Filtermaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rafael
    Användare
    • januari 2004
    • 20

    Filtermaterial

    Tjena har ett 220liters (malawi) me fluval 4 innerfilter, jag undrar på vilket sätt kol renar vattnet om jag använder de tillsammans me den vanliga filtervadden?
    tack för att svar
  • malawi´n
    Användare
    • juli 2004
    • 78

    #2
    Tror att det tar upp kemiska föroreningar, dvs. även mediciner, vilket gör att man alltid tar bort det vid medicinering

    Mvh Malawi´n
    Mvh Malawi´n

    Kommentar

    • Rafael
      Användare
      • januari 2004
      • 20

      #3
      men renar de på nåt annat sätt?? slipper man grumlighet o dylikt nån me några erfarenheter?

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Rafael

        men renar de på nåt annat sätt?? slipper man grumlighet o dylikt nån me några erfarenheter?
        största anledningen till att man kör med kol är att ta bort organiska ämnen som är mycket mindre än det som orsakar grumlighet i vattnet.

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          Med en fluval 4 i originalutförande så har du nog svårt att få nån bra biologisk rening, får du bara i gång en bra biologi, ex. genom att fylla din fluval med blå 10 ppi filtermassa och eventuellt komplettera med någon annan lösning så ska du se att du får kristallklart vatten. som exempel kör jag själv en fluval 4 med blå filtermassa, har inte gjort ren den på 4 månader, den är härligt igengeggad och därmed en del biologi ochså. Det är biologin som ser till att du får klart vatten, sen kan det fara partiklar men det är en annan sak.

          Kolfilter ska du bara ha om du medicinerat för att bli av med det, kolfilter är dessutom kortlivade så om det vore en lösning så skulle du bli ruinerad!


          Mvh Jari

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            I mitt 222 liters har jag en tetratec pump som skall pumpa 1000 l/h. Jag har gjort precis som Jarinen, köpt blå filtermatta 10 ppi. Det funkar finfint. Har även ännu en tetratec som bara pumpar runt vatten för cirkulation.

            I förlängningen kommer jag nog köpa eheim 2252 och bara köra med den. Men detta får duga så länge.

            Mitt vatten är kristallklart! Jag byter 1/3 varje vecka.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            Arbetssätt...