Föda upp fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    Användare
    • juli 2004
    • 78

    Föda upp fiskar!

    Hej!
    Jag har 2 stycken unga auratus-honor tillsammans med andra mbunas i ett 200 liters. Alla andra fiskar i det karet mår bra, men de här två fiskarna kommer inte riktigt åt maten alla gånger. Skulle det då vara en idé att sätta dem i ett mindre akvarium (70 liters) under en tid, där man har en hemmabyggd pump av ett powerhead, där de kan äta upp sig och sedan släppas tillbaka. Fråga:
    Hur kommer de två fiskarna och de andra fiskarna reagera när de släpps tillbaka i det större karet?
    Kan man ha andra auratus-honor tillsammans med en tuggande hona, eller kommer de att bråka/äta upp yngeln?
    (Eller kan man mata lite för mycket i det stora karet, så att de andra fiskarna också får? Jag vet att man inte ska mata för mycket, men eftersom jag ska gå från 1 vattenbyte i veckan till 2 i veckan så borde jag väl kunna öka matningen lite också, eller?)

    Mvh Malawi´n
    Mvh Malawi´n
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Prova att ändra sättet du matar på för att nå ett annat resultat, kanske mer finkornigt?=)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • malawi´n
      Användare
      • juli 2004
      • 78

      #3
      hm...
      Kan kanske fungera. Ska kanske testa att mata på flera ställen samtidigt, samt sedan ditt sätt. Innan har jag bara matat på ett ställe hela tiden.

      Mvh Malawi´n
      Mvh Malawi´n

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        Jag har en Cyrtocara Moorii och en Astatotilapia Calliptera som gärna tar hur mycket mat som helst på en gång. Att de inte fått förstoppning än förstår jag inte. Speciellt Callpiteran är extrem.

        Jag löste problemet så att jag gjorde en del mindre bitar räxmix som jag lade i först. Callipteran lyckas alltid att få tag på en sådan bit och sedan har han lite att tugga på medan jag lägger i den större biten.

        Detta innebär att han får lite mindre mat (dock mer än de flesta andra) men också att alla får käka. Men jag var nog mest orolig att han skulle äta ijälsig. Han börjar bli grymt snygg nu.

        Idag försökte han dock få tag i den stora biten fast han hade munnen full, det lyckades inte. Men sicken kille!
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • malawi´n
          Användare
          • juli 2004
          • 78

          #5
          Jag vet hur det är
          Jag har en fullvuxen lejonhuvudsciklid, som kan fullkomligt proppa i sig mat!
          Nu löste jag problemet genom att mata med två bitar räkor, som jag höll i, så att det var 4-5 fiskar på varje! Sedan lade jag även i lite räkrom.

          Mvh Malawi´n
          Mvh Malawi´n

          Kommentar

          Arbetssätt...