pump till malawikar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    pump till malawikar?

    jag vet.. jag har ställt frågan förut, men jag fick svar att det både gick och inte gick.. så nu ställer jag den igen...


    en pump på 6000l/h till ett 600l malawikar.. är det okej eller blir det för strömt?

    // Simon

    MVH Simon
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag tycker det låter som på tok för strömt, handlar det också om bara ett utblås kommer det i det närmaste vara en mycket kraftig ström i akvariet. Såvida akvariet inte är mycket långt kommer troligen sand eller gruse virvla omkring och flytta sig i akvariet. Vill man ha extrem pumpkapacitet bör man fördela det på flera pumpar och gärna också ytterfilter tycker jag.

    David
    David

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      i saltvattenskar ska man ju ha 10ggr/vattenvolymen...
      så det borde väl funka i ett malawikar oxå? och vad spelar det för roll om det är flera pumpar? vattnet rör ju lika mkt på sig endå.

      MVH Simon

      Kommentar

      • Daniel
        Användare
        • april 2002
        • 156

        #4
        Hej !

        6000L/H är på tok för mycket !
        Till vanliga akvarier så rekommenderas det att köra med pumpar med en kapacitet 3ggr akvariets vattenvolym !
        Till Malawi något i överkant !

        Elof du säger :
        "och vad spelar det för roll om det är flera pumpar? vattnet rör ju lika mkt på sig endå." Så du menar ex: att man kan köra med en pump som pumpar 1000L/H i ett 100L akvarie utan förödelse av sand eller grusbotten som man lagt i o fixat till snuggt !

        Jo visst gör det det ! Men med fler pumpar så jämnas cirkulationen och vattentryket ut. Med ett utblås o 6000L/H i et malawikar det kan bara resultera i katastrof. Säger som David: Det kommer virvla runt grus o sand, fisken kommer bli sjösjuk !!!

        Till 600L rek minst 1800 L/H gärna mer !
        exempel: Till mitt 300L akvarier har jag 2st pumpar
        1st 600L/H, 1st 490L/H.

        MVH
        Daniel



        Kommentar

        • Daniel
          Användare
          • april 2002
          • 156

          #5
          BLEV FEL I INLÄGGET O TEXTEN OVAN.
          HÄR ÄR EN RÄTTELSE AV INLÄGGET

          Hej !

          6000L/H är på tok för mycket !
          Till vanliga akvarier så rekommenderas det att köra med pumpar med en kapacitet 3ggr akvariets vattenvolym !
          Till Malawi något i överkant !

          Elof du säger :
          "och vad spelar det för roll om det är flera pumpar?
          Vattnet rör ju lika mkt på sig endå."

          Jo visst gör det det ! Men med fler pumpar så jämnas cirkulationen och vattentryket ut. Med ett utblås o 6000L/H i et malawikar det kan bara resultera i katastrof. Säger som David: Det kommer virvla runt grus o sand, fisken kommer bli sjösjuk !!!

          Men du menar ex: att man kan köra med en pump som pumpar 1000L/H i ett 100L akvarie utan förödelse av sand eller grusbotten som man
          lagt i o fixat till snuggt !

          Till 600L rek minst 1800 L/H gärna mer !
          exempel: Till mitt 300L akvarier har jag 2st pumpar.
          1st 600L/H, 1st 490L/H.

          MVH
          Daniel

          Kommentar

          Arbetssätt...