Magasinera akvarium + utrustning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Magasinera akvarium + utrustning

    Hallå

    Behöver ta en paus i hobbyn pga trångboddhet nu när familjen växer. Vore tacksam för råd gällande hur man förvarar kar, pumpar och dyl. en längre tid utan att grejerna skadas. Har två lador på landet, så plats finns (ouppvärmt), men hur undviker jag att silikonet torkar ut?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Silikon torkar inte ut vid ”normal” förvaring. Det är inte att rekommendera att ha burken i direkt solljus för då kan silikonet skadas (uv-strålning). Minusgrader vet jag inte om det är några problem med, men det borde väl funka?

    Jag skulle rengöra pumparna ordentligt, låta dom torka och sen lägga i en plastpåse.

    Kommentar

    • ICC
      Användare
      • maj 2006
      • 243

      #3
      Pumpar, akvarium, doppvärmare odyl är inga problem att stoppa undan några år. Hade själv ett gäng akvarium och ytterfilter samt allt annat som man har till hobbyn ståendes på en vindsvåning utan uppvärmning men frostfritt i cirka 5 år.
      Slangar och o-ringar till pumpar var det ända som blev påverkat. Hårda och tråkiga när det gäller slangar, och lite torrsprickor på packningar/O-ringar.
      Och som Erik nämner, allt var grundligt rengjort och torrt innan jag ställde undan sakerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...