Skalade artemiaägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tord
    Användare
    • juni 2003
    • 23

    Skalade artemiaägg?

    Vad har forumet för erfarenheter av detta foder?

    Köpte en påse för ett tag sen då det enligt försäljaren knappt är nån längre som håller på och kläcker artemiaägg då dessa skallösa ägg fungerar så förträffligt. Men jag misstänker att några små nyspottade yngel trillade av pinn just pga dessa ägg.

    Mvh Tord
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag har använt skalade artemiaägg ett tag nu och är mycket nöjd med dem. Man ska dock vara noga med att det inte blir en massa liggande för det förorenar fort vattnet särskilt i ett litet kar.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      De skallösa äggen kläcker inte eller har jag missat något? Hur använder man dem?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Tord
        Användare
        • juni 2003
        • 23

        #4
        På nåt sätt är dom skalade, så det är bara att hälla i som dom är. Fast jag tycker det är lite lurigt att dosera då dom flyter som ett pulver på ytan. Kanske har jag råkat ge dom för mycket, men jag tycker jag varit väldigt försiktig.

        Enligt försäljarn är dom t.o.m mer näringsrika än de nykläckta då hela gulesäcken finns kvar. Men jag skulle gärna vilja veta lite mer fakta kring dom om nån vet.

        /Tord

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:Köpte en påse för ett tag sen då det enligt försäljaren knappt är nån längre som håller på och kläcker artemiaägg då dessa skallösa ägg fungerar så förträffligt.
          Alltså är det där en tramskommentar! Huvudorsaken till att man matar med artemia är att den LEVER och RÖR PÅ SIG, inte att den är näringsrik. Då kan man mata med Golden Fry eller liknande. Klart att skalfri Artemia har mer näring, inget har ju förbrukats än. Näringsvärdet i Artemia är inte så bra som folk tror och det sjunker dessutom snabbt efter kläckning. Därför bör man mata upp den inom ett par timmar efter att de kläckts. MEN, matar man med annat foder också (som inte rör på sig t ex) så gör det inte så mycket.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Tord
            Användare
            • juni 2003
            • 23

            #6
            Någon trodde att de skallösa äggen 'kläckte' i vattnet, men det är inget jag noterat. Nån som vet?

            Varför är det så bra att maten rör på sig?
            Är det estetiskt tilltalande eller kul för fisken?

            /Tord

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Det är en bra fråga, varför skulle ma nvara ute efter att det rör på sig och lever? Tror inte fiskarna bryr sig speciellt mkt, däremot att de får i sig mkt näring tycker jag låter bra.

              "Tramskommentar", klart att han i affären säger att det är mkt bättre, han vill ha det sålt, sen stämmer det nog rätt bra med, inte att de köper de kläckte istället , utan att folk inte orkar kläcka artemia, jag visste inte ens att det fanns därigkläckta.

              Vad kostade dem?

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Använder skalad artemia med stor framgång.Så fort mina små äter kläckt artemia i ett par dagar går jag över till skalad.Matningen går till så att jag tar en nypa mellan tumme och pekfinger och håller dessa under vattenytan så att fodret sjunker sakta till botten(lätt som en plätt).Både stora och små fiskar älskar denna artemia.Apistos,diskus,scalare.
                MVH Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Skojar ni med mig? Det finns massor av fiskyngel som vägrar äta mat som inte rör på sig och många är hopplösa att få upp vettig fisk av utan levande yngelfoder. Det första fodret är det absolut viktigaste. Dåligt med foder ger missbildad fisk. Därav "tramskommentar"! Det är förstås inte så vanligt hos ciklider att de vägrar äta dött foder, men hos många måste det röra på sig (sjunker eller med hjälp av vattencirkulation). Hos ciklider så får ynglen i sig mer mat om den rör på sig och vissa måste ha levande foder som förstaföder för att börja äta. Misslyckas man här så riskerar man missbildningar.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej Ola.
                    Jag trodde ej på den typ av foder själv men nykläckta apistos är kinkiga med foder på grund av storleken,jag använder kläckt artemia,mikromask och skalad artemia,det funkar bra.Inga fiskar har dött på grund av svält eller undernäring.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag har testat med Golden Pearl som troligen är bättre näringsmässigt än skalad Artemia, men det gick "sådär" som ersättning för förstafoder. Däremot så åt kantnålshonor GP vilket är imponerande (hanar vägrar äta sånt som inte rör på sig). Nykläckt artemia är inte tillräckligt näringsrikt för kantnålar. Jag har några killivänner som testat GP och deras åsikt var "sådär" till större fisk var det bättre än Artemia men inte till mindre. killifolket är rätt negativt inställda till skalad Artemia (som inte direkt är en ny produkt). Själv är jag ingen storodlare utan kör Artemia i några dar och sedan GP eller liknande.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Jag pudrar ytan med skalade artemiaägg (ser ut som pulver och kläcks såklart inte) sedan vispar jag lite med fingrarna på ytan så att det inte vilar på ytspänningen. Det är nog inte lika bra som nykläckt levande artemia men bra mycket bättre än krossat flingfoder.

