt efter några månader som ligger och visserligen syresätter vattnet bra och håller det fritt från nitrit samt ammonium. Men allt skräp som fastnar i filtermattorna sitter långsamt och bryts ner till nitrat och tvingar oss byta massa vatten iaf trots filtreringen om man inte är exemplariskt bra på att sitta och göra rent mattorna regelbundet.

    Jag personligen hade hellre haft korgar så jag kunna fylla hela filtret med pimpsten/biohome/kalkstenskross eller något annat bra poröst media helt utan något som fångar det lösa skräpet så det bara flyger igenom och lägger sig på akvariets botten så kan man suga ut det vid vattenbytena och få ut det helt ur systemet. Eller sätta ett bra mekaniskt förfilter på insuget som är lätt att ta loss och göra rent.

    Skulle jag välja skulle jag ta Fx6 utan tvekan, prisskillnanden är för liten för att jag ens ska se varför de öht har Fx4an. Enda fördelen är att den är mindre men det är ett högt pris relativt man får betala för den lyxen. Att den är mindre är bara en fördel om man har ont om utrymme, det har ingen fördel annars tycker jag.

    Kommentar

    • Bengtdata
      Användare
      • december 2016
      • 78

      #3
      Det skiljer mellan fx4 och fx6 kollat på två olika ställen. Räknade ut det skiljer 325 kr mellan de båda.
      Ser det föjler med connectors ha över akvariekanten men har ett aluminium kar de går väl inte ner dem då.
      Men ringde en webshop det går få dit dem om klipper bort en bit får se vilket blir
      Sen har man funderat på Eheim men de så väldans dyra.
      Jag får se vilket blir kommer kolla på nätet youtub filmer plus får läsa manualen

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 509

        #4
        Jag gillar FX6an. Köpte ett när den lanserades och har inget och klaga på. Skulle dock köpa till extra o-ring till motor och filterkorg direkt så man har hemma. min börja suga luft efter att ha återanvänt oringen för mycket, händer alla o-ringar. Jag har kört bio-ringar inne i korgen med tunn matta mellan, original på sidorna. Rengjorde 2 gånger per år.
        tänk på att fx6 bygger på höjden + slangarna monterade.
        Älskar Eheim men skulle aldrig titta på deras ytterfilter.

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 334

          #5
          Ursprungligen postat av Bengtdata
          Hejsan,
          Fundera på skaffa Fluval FX4 eller FX6
          Har idag ett akvarium på 450 liters.
          Där har jag idag ett ytterfilter på 900 l/h och två st innerfilter på vardera 2000 l/h
          Om skaffar något av de FX filterna så kan väl ta bort det ena ytterfilter och innerfilter.
          Pumpar idag totalt 4900 l/h
          Har 25 st dubbar och 9 st apelsinciklider och 3 hästnosar.
          Vilket skulle man satsa på båda är lika bra tycker jag.
          För minimalt med problem med fiskarna tycker jag du ska ligga med minst 20 gånger akvariets volym i flöde. Det blir raskt ohållbart med olika filter...

          Skaffa två streamerpumpar för flöde/cirkulation och behåll det ytterfilter du har för att rena vattnet.

          Kommentar

          Arbetssätt...