Egen bakrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Egen bakrund

    har funderat lite på¨att fixa ihopa en egenbakrund i frigulit... så nu till frågan om man tröttnar på bakrunden kan man ta av den utan att silicon och frigolit fastnar på glaset? ska testa på mitt 100 L Yngelkar... lite fakta om egetbygga hade itne skadat tack på förhand
    MVH Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Om du tittar under länkarna hittar du nog några
    sidor med intressant information.

    Läs mer om att bygga eget på CICHLIDS inspiration



    \\Joakim Draktoft

    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      tack så mycket men vill gärna ha på svenska...var får jag tag i frigolit? någon men egna erfarenheter som kan skriva ner vilka färger,silicon m.m... som går att använda i karet? till bakrunden förståss tack på förhand MVH Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #4
        Du finner lite info om vilka förger och matrial jag använt på min hemsida.
        mvh kim



        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          joo tack så mycket Kim men den bakrunden du har gjort kostar juh rätt mycket ändå... hade tänkt mig skära till en frigulit bit måla den sätta fast den i runda slängar
          tack MVH Ola

          ola lindeberg
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Anders76
            Användare
            • augusti 2002
            • 48

            #6
            Hej

            Jag hittade frigolitblock på ett bygge, annars finns det i byggvaruhus. Det viktigaste är att den slutliga ytan inte avger nå't gift och att den inte löses upp i vattnet. Jag har hittat två metoder för detta, dels vanlig golvfärg (tvåkomponent), dels tvåkomponentslack. Vet inte hur frigoliten reagerar på golvfärgen, men lacken får inte komma i kontakt med frigoliten -smälter. Fördelen med lacken tycker jag verkar vara att man kan måla med vilken färg man vill under (billigare), blir inte gratis att köpa ett gäng tvåkomp. färgburkar. Nackdelen med lacken är att man måste behandla frigoliten med nå't. Jag tog vanligt husfix (så långt har jag kommit nu).

            Det tråkigaste tycker jag är att färgaffärerna inte vågar garantera något, hade turen att springa på en färghandlare som hade akvarie själv, i den femtitolfte affären.

            Hoppas kunna få lite inspiration igen när fler håller på, den har tagit sommarlov... Lycka till.

            MVH Anders

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              tack Anders! så om man "kletar" ut massa husfixk på frigoliten sen målar den emd dom färgerna du skrev ner så blir dt bra?
              MVH Ola

              ola lindeberg
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag har använt Betokem (Betochem?) kantstenslim istället för husfix. Mycket billigare. Ring gatukontoret och fråga var de får sitt från. Silikon etsar glaset något har jag hört påstås så det kommer bli lite märken efter den. Du kommer troligen inte kunn skära bort bakgrunden och vända på akvariet utan blir tvungen att använda samma frontruta i fortsättningen.

                Mvh.

                Ola
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Ok Ola... men jag har hört att man har något sort av filter i bakrunden? hur fungerar det? kan man inte köpa en dammpump sen göra ett filter till den? (har gjort ytterfilter förr så) men dt kudne blivit bättre

                  MVH Ola

                  ola lindeberg
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1081

                    #10
                    Kolla gärna på min hemsida http://och.nu/ciklid, klicka på Artiklar->Amazonasbakgrund i frigolit. Där har jag en beskrivning på min hemmagjorda bakgrund i frigolit. På svenska. Lite idéer kanske nån kan få av den.

                    mvh
                    /Hasse

                    - http://och.nu/ciklid -

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 1232

                      #11
                      hejsan Hasse, jag har varit inne på din sida förr och kollat på ljusrampen oxå, vad kostade dt dig att bygga den? frigulitbakrunden e mkt fin oxå men hur funkar dt kan man ha filter i bakrunden? hela sidan e mkt fin!
                      MVH Ola

                      ola lindeberg
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #12
                        Tackar så mycket, Ola.

                        Lite svårt att säga vad ljusrampen kostade eftersom jag använde en del prylar jag hittade i mina gömmor. Lysrörshållarna återvann jag från begagnade kontorsbelysningar, en del av trävirket var spill som annars hade eldats upp. Skruv, spik, beslag, kablage etc är sånt som alltid ligger o skräpar i hörnena i förrådet, färg finns det alltid i nån burk. Skulle jag köpt allting skulle det kunnat kosta allt mellan 500-2000:- beroende på vad o var jag hade köpt det. Lysrören köpte jag dock nya.

                        I frigolitbakgrunden kan man bygga in filter, inga problem. Vet man bara vilken typ av filter man vill ha så är det ju bara att anpassa utrymmena för detta. I min bakgrund sitter det ett pumphuvud från ett gammalt innerfilter kombinerat med ett stycke filtermassa. Vattnet tvingas genom filtermassan och sprutas ut strax under ytan av pumpuvudet som är anslutet till en grov slang som går genom bakgrunden.

                        Finns det fler frågor ang. min bakgrund, maila mig gärna.

                        mvh
                        /Hasse

                        - http://och.nu/ciklid -

                        Kommentar

                        Arbetssätt...