                        Nu har jag ju inga kinkiga fiskar precis så det går bra med död mat hos mig.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #13
                          Ola: Missbildning om man har dåligt foder kan det bli, men dåligt foder betyder då sånt sånt inte finns bra näring eller, eller lite näring. Och eftersom att det är ciklider vi alla här har som inte är kännsliga för om de rör sig så borde det alltså bvara bättre med kläckta?

                          Foder till malawi som jag hållit på mest med innan dess jag gick över till tanganyika så matade vi vissa kullar med räkmix från början, vi var 100% i många kullar då alltså ingen dog alla hade mkt fina färger och några missbildningar förekom inte. Artemia som man kläcker har jag kört rätt mycket med också och vet att det funkar bra, men jag tänker testa läckt för jag kan inte så några nackdelar med det jämfört med artemian.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            citat:Ola: Missbildning om man har dåligt foder kan det bli, men dåligt foder betyder då sånt sånt inte finns bra näring eller, eller lite näring. Och eftersom att det är ciklider vi alla här har som inte är kännsliga för om de rör sig så borde det alltså bvara bättre med kläckta?
                            Helt rätt, men alla här har inte ciklider och jag är fortfarande inte säker på att det är att föredra framför levande. Vissa påstår att ynglen blir bättre med levande som de måste jaga lite efter, men det får stå för dem. Missbildningar blir det med dåligt eller [u]för lite foder och vissa fiskar får inte i sig tillräckligt med mat för att växa ut till fina djur om de inte får levande. Det har gällt hos mig men det gäller INTE tanganyika eftersom att de glatt äter det de får in i munnen (de jag odlat) undantaget är Paracyprichromis nigripinnis som jag aldrig fick att börja äta utan Artemia, men det räckte att mata EN gång, sedan var huggreflexen igång. Skulle jag t ex odla Biotoecus eller Mikrogeophagus (Artemia är för stort) så skulle jag definitivt köra en kombination av toffeldjur, Artemia och Golden Pearl (som jag tror är bättre än Artemiaägg ur näringssynpunkt).

                            Min kommentar om "tram" beror på att (vissa) akvarieaffärsinnehavare försöker sälja sina grejer med att alla kör med/ ingen kör med snacket. "Ingen har Tanganyika längre", "Ingen har Sydamerika längre", "Ingen har ytterfilter längre", "Ingen gör sin egen bakgrund längre" och nu det nya till listan "Ingen kläcker Artemia längre". ALLA som jag känner och som odlar icke munruvande fisk kläcker fortfarande Artemia.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Tord
                              Användare
                              • juni 2003
                              • 23

                              #15

                              citat:Min kommentar om "tram" beror på att (vissa) akvarieaffärsinnehavare försöker sälja sina grejer med att alla kör med/ ingen kör med snacket. "Ingen har Tanganyika längre", "Ingen har Sydamerika längre", "Ingen har ytterfilter längre", "Ingen gör sin egen bakgrund längre" och nu det nya till listan "Ingen kläcker Artemia längre".
                              Ja, visst är det lite kul. Det var därför jag citerade honom i mitt första inlägg. (Han förklarade f.ö även för mig att ingen längre köper aluminiumramsakvarium, så nu vet ni det.)

                              Oavsett om det är världens mest näringsrika yngelfoder eller ej, så tycks ingen ha fått dödsfall pga dessa ägg då? Jag var lite orolig om dom på nåt sätt var olämpliga som första foder, eftersom jag aldrig haft dödsfall bland leptosoma-ynglen innan. Kanske råkade jag mata för mycket. Eller också var det nåt annat som gick snett.

                              /Tord

                              Kommentar

                              Arbetssätt...