Djupa akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • april 2002
    • 61

    Djupa akvarier

    Finns det någon som har erfarenheter av djupa akvarier (ej höga, utan med djup avses här måttet från framruta till bakruta)? Det jag främst funderar över är, hur svårt det är i praktiken att sköta burken om djupet börjar vara omkring 80 cm. Likaså borde en så stor bottenyta (tex. 180 x 80 cm) innebära att det är synnerligen viktigt att akvariet står helt plant för att inte riskera vridningar av bottenglaset.

    Att det sedan är enormat trevligt att titta på ett djupt akvarium är väl kanske helt självklart, eller finns det någon som inte håller med mig.

    Själv har jag en lämplig väg som behöver fyllas ut med ett stort kar, och såhär i planeringsskedet finns det tid att fundera över lite olika alternativ. Standarddjupen verkar ligga kring 60-70 cm på större burkar så det blir väl till att bygga själv (kanske av trä - kommentarer?) eller måttbeställa (mindre svett och tårar men dyrare - eller kanske rentutav billigare, vem vet?)

    Erik P

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Ett djupt akvarie tycker jag är att föredra, särskilt om man ska ha en Back-to-nature bakgrund som tar utrymme. Det är inte kul med smala kar där fiskarna bara simmar fram och tillbaka. Själv har jag ett kar med bottenmåtten 200*75 cm och är mycket nöjd med de extra 15 cm jämfört med ett "standard" 720 liters kar. Jag fick nöja mig med detta djup eftersom det var max vad jag kunde trixa in genom dörrar och skrymslen i huset. Akvariet kommer från danska Akvastabil och i deras sortiment finns standardakvarier med upp till 80 cm djup.
    Flera bra artiklar om att bygga stora akvarium i plywood har skrivits i Ciklidbladet, b la av Alf Ole Bull-Tornöe.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Mikael
      Användare
      • april 2002
      • 347

      #3
      Hejsan Erik!

      Jag håller helt med dig och Michael om att djupa akvarier ger en liten extra dimension. När vi måttbeställt akvarier så är alltid 60 cm minimum. Tyvärr har olika orsaker gjort att vi inte kunnat skaffa drömmen om ett riktigt stort kar med 80 –100 cm djup (men det kommer säkert att förverkligas med tiden…). Precis som Michael säger är det viktigt att tänka på hur man ska få in akvariet i sitt hus eller lägenhet. De flesta dörrar och fönster ligger ju på en bredd som inte riktigt tillåter bredare föremål än 70-80 cm att forslas över tröskeln. Förutsatt att akvariet inte är högre än 60-70 cm kan man ju i och för sig transportera in det med ena långsidan upp. Det är i alla fall en viktig sak att tänka på det där med hur stort kar man maximalt kan få in i det tänka rummet. Karen brukar ju inte direkt vara annat än vridstyva.

      I fråga om skötseln är ju även det något att fundera över. Redan vid 60 cm djup blir det som bekant till att sträcka sig ordentligt för att nå den bakre delen av akvariet. Här spelar naturligtvis höjden in också men ett 60 cm högt och 80 cm djupt kar (som står på en normalhög benställning) torde bli en liten utmaning att gräva runt i.

      När det gäller vikten av ett plant underlag så bör det inte vara någon skillnad egentligen. Även om det rent tekniskt skulle vara så att du måste vara någon millimeter noggrannare med ställning till ett djupare kar så är man väl tillräckligt noggrann redan vid "normala" mått, eller? Personligen är jag alltid onödigt noga när det gäller att säkerställa de hundratals liter vatten som ryms bakom akvarieglaset, detta oavsett om karet har en bottenyta på 110 x 35 eller 220 x 70 cm.

      Men som sagt, har du plats så satsa på ett riktigt djupt kar. Djupet ger massor av extra möjligheter till inredning och val av fiskar så tveka inte att lägga till några extra centimeter när du ändå håller på…

      Lycka till med ditt kar

      Mikael Mayer

      Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

      - Lars Falk

      Kommentar

      • ErikP
        Användare
        • april 2002
        • 61

        #4
        Tackar för tips och kommentarer. Jo, jag har läst Alf Ole Bull-Tornöes artikel om att bygga av trä, och det är inte utan att jag blev sugen på att prova detta, inte minst pga att en stor burk i trä är betydligt lättare än dito i glas. Emellertid känns det lite oroligt med ett stort akvarium i trä - håller det verkligen tätt? Å andra sidan byggs ju riktiga båtar i trä (eller hur?), men en liten läcka i en båt kanske inte innebär riktigt samma problem som en liten läcka i ditt 1000-liters träakvarium. Detta skulle väl egentligen hamna under en ny tråd - och å andra sidan har detta diskuterats tidigare - men om någon har egna erfarenheter av att bygga i trä, är jag verkligen nyfiken att höra hur det gick.

        Erik P

        Kommentar

        Arbetssätt...