Salt och bikarbonat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svensson
    Användare
    • juli 2002
    • 9

    Salt och bikarbonat?

    Hej hej
    Jag har tänkt fylla upp mitt 200 liters kar i helgen och undrar hur mycke salt och bikarbonat man ska tillsätta..
    I akvariet har jag tänkt ha malawisar.

    MVH Patrik

  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    3 skvättar salt (jodfritt) och 1-2 skvättar bikarbonat blir nog bra, 1 skvätt är nog 1-2 matskedar.
    Tror dock inte det är helt nödvändigt om man inte har extremt mjukt vatten.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Salt kan man helt hoppa över om man vill. Vid svamp- eller parasitangrepp på fiskarna kan en salttillsats på upp till 1 dl per 100 liter vatten tillsättas. Hur mycket bikarbonat som behöver tillsättas beror på utgångsvärdena på ditt kranvatten. Mät och testa dig fram, efter tillsats bör du hamna på ett pH omkring 7,5-8,5 och ett KH på minst 5. Mät också mellan vattenbytena för att se att du har stabila värden.


      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Svensson
        Användare
        • juli 2002
        • 9

        #4
        Tack för svaren, ska skvätta i lite och låta det gå någon vecka och sen åka till ciklid shopen med ett vatten prov..


        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Keep it simple
          Rådgör med din lokale fisknasare om det verkligen är nödvändigt att dribbla med diverse tillsatser.
          Visst har det sin charm att laborera, men om det inte är absolut nödvändigt är det kanske viktigare med stabila värden.
          Skall man börja med tillsatser, så måste man börja kalkylera kring hur mycket vatten man byter och hur mycket som dunstat.
          Nä, om det inte är nödvändigt för fiskarna, så varför krångla till det ?

          Kommentar

          • Niclas Lundin
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Hej.

            Jag skulle absolut rekomendera att du till en början inte tillsätter någonting.
            Låt vattnet "mogna" några dagar och kolla sedan upp dina vattenvärden, först då vet du om du behöver tillsätta bikarbonat eller salt.


            // Niclas Lundin
            // Niclas Lundin

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Hej!

              Om det är ph höjning som önskas är bikarbonat överlägset, men det är viktigt vid varje snabb ph höjning att inte tillsätta det ph höjande medlet utan att byta vatten. Om högt ammoniumvärde finns innebär det katastrof. Byt vatten i samband med ph höjning.

              don´t drink water-fish`s ..... in it!
              Mvh
              Peter
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Svensson
                Användare
                • juli 2002
                • 9

                #8
                vilken tur jag har att jag inte skvätt i något än, har inte vågat fylla det än eftersom jag inte fixat hemförsäkring.. men imorrn så..

                Kommentar

                • Anders76
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 48

                  #9
                  Hej

                  Jag har fått rådet att slänga i lite krossade snäckskal för att höja PH-värdet och hårdheten. Enligt uppgift skulle man bara behöva fylla på det en gång i kvartalet eller så. Jag tycker att det låter bättre än bikarbonat.
                  Jag har inte kört så länge med det så jag vet inte hur pass bra det är, om någon vet, så berätta gärna om det är bra eller dåligt, jag skulle helst vilja slippa "kemikalier".

                  MVH Anders

                  Kommentar

                  • Niclas Lundin
                    Användare
                    • april 2002
                    • 128

                    #10
                    Hej Anders.

                    Kan du ge oss lite mer bakgrundsfakta?
                    Varför vill du höja Ph och hårdhet?
                    Vilka vatten värden har du idag?

                    Krossade snäckskal för att höja PH-värdet och hårdheten, nja inte om du behöver göra STÖRRE förändringar då är det bikarbonat som gäller.


                    ps. jag odlar Malawi och använder INTE bikarbonat eller något annat, varför då? jo jag behöver inte.


                    // Niclas Lundin
                    // Niclas Lundin

                    Kommentar

                    • Anders76
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 48

                      #11
                      Hej

                      Jag har precis flyttat från lite hårdare till mjukt vatten. Jag har inte riktigt hajat vad de här olika hårdhetsvärdena innebär, men vill undvika att ph-värdet börjar svänga. Tycker att det känns bättre med ett stabilt, lite högre ph-värde, än ett svajigt neutralt, i alla fall till malawi.
                      Har inte haft tid (dålig ursäkt) eller ork att kolla värdet än . Jag lovar att göra det när jag kommer hem i kväll.

                      MVH Anders

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag hade i början blandad korallgrus/kalkgrus i mitt akvarium, men det gillade jag inte. Däremot gillade jag när jag kom på idéen med att filtrera genom det för det gjorde att PH håller god nivå.
                        Enligt Kenneth på Hjortgatans Zoo så räcker det med detta och sedan inte tillsätta något bikarbonat alls. Hittills har mina troffar mått gott...

                        Tricella

                        Kommentar

                        Arbetssätt...