Beläggning på glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders
    Användare
    • april 2002
    • 42

    Beläggning på glaset

    Jag har nyligen upptäckt en tunn, ljus beläggning på insidan av mitt halvår gamla 375 liters Zooline.
    Den syns tydligast när ljusrampen är framflyttad till framkanten och man tittar lite snett uppåt.
    Då går det dessutom att se något som liknar snigelspår där glaset är helt klart.
    Det skumma är att det inte går att få bort denna hinna ens med en grov svamp som är avsedd för akvarier.
    Kan det vara något fabrikationsfel/materialfel?
    Jag har ännu inte kontaktat handlaren. Ville försöka förse mig med lite fakta först.
    Känner någon igen problemet?
    Med vänliga hälsningar
    Anders
    Anders
  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    #2
    Hejsan!
    Det skulle kunna vara kalkbeläggning du har fått på glaset.
    Jag skulle bra gärna själv vilja veta hur man på bästa sätt tar bort kalkbeläggning från glas. Det sitter fast utav helsike skulle man kunna säga.

    Mvh Stefan

    SALAR
    SALAR

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Om det inte är vatten i akvariet kan man ju använda ättika. Det brukar lösa måttliga mängder av kalkbeläggningar.

      Men jag tycker det låter mer som nån form av kiselalger, det kan se ut som en ljusbrun beläggning. Det brukar lossna med en grov icke-repande svamp. I värsta fall får man ta till algskrapa av rakbladsmodell, man får vara lite försiktig bara så man inte repar glaset.

      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • Anders
        Användare
        • april 2002
        • 42

        #4
        Kalkbeläggning låter som en god gissning.
        Jag tillsätter cirka en matsked bikarbonat per 100 liter bytt vatten, och har på senaste tiden saltat upp till drygt 2 decilieter per 100.
        Kan det påverka?

        Jag kanske törs prova med lite ättika på en bomullstuss vid nästa vattenbyte?

        mvh

        Anders


        Anders

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Nya rakblad kan inte repa glas. Jag har hört att rostiga rakblad kan göra det men har svårt att tro att järnoxider kan vara hårdare än glas. Jag har inte vad jag vet repat med rostiga rakblad. Rakblad tar bort både kiselalger och kalk.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • juni 2002
            • 227

            #6
            Hej!

            I ett av mina akvarium har det tidigare gått sköldpaddor skulle jag tro. Där finns en tydlig rand med kalk som fullständigt har grott fast,och jag har provat allt med rakblad och ättika men inget biter på kalken.
            Disksvampar är jag rädd för då de i regel är för hårda och repar eller mattar ner glaset.

            Vattenverken kalkar vattnet för att det skall vara bättre för oss människor att dricka, åtminstone tror jag det är därför de kalkar.
            Salt och bikarbonat skall väl inte ha någon betydelse, däremot lär de nog kalka olika mycket i detta avlånga land.

            Är det någon som har provat kalkborttagningsmedel som diverse akvariekemikalie och mat-tillverkare säljer. De är ju betydligt dyrare än ättika men är de bättre?

            Man bör nog även om man inte har algproblem,ibland rengöra eller borsta av rutorna invändigt, (jag brukar använda en vanlig diskborste som funkar ganska bra och är mer ekonomiskt än te.x filtervadd)
            annars finns det nog risk att ev. kalk gror fast.

            Men jag är ingen "expert" på detta område vill jag tillägga.
            Har hållt på ganska länge med akvarier men har inte tänkt så mycket på repor, kalk eller sådant förrän jag började att fotografera mina fiskar. Då kan det ju vara väldigt störande på fotografiet om man ser smutsfläckar, repor och dylikt.

            Mvh Stefan

            SALAR
            SALAR

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Hej!

              Kombinationen syra (utspädd var rädd om kläder)rakblad och disksvamp (med vit Ruggsida) Har aldrig misslyckats för mig, bara man lägger ner lite tid på det så blir det som nytt

              don´t drink water-fish`s ..... in it!
              Mvh
              Peter
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Anette
                Användare
                • april 2002
                • 178

                #8
                Citronsyra är ju också en beprövad metod. Fukta med vatten så att det blir en pastalik massa. Lägg den över beläggningen och låt verka.

                Lycka till
                Anette

                Kommentar

                • Anders
                  Användare
                  • april 2002
                  • 42

                  #9
                  Tack för alla tipsen. Jag ska fundera lite till innan jag skrider till verket. Får återkomma med rapport om resultatet.

                  mvh

                  Anders

                  Anders

                  Kommentar

                  • Anders
                    Användare
                    • april 2002
                    • 42

                    #10
                    Tack för alla tipsen. Jag ska fundera lite till innan jag skrider till verket. Får återkomma med rapport om resultatet.

                    mvh

                    Anders

                    Anders

                    Kommentar

                    • Anders
                      Användare
                      • april 2002
                      • 42

                      #11
                      Nu har jag provat med lite ättika på en bomullstuss på översta centimetrarna på framrutan. Det blev rent!
                      Får ta resten vid en storrengöring framöver.
                      mvh

                      Anders

                      Anders

                      Kommentar

                      Arbetssätt...