Nystart av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard81
    Användare
    • januari 2004
    • 91

    Nystart av akvarium

    Jag har kört saltvatten dom senaste 10 åren typ men tänkte starta ett sötvatten och har lite frågor.
    Akvariet är 150*50*40 borrat och har en sump på 40l
    Vill ha tips på sand sist jag körde sött körde jag med Biltemas blästersand. Finns de liknade sand att köpa en?
    Tror ni de skulle funka med en grupp tropheus i detta akvarium. Eller så kör jag Malawi, eller varför inte några jordätare. Som ni märker så vet jag inte vad jag ska.
    Vill ni så får ni jättegärna visa bilder på era akvarium så jag kan få inspiration de skulle jag uppskatta
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Är karet 40 på höjden så kan du ha en mindre grupp jordätare med fin sand, typ Rådasand, som finns i olika storlek. Biltemas vet jag inget om. En grupp Tropheus funkar ju också, 15-25 st eller mbuna

    Kommentar

    • Skitjeepen
      NCS Medlem
      • december 2013
      • 156

      #3
      Biltema säljer fortfarande blästersand, den använder jag, fungerar kanon

      Kommentar

      • Skitjeepen
        NCS Medlem
        • december 2013
        • 156

        #4
        Länk till sanden: https://www.biltema.se/bygg/murning/...and-2000021665

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 334

          #5
          Ursprungligen postat av Skitjeepen
          Biltema säljer fortfarande blästersand, den använder jag, fungerar kanon
          Dock är den direkt olämplig att använda för akvariebruk. Blästersanden kan innehålla metallrester från järn, koppar och även annan 'smuts'

          Bilbutteriks säljer 'vanlig' sand som de rekommenderar till exempelvis akvarier, dock ej för blästring. Finns i två olika 'storlekar'




          Kommentar

          • Skitjeepen
            NCS Medlem
            • december 2013
            • 156

            #6
            Ok ja va lite otydlig. Denna är lämplig. Har dock alltid kallat den för blästersand. Kolla länken så ser du.

            Kommentar

            • Rickard81
              Användare
              • januari 2004
              • 91

              #7
              Ursprungligen postat av Skitjeepen
              Ok ja va lite otydlig. Denna är lämplig. Har dock alltid kallat den för blästersand. Kolla länken så ser du.
              kanon tack för svar

              Kommentar

              Arbetssätt...