Större pump i Juwel 350

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trindmyran
    Användare
    • december 2018
    • 4

    Större pump i Juwel 350

    Hej hopp!
    Kör Mbunas i ett 350-liters Juvel Rio med originalpump (1000 l/h). Många verkar anse att 1000 är i minsta laget för Malawis. Har kikat på Eccoflow 1500, men blivit varnad att den lever om en hel del, vilket fått mig att tvivla, då jag sover i samma rum som karet. Idéer på hur detta kan lösas? Tyvärr finns inte plats för ett ytterfilter.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av Trindmyran
    Hej hopp!
    Kör Mbunas i ett 350-liters Juvel Rio med originalpump (1000 l/h). Många verkar anse att 1000 är i minsta laget för Malawis. Har kikat på Eccoflow 1500, men blivit varnad att den lever om en hel del, vilket fått mig att tvivla, då jag sover i samma rum som karet. Idéer på hur detta kan lösas? Tyvärr finns inte plats för ett ytterfilter.
    Ja, skaffa en eller hellre två lagom stora streamerpumpar och sätt i vardera ände av akvariet (i stort riktade mot varandra, kanske lite mot framväggen du får testa för att få fram rätt cirkulation i just ditt akvarium). Ordentligt cirkulation och därmed syresättning i hela akvariet.

    Kommentar

    • Trindmyran
      Användare
      • december 2018
      • 4

      #3
      Tack för tipset! Förslag på streamerpumpar? Funkar Aqua Nova 1800?

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #4
        Aqua Nova 1800 är av en typ som oftast kallas powerheads. De är ganska bra pumpar annars, de ger mycket tryck. Men är stora och klumpiga samt förbrukar mer energi än en streampump gör.

        En streampump är en pump som är gjord för att röra mycket vatten med låg effektförbrukning. De brukar även ge ett bredare och lite mildare flöde vilket många fiskar uppskattar. De har oftast en propeller istället för en impeller. Jag har testat många streampumpar och vill nog rekommendera Tunzes pumpar om du vill ha något som är robust och för det mesta bara fungera :-) Två stycken Tunze 6015 skulle nog bli kanon i ditt kar. De är inte så dyra heller. Skulle man tycka de är lite för klena går det trimma 6015 pumparna lite med, det har en bieffekt som är lite besvärlig. Men det kan vi ta om du är intresserad av det. De pumpar nog fullt tillräckligt som de är redan.

        Det finns mycket andra bra streampumpar med, men välj helst en med magnet istället för sugkoppar. Sugkopparna är så tråkiga i längden... Går man upp lite i pris kan man ha styrbara pumpar som går i intervaller och kan skapa vågor med mera i karet. Men jag hade fortfarande börjat med Tunze pumparna, de räcker långt.

        En sista notering med, min beskrivning ovan får det att framstå som en powerhead är jätteineffektiv mot en streampump. För en powerhead som ger ca 2000 liter i timmen drar ofta 25-30 W medans en streampump som pumpar detsamma ligger snarare på 4-5 W. Men en streampump är otroligt vek mot mottryck och är därav oduglig till att driva tex ett filter(möjligtvis ett hamburg filter) eller pumpa vatten i en slang. Men om man inte behöver det så kan man spara mycket energi på att välja en pump som är designad för att skala bort egenskaper man inte behöver. Rätt verktyg för rätt uppgift :-)

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Håller med mikoto, streamerpump är den pumpen som fyller ditt behov dvs få mer rörelse på ytan för att öka syresättningen.

          Kommentar

          • Trindmyran
            Användare
            • december 2018
            • 4

            #6
            Tack för kunskapen. Siktar mot streamerpumpar! Verkar som att filtret duger, än så länge i alla fall. Har ju inte överdrivet mycket fisk.

            Kommentar

            • Rotfot
              Användare
              • mars 2019
              • 4

              #7
              Har precis startat upp mitt Malawi akvarium på 450L innefiltret är på 1000l/tim som är riktat upp mot utan och sen har jag en streamerpump Eheeim streamon+9500 som är reglerbar tror det är 6500-9500L/t den sitter på motsatt sida men ska den riktas upp mot ytan/rak/,ner??

              Kommentar

              • riktlinjer
                Användare
                • augusti 2013
                • 334

                #8
                Ursprungligen postat av Rotfot
                Har precis startat upp mitt Malawi akvarium på 450L innefiltret är på 1000l/tim som är riktat upp mot utan och sen har jag en streamerpump Eheeim streamon+9500 som är reglerbar tror det är 6500-9500L/t den sitter på motsatt sida men ska den riktas upp mot ytan/rak/,ner??
                Ha streamerpumpen riktad horisontellt eller svagt uppåt. Riktad du den ner mot botten kommer du säkert skyffla all sand (om du har) till motsatt ände av akvariet.

                När du haft akvariet igång ett tag kommer du se om du får skitsamlingar någonstans, lite omriktning av streamerpumpen kan göra att vattenströmmarna hindrar skitsamlingar...

                Kommentar

                • Rotfot
                  Användare
                  • mars 2019
                  • 4

                  #9
                  Ursprungligen postat av riktlinjer

                  Ha streamerpumpen riktad horisontellt eller svagt uppåt. Riktad du den ner mot botten kommer du säkert skyffla all sand (om du har) till motsatt ände av akvariet.

                  När du haft akvariet igång ett tag kommer du se om du får skitsamlingar någonstans, lite omriktning av streamerpumpen kan göra att vattenströmmarna hindrar skitsamlingar...
                  Ska streamern vara högt,Mitten ,eller längre ner?

                  Kommentar

                  • riktlinjer
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 334

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rotfot

                    Ska streamern vara högt,Mitten ,eller längre ner?
                    Prova...

                    Men sätter du den för högt är det stor risk att den åstadkommer en virvel från ytan som drar ner luft och in i streamern med oljud som följd. Och sitter den millimeter ovanför sanden är det risk att den drar upp sand.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...