Nye fisker etter sykdom...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristian

    Nye fisker etter sykdom...

    Hei,

    Nå er alle mine søram. cichlider døde, sannsynligvis av bukvannssot eller hva det heter. Det som er igjen er 3 stk ancistrus. Spørsmålet er om jeg nå må desinfisere akvariet el. før jeg prøver med nye fisker?

    Kristian
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det beror på vad för fiskar du skaffar. Att en grupp får soten behöver inte alls betyda att nästa får det. Men ett rejält vattenbyte och en hel del salt hade nog jag kört. Sen om du är lite paranoid fortfarande kan du alltid tömma ut allt och rengöra med en stark saltlösning och börja om från början. Det finns inga vetenskapliga grunder i mitt svar, men det än nog få som har det då det gäller bukvattenssot.

    Andra kanske har mer erfarenheter om hur de startade om efter massdör.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Jag hade en kraftig massdöd förra året av blandade orsaker, lite spordjur kombinerat med bukvattensot, jag väntade 14 dagar innan jag satte i ny fisk fast 1 fisk fanns kvar o det va den enda som överlevde epedemin så när han inte visade symptom efter 14 dagar så stoppade jag i mer fisk o på den vägen är det nu.Om burken får gå tom ett par veckor så är det ingen fara sen om det e bukvattensot du hade.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      Arbetssätt...