7 veckor semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils
    Användare
    • februari 2016
    • 105

    7 veckor semester

    Lämnar landet i 7 veckor och skulle behöva lite råd för att hålla fiskarna vid liv. Har ett 540 liters akvarium med ett stim halvvuxna leptosoma, några Calvus och synodontis.

    Tänkte sänka värmen i huset till ca 15 grader under tiden vi är borta. Klarar min 300 W doppvärmare fortfarande hålla en temperatur på 25 grader i karet? Bör jag köpa ytterliggare en för säkerhets skull?

    Grannarna har lovat att mata var 4'e dag. Försöker minimera riskerna genom att bara lära dom mata med en sorts mat. Är det bättre för fiskarna att leva på endast torrfoder (flingor, pellets) eller bara frysfoder (mysis, cyklops) ?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Angående värmen så vet jag inte vilken rumstemp olika rekommendationer på storlek på doppvärmare grundar sig på men gissar att tillverkaren utgår ifrån att man har typ 22-24 grader inomhus. Då behöver mao din doppvärmare jobba rätt hårt. Om du har två 300 W så funkar det säkert, bra att ha två om den ena skulle gå sönder. Vad har du för uppvärmning av kåken då? Jag vet inte men låter som att två 300 W som går hårt blir rätt dyrt?

    Ska fiskvakten byta vatten också eller bara fylla på?

    Pellets skulle jag gå på, mer näring per gram än frysmat. Gör iordning färdiga portioner för varje matningstillfälle så att det inte blir för mycket. För lite brukar det sällan bli när icke-akvarister ska mata

    Kommentar

    • Nils
      Användare
      • februari 2016
      • 105

      #3
      Tack för tipsen!

      Huset värms av luft/vatten värmepump, så jag kan tänka mig att där finns en hel del pengar att spara på att sänka temperaturen nu när vi är borta vintermånaderna.

      Man kanske skall överväga att sänka temperaturen i akvariet till 24, och bara sänka huset till runt 17 för att underlätta en aning för doppvärmaren (plus köpa en extra).

      Har svårt att avgöra vad som är gynnsammast för plånboken. Kallare i huset < - > dyrare räkning för doppvärmare. Måste finnas en sweet spot

      Har även lite funderingar på att täcka sidorna med frigolit, men kan tänka mig att den mesta värmen läcker ut genom täckglasen ändå(?)

      Fiskvakten skall även byta 50% av vattnet två gånger medans vi är borta.

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av Nils
        Tack för tipsen!

        Huset värms av luft/vatten värmepump, så jag kan tänka mig att där finns en hel del pengar att spara på att sänka temperaturen nu när vi är borta vintermånaderna.

        Man kanske skall överväga att sänka temperaturen i akvariet till 24, och bara sänka huset till runt 17 för att underlätta en aning för doppvärmaren (plus köpa en extra).

        Har svårt att avgöra vad som är gynnsammast för plånboken. Kallare i huset < - > dyrare räkning för doppvärmare. Måste finnas en sweet spot

        Har även lite funderingar på att täcka sidorna med frigolit, men kan tänka mig att den mesta värmen läcker ut genom täckglasen ändå(?)

        Fiskvakten skall även byta 50% av vattnet två gånger medans vi är borta.

        Värmepumpen trycker väl i 4-5ggr så mycket värmeeffekt i huset som instoppad effekt i pumpen, så kanske dumt att gå ner för mycket i temp och värma huset med doppvärmare...

        Frigolit på sidorna, och varför inte en del ovanpå? Har du en ljusramp i mitten kan du ju ha frigolit ovanpå täckglasen framför och bakom.

        Få över grannen och mata en eller två gånger innan ni reser så mängd mat etc bestäms, använd gärna decilitermått eller matsked etc så det finns ett bestämt mått förutom att denna mängd ska ätas upp på max 2 minuter.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Hej
          Jag var borta 5 veckor i augusti, var hemma i snitt en gång per vecka och matade samt bytte vatten ca 25 %. Fiskarna skiter mycket mindre när de får mat sällan, vilket är bra för vattenkvaliteten. Med temperaturen hade jag förstås motsatt problem, då det var sommar. Höll därför en del lysrör släckta.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Nils
            Användare
            • februari 2016
            • 105

            #6
            Tack för alla tips! Nu är akvariet inpackat i frigolit, och det står 15 noga avvägda snapsglas brevid med lite extra energipackade pellets. Har även riggat upp en webcam så jag kan titta till när vill

            Bara att hoppas allt går bra. Hanarna börjar bli riktigt fina nu, nästan kolsvarta med lite neonblått och gula fläckar här och där. Har även 3 tuggande honor för tillfället. Dessvärre har tidigare yngel inte klarat sig speciellt länge med 5 hungriga Calvus som sällskap. Spännande att se dom jaga dock

            Kommentar

            Arbetssätt